Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

OBV: Voorstelling seizoen 2022-2023 onder de noemer ‘VERLANGEN’

Het waren moeilijke jaren voor Opera Ballet Vlaanderen, niet alleen door covid, ook door interne strubbelingen. Algemeen directeur Jan Raes bracht het huis op orde met een reorganisatie. Na covid moest de connectie met het publiek weer hersteld worden. Niettegenstaande  het voorbije seizoen met horten en stoten verliep kon OBV succesvol heropstarten en kreeg méér publiek dan ooit over de vloer. 

Jan Raes stelde ook de perceptie bij dat het publiek van het huis enkel uit grijsaards zou bestaan. De gemiddelde leeftijd is door de programmatie gezakt naar 51 jaar en 13% is jonger dan 30 jaar. Met de komst van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui steeg de belangstelling voor de balletvoorstellingen maar liefst maal vier! Na 7 jaar aan het hoofd van de balletafdeling vertrekt hij naar Genève om daar een leeg blad in te vullen. Hij verdwijnt evenwel niet helemaal van de radar. Zijn werk blijft tot de programmatie behoren.  De leemte wordt ingevuld door 3  ‘associated artists’ Jan Martens, Anne Teresa De Keersmaeker en Jermaine Spivey. Ze engageerden zich voor een viertal jaar.

Drie pijlers: Ballet / Opera / Vonk

Opera Ballet Vlaanderen gaat op de ingeslagen weg verder en stelde op de drie fronten een prestigieus programma samen. Uniek zijn ook de hybride voorstellingen, het samengaan van opera en ballet. De voorbije jaren kon de balletafdeling met een hele reeks gerenommeerde choreografen met een eigen vocabularium en stijl werken. Weinig gezelschappen hebben die veelzijdigheid in huis. Er is internationale erkenning voor de uniciteit van de compagnie.

Ballet

© Filip Van Roe

De Vlaamse dansscène behoort sinds het einde van de vorige eeuw tot de absolute wereldtop met  Alain Platel, Wim Vandekeybus, Jan Fabre, Sidi Larbi Cherkaoui, Anne Teresa De Keersmaeker. Ze creëerden een duizelingwekkend en divers repertoire dat binnen de internationale balletwereld uniek mag genoemd worden en dat zich heeft ingeschreven in het artistieke DNA van onze regio. Maar stilaan stelt zich de vraag: hoe we dit rijke levende erfgoed kunnen koesteren voor de volgende generaties. Opera Ballet Vlaanderen stelt zich tot taak om de grote hedendaagse klassiekers uit de Vlaamse dans een veilige thuishaven te bieden binnen het repertoire.

Het seizoen start dit jaar vroeger dan normaal en begint met een primeur. Voor het eerst wordt Opera Ballet Vlaanderen uitgenodigd door het Festival van Avignon met een productie van Jan Martens, één van de toonaangevende choreografen van het moment. Iemand die de structuur van muziek begrijpt en kan blootleggen. Op de iconische Cour d’Honneur wordt de wereldpremière van Futur Proche gebracht. Deze productie past helemaal in het jaarthema VERLANGEN. Wat stellen we met kunst tegenover de donkere toekomstperspectieven? Deze productie zal ook te zien zijn in Amsterdam en Den Haag, Sankt-Polten, Turnhout, Parijs en Brugge én in eigen land in deSingel, waarmee OBV een nauwe samenwerking aangaat.

De Bengaals/Engelse choreograaf Akram Khan is ook weer te gast met de productie Creature, geïnspireerd door George Buchners klassieker Woyzeck. Ook deze productie draait rond de toekomst van de mens.

Na de Opera van Parijs is OBV de tweede compagnie die de grootschalige producties van Anne Teresa De Keersmaeker mag dansen. Eerste in de rij haar Mozart Concert Arias.

Op het einde van het seizoen volgt nog een wereldpremière en tripple bill met werk van Pite/Spivey/Forsythe.

Opera

De grote operaproducties staan allemaal in het teken van VERLANGEN.

Een nieuwe Tristan und Isolde staat op het programma in een regie van Philippe Grandrieus, een klinkende naam uit de wereld van de Franse cinema wiens sensuele filmtaal perfect aansluit bij de vernietigende passie tussen de antagonisten.

Faust, tussen opera en oratorium met tekst van Victor Hugo, muzikale leiding Philippe Herreweghe. In de loop der jaren ging heel wat van de originele tekst verloren. Er worden een paar nieuwe monologen geschreven die door rasacteur Johan Leysen gedebiteerd worden.

Een nieuwe productie is Aufstieg und fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill en Bertolt Brecht in een regie van Ivo van Hove. In een visuele strakke stijl, die inzet op de onduidelijke grens tussen het reële en het virtuele, slaat hij de brug tussen de maatschappelijke crisis van de  late jaren 1920 en nu.

Op het programma het minder bekende werk Ernani van Verdi. Dit werk is een overgang van de vroege nationalistisch getinte werken naar werken met meer psychologische diepgang.

Fin de partie de opera uit 2018 van Györg Kurtág, gebaseerd op het gelijknamige werk van Samuel Beckett. De Hongaarse componist is 93 als zijn eerste opera in 2017 in première ging. Het wordt een concertante opera in samenwerking met deSingel om alle aandacht te fixeren op de finesse van de muziek.

Dan is er nog The Indian Queen van Henry Purcell, in deze productie bespeelt regisseur Guy Cassiers de grens tussen opera en theater.

Er is ook nog Le Nozze di Figaro van W.A. Mozart in een regie van Tom Goossen in een nieuwe benadering van opera – een duurzame benadering, alles komt uit de stock – en de jonge avontuurlijke Franse dirigente Marie Jacquot.

Er is ook een herneming van Satyagraha van Jonathan Stockhammer en Sidi Larbi Cherkaoui.

© Filip Van Roe
© Ugo Woatzi / OBV

VONK

VONK, het platform voor participatie, ontwikkeling, inclusie en experiment gaat op hetzelfde elan verder met enkele opmerkelijke en mediagenieke projecten. Voor A Bigger Thing wordt Opera Gent omgebouwd tot een ballroom. De Argentijnse choreografe Lisi Estaras zal er samen met  de inwoners van de stad Gent de benen strekken.

De grote jongerenproductie wordt Kruistocht, een opera gebaseerd op de bekende jeugdroman ‘Kruistocht in spijkerbroek’ van Thea Beckman. Frederik Neyrick componeert en Johan De Smet schreef het libretto en regisseert een diverse cast van acteurs en 50 kinderen. De Compact Disc Dummies smeden een muzikale alliantie met het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen.

In Vake Poes, of hoe God Verdween schrijft en ensceneert Lisaboa Houbrechts een eerste deel van een drieluik rond een twaalfjarig meisje dat in een traumatische geschiedenis van haar familie duikt. Fragmenten uit de Johannespassion begeleiden haar tocht.

Het wordt uitkijken naar al dat moois.
Klassiek Centraal wenst alle kunstenaars de wind in de zeilen voor het volgende seizoen.

Details:

Titel:

  • OBV: Voorstelling seizoen 2022-2023 onder de noemer ‘VERLANGEN’

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –

© 2024 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.