Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Elke maand opnieuw komen er tal van cd’s & DVD’s uit in dit overzicht, welke verre van compleet is zullen we een overzicht geven van de CD’s en DVD’s  die op de planning staan voor de komende maand.  De teksten in dit artikel zijn aangeleverd door de platen-maatschappijen en labels zelf. Wij hebben deze elke overgenomen en indien nodig vertaald.

Klassiek Centraal heeft verschillende sponsors, daarnaast gebruiken we affiliate links om inkomsten te verkrijgen. Indien u via de links in dit artikel een CD of DVD aankoopt krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. U betaald niets extra maar steunt wel Klassiek Centraal. 

Solo Violin Partitas – Linus Roth

Challenge Classics, CC 72888, 1 CD, O-Card, 0608917288827, classical
Release date: 08-04-2022 Te koop via deze link

Deze opname werd gemaakt tijdens een lockdown, waarin al onze levens op bijna elk gebied tot een minimum moesten worden teruggebracht. De kans om de intense preoccupatie met deze wonderbaarlijke muziek te hernieuwen ter voorbereiding van de opname was een enorm voorrecht, want het gaf Linus een ontsnapping in een spirituele vrijheid die mij op dit moment op persoonlijk niveau enorm hielp.

Niet alleen Roth’s leraren en de interpretaties van grote violisten hebben een enorme invloed gehad op hoe hij Bach speelt, maar ook zijn preoccupatie met de originele tekst en met wat bekend staat als ‘historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk’, in het bijzonder de ervaring van het spelen met het type bolle barokstrijkstok dat in Bachs tijd werd gebruikt. 

Colouring The Keys – Johan Hoogewijs

Release: 01-04-2022 Te koop via deze link

Met dit project kleurt Johan Hoogewijs aan de piano. Elk stuk dat hij speelt is anders gekleurd, afhankelijk van de inspiratie van dat moment. Improvisatie (of instant composing zoals een jazzman het noemde) is essentieel voor de uitvoering en inhoud van deze composities. Elk stuk heeft een basisstructuur die telkens anders wordt ingekleurd, afhankelijk van de flow van het moment. Hoogewijs gaat op zoek naar de ziel van elk stuk, liefst zijn eigen ziel, soms de romantiek ervan. Niets is zwart-wit, ook de toetsen niet. Hij gaat op zoek naar wat er tussen de noten gebeurt. Dat kan alle kanten op meanderen, met dynamiek, waarbij hij niet per se op zoek gaat naar de puurheid van de klanken of minimalisme, maar naar de verschillende lagen van de muziek.

Out of the Shadow – Lucia Swarts | Elena Malinova

Challenge Classics, CC 72888, 1 CD, O-Card, 0608917288827, classical
Release date: 08-04-2022 Te koop via deze link

Lucia Swarts: Reeds als jong kind werd mij geleerd extra alert te zijn wanneer vrouwen niet dezelfde kansen hadden als mannen. Veel vrouwen hadden niet dezelfde kansen als mannen om te componeren en hun muzikale ideeën in het openbaar te delen en als componist een openbaar leven te leiden, waarbij sommigen in hun vrijheid werden beperkt door een slechte gezondheid of omdat familie of maatschappij andere plannen met hen hadden.

Door de eeuwen heen hebben vrouwelijke componisten aanzienlijke moeilijkheden ondervonden, vaak met minder kansen, steun en opleiding, zelfs wanneer zij tot de hogere sociale klassen behoorden. Zij waren niet in de positie om wereldwijde roem te genieten, maar verscheidene van hen hebben veel bereikt. Sterke vrouwen, met andere woorden.

Voor deze CD heb ik gekozen uit het werk van vijf bijzondere vrouwen. Vijf vrouwen met bewogen levens die een podium verdienen vanwege hun muzikale kwaliteiten. Twee Duitsers – Fanny Mendelssohn en Clara Wieck – beiden opgeleid in de klassiek-romantische school, en twee Franse vrouwen, Melanie Bonis en Lili Boulanger; Melanie, ook een klassiek-romantische componiste in stijl en Lili, impressionistisch en exotisch.

Tenslotte de Nederlandse componiste Henriette Bosmans, wier ouders haar beïnvloedden in de Duitse Romantiek, maar wier eigen interesses gretig afdwaalden naar de Franse impressionisten in een voortdurende zoektocht naar haar eigen onafhankelijke compositiemethode.

The Covid-19 Sessions – Cantus

Signum Classics, SIGCD 819, 1 CD, Jewelcase, 0635212081921, classical,
Release date: 15-04-2022 – Te koop via deze link

In augustus 2020 is Signum Classics begonnen met het uitbrengen van Cantus’ COVID-19 Sessions. Opgenomen op 17, 19 en 20 maart in de Westminster Presbyterian
Church in Minneapolis, Minnesota, kwamen de COVID-19 Sessions snel bij elkaar toen de samenleving zich begon af te sluiten te midden van de groeiende uitbraak in de
Verenigde Staten.

De tracks werden voor het eerst uitgebracht op YouTube en Facebook in de lente van 2020 en kregen miljoenen views, wat leidde tot een reeks digitale singles.

De stukken zijn nu voor het eerst samen verkrijgbaar en overspannen een grote breedte van emotie, van vreugde tot verdriet en verwondering tot pijn. Het koor voegt hieraan toe: “We hopen dat u dat de uitvoeringen zelf zijn beïnvloed door de emotionele toestand waarin ze zijn opgenomen – op verschillende momenten op verschillende manieren versterkt.”

The Unreleased Berlin Studio Recordings – Henryk Szeryng

The Lost Recordings, TLR 2203040, 2 CD, Digipack, 0196587027421, classical,
Release date: 29-04-2022 Te koop via deze link

Henryk Szeryng: “Johann Sebastian Bach’s werk is een bijbel. Bach is het ultieme doel; dit is waar alles begint en alles eindigt. Zijn muziek brengt je dichter bij je eigen geest,” Wat kan de relatie van de violist met Bach, ontwikkeld vanaf jonge leeftijd, nog welsprekender uitdrukken? Szeryng bleef zijn leven lang een intieme band met Bach houden. Szeryngs behendige vingerwerk brengt de volle schittering van de Partita’s helderheid en vreugde naar voren. Zijn energie, zijn aanslagen, zijn opmerkelijk precieze strijkbewegingen en zijn genereuze timbre getuigen eens te meer van de diepte en intensiteit van zijn levenslange gehechtheid aan Bach.

In de ontelbare kronkelingen van deze Sonate voor viool en piano, waarin Franck het genre nieuw leven inblaast, heeft Henryk Szeryng een wonder verricht. Met zijn natuurlijke, dynamische interpretatie, de warmte van zijn van emotie doortrokken timbre en de klinkende helderheid van zijn articulatie en intonaties, doet hij perfect recht aan een werk dat voortdurend balanceert tussen sensuele melodieën en formele experimenten.

Henryk Szeryng beheerst de meest veeleisende technische moeilijkheden terwijl hij de subtielste effecten van Ravels schriftuur weergeeft. Zijn genereuze timbre en zuivere frasering, die sommigen ertoe hebben gebracht hem te vergelijken met “pure essentie van roos”, zijn voortreffelijk in dit hoogtepunt van het repertoire. Ravel, geboeid door de vluchten van de tzigane muziek, heeft ons een van zijn meest boeiende werken nagelaten.
Szeryng’s uitvoering maakt zijn intimiteit met Beethoven duidelijk. De energie van zijn interpretatie van de sonate vangt niettemin de fijnste details van de dramatiek van de werken.

Talkin´ about Barbara Laila Salome Fischer | Magnus Mehl | Il Giratempo

Perfect Noise, PN 2202, 1 CD, Jewelcase, 0719279933970, classical,

Release date: 22-04-2022 Te koop via deze link

Venetië 1600 – In de tijd waarin de opera zoals wij die nu kennen is ontstaan, ontstond ook een liberale, seculiere muziekcultuur. De polyfone strengheid van vroegere tijden maakte plaats voor expressieve solostemmen en adembenemend virtuoze instrumentale muziek. Componisten konden een carrière opbouwen buiten de beperkingen van de kerk. Jonge musici, schilders en Bohemiens veroverden de salons van de rijke elites. Barbara Strozzi, componiste en veelgeprezen zangeres, werd een van de belangrijkste stemmen van haar generatie. Als een echt kind van Venetië werd de lagunestad een ondersteunende thuishaven voor haar kunst. Haar werken weerspiegelen de avontuurlijke geest van een muzikale wereld die op weg is naar een nieuw tijdperk. In hun muzikale reis doen mezzosopraan Laila Salome Fischer en jazzsaxofonist Magnus Mehl de Venetiaanse tijdgeest van ontwaken en ontdekken herleven. Bijgestaan door het opzwepende barokensemble Il Giratempo vertaalt Magnus Mehl de oeroude melodieën en ritmes in zijn geheel eigen muzikale taal.

Wij verkrijgen deze lijst van verschillende bronnen, de redactie is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten.

© 2025 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.