Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten

Festival 20•21 en Transit, het jaarlijkse twee-in-één muziekfeest van de 20e en 21e eeuw, hebben dit jaar gekozen voor diversiteit en verrijking van de muzikale smaak met vooral Vlaamse musici. Het motto luidt “open geest, open oren”.  

De centrale figuur in Festival 20•21  is pianist Jan Michiels. Hij is een oude bekende van het Leuvense festival en is van meet af aan pleitbezorger van hedendaagse klassieke muziek. Michiels gaat zijn talent als solopianist en kamermusicus weliswaar vooral etaleren in concerten met werken van oudgedienden als Brahms, Satie, Poulenc, Schuman en Bach maar ook Schulhoff, Ligeti en Kurtág.

Arnold Schönberg en de dichter Maurice Maeterlinck nemen het openingsconcert voor hun rekening. Schönbergs Pelléas et Melisande wordt gespeeld door ensemble Het Collectief, dat zijn oorsprong vindt in muziek uit het Weense fin-de-siècle, maar zich nadrukkelijk ook richt op het hedendaagse repertoire. Nu de uitvoering in handen is van Het Collectief, zal de luisteraar het weliswaar moeten stellen zonder de overrompeling van het grote symfonieorkest maar daar staan finesse en detailtekeningen van de textuur tegenover. De opbouw naar Schönberg is de cyclus Maeterlinck-lieder van Alexander Zemlinsky, gezongen door Katrien Baers (sopraan).

Interessant wordt ook het programma Genadeloos, met concerten van Galina Oestvolskaja en Béla Bartók.  De Russische Oestvolskaja (1919 – 2006) staat bekend om haar waanzinnig overdonderende klankclusters en ongebruikelijke instrumentatie (piccolo tegenover tuba, slagwerk in de vorm van een kist, etc.). De Nederlandse pianist Reinbert de Leeuw zei eens dat hij zijn vingers had stuk gehamerd omdat hij in haar 2e symfonie geacht werd karateslagen met de platte hand aan de toetsen toe te dienen. Haar Groot Duo voor voor cello en piano en haar Klarinettrio worden afgewisseld door Nachtmuziek van Bartók. Uitvoerders zijn Trio Khaldei en Benjamin Dieltjens (klarinet).

Bekijk een interview (Thea Derks) met Reinbert de Leeuw over Galina Oestvolskaja:

Zondag 10 oktober is een themadag, gewijd aan de Franse componist Erik Satie. De samenstellers hebben zich bewust laten meeslepen door Saties fascinerende en excentrieke persoonlijkheid. Ravel noemde hem “briljant maar onbehouwen” maar John Cage was genuanceerder: “de vraag is niet of Satie relevant is, hij is onmisbaar”. Daarmee doelde Cage op de invloed die Satie binnen en buiten de muziekwereld heeft gehad. Debussy, Ravel, Poulenc (en diens collega’s van Les Six), de dichter Jean Cocteau, de schilders Picasso, Duchamp en de fotograaf Man Ray trokken zich aan hem op.  De bezoeker hoeft zich dus niet te verwachten aan de zoveelste uitvoering van Gymnopédies of Gnossiennes. De aandacht is eerder gevestigd op minder bekend werk zoals Uspud (Jan Michiels, piano), liederen (Lore Binon, sopraan en Inge Spinette, piano) en bijvoorbeeld Musique d’ameublement of zijn meesterwerk Parade.

Deze keer zoekt Festival 20•21 ook het risico op. Op zondag 29 oktober spelen vier jonge hoornisten van Korpus Hoornkwartet in de natuurlijke habitat van hun instrument, namelijk het bos. De exacte plaats is nog niet bekend maar om precies 7h30 (voor de langslapers is er een reprise om 10h30) brengen zij in de bosrijke omgeving van Leuven werken van Siebe Thijs, Douglas Hill en Eugène Bozza.

© Evy Ottermans

Liefhebbers van nieuwe klassieke muziek kunnen zoals altijd terecht bij Transit. Maarten Beirens, het artistiek geweten van Transit, verwacht veel van deze editie. “Een van de charmes van Transit is dat je nooit van tevoren precies weet wat er komt”, aldus Beirens. Hij verwijst daarbij naar het samenwerkingsverband Sounds Now, waarin negen Europese partners onderzoeken hoe componisten en musici omgaan met culturele elementen in een wereld die steeds meerduidiger wordt. Het project Curating Diversity vormt een rode draad in deze editie van Transit. Dat mondt o.a. uit in gezongen rituelen van drie zangeressen op muziek van pianist en componist Frederik Croene en een podium voor jonge componisten dankzij het HERMESensemble. Eveneens in het kader van Curating Diversity wordt nieuw intercultureel netwerk gesponnen door het gitaarensemble Zwerm en de stemmen van Sophia Burgos en Sofia Jernberg. In een compositie van Christopher Trapani brengen zij gamelans, raga, flamenco plus een serie exotische instrumenten met elkaar in verband.

Transit heeft maar één onwankelbare traditie, en dat is ruimte voor creaties, dat wil zeggen muziek die in première gaat. Pianist Daan Vandewalle speelt creaties van twee Amerikaanse componisten, Tom Johnson en wijlen Frederic Rzewski. In het kader van een MATRIX-project –een activiteit van het Leuvense centrum voor nieuwe muziek—speelt componiste Geoffa Fells een werk samen met kinderen, en wel in een ballenbad. En het ensemble Klang brengt nieuw werk van de Vlaamse componist Maya Verlaak en haar Nederlandse collega Jesse Broekman. Spectra en het vocaal ensemble HYOID voices presenteren de creatie van Relics, twee vocaal-instrumentale cycli van Mauro Lanza.

De opening van Transit is het totaalspektakel Hide to Show van de Duitse componist Michael Beil waarin beeld, muziek en video een hyperrealistisch spel met de toeschouwer/-hoorder spelen. Muziek, video en theatrale handelingen ineen – na Transit weten we of die elkaar aanvullen of in de weg zitten.


WAT: Festival 20•21 , 25 september – 29 oktober, diverse locaties in Leuven
Transit, 20 – 22 oktober, STUK, Naamsestraat 96, Leuven

TICKETS & INFO: festival2021.be

Details:

Titel:

  • Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website