• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Zur Gemüts Ergötzung verfertigt

door: Redactie
1 oktober 2014
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Igor Levit Bach Partita s
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Sony Classics gaf een nieuwe cd uit met de opname van Bachs Partita’s gespeeld op piano. Het resultaat is een zelden gehoorde interpretatie van deze geniale klaviermuziek. De tien vingers van de jonge Igor Levit tekenden voor dit betoverend  resultaat.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Nominatie Gouden Label – Sony Classics gaf een nieuwe cd uit met de opname van Bachs Partita’s gespeeld op piano. Het resultaat is een zelden gehoorde interpretatie van deze geniale klaviermuziek. De tien vingers van de jonge Igor Levit tekenden voor dit betoverend  resultaat.

De uitvoering van Bachs geniale Partita’s kennen we in de eerste plaats door o.a. Gustav Leonhardt, Andreas Staier, Scott Ross, Blandine Verlet  en Christophe Rousset op klavecimbel. De jonge  Russisch-joodse  pianist Igor Levit (°1987) speelt ze op een moderne vleugelpiano. En hoe! Of het nu een Allemande, Courante, Sarabande, Fantasia, Praeambulum, Burlesca, Passepied, Ouverture, Sinfonia of Gigue betreft, deze o.a. door Karl-Heinz Kammerling en Hans Leygraf  gevormde sjamaan van de piano, speelt de forma bipartita niet, hij tovert ze.

In de taal van Bach heette een partita een Tanzfolge of Variationsreihe. Zijn spel is uitermate virtuoos en tegelijkertijd bangelijk beheerst. Zijn spel is strak en toch verheven of innemend. Zijn spel is grillig in articulatie en frasering, is bijwijlen extravert, introvert en intiem, maar altijd onvoorstelbaar boeiend. Zijn interpretatie van bv. de gigue uit de eerste partita is van een zelden, ik zou zelfs durven zeggen, nog nooit gehoord vermogen om uitdagend, veeleisend toccata spel d.m.v. een onvoorstelbare rijkdom aan dynamische variëteit te kleuren. Adembenemend, ronduit perfect!

Perfect evenwicht

De sarabandes klinken dan weer uitermate sereen en ingetogen, terwijl ‘zijn’ dansante courantes, de olijke stemming bezitten, eigen aan deze oorspronkelijk uit Italië afkomstige springdans. In de eerste partita componeerde Bach trouwens een oorspronkelijke corrente die in Levits interpretatie niets aan guitigheid en knotsgek, buitelend jolijt verliest. Wel integendeel. De muzikale voordracht van deze jonge tovenaar wordt gekenmerkt door een perfect evenwicht tussen accenten, articulaties en frasering. Nooit verliest een belangrijke stem binnen het contrapuntisch kantwerk haar belang, nergens verliest deze pianist een binnen stem en de daar aan gepaarde aandacht voor balans uit het oog. Wonderbaarlijk! Johann Sebastian Bach, die deze suiten/partita’s als onderdeel van zijn Clavier-Übung componeerde met didactisch-pedagogische bedoelingen, zou meer dan tevreden geweest zijn met een dergelijk inzicht en dergelijke vingers.

Levit speelt het technisch veeleisend Capriccio uit de 2de partita met een beheersing, een declamatie en een doordachte onder de tien vingers en twee handen verdeelde profilering van motieven, sequensen, loopjes en toonladderfiguren, op een manier die u niet voor mogelijk houdt. Nergens ontgaat hem een detail, nergens verliest een toets met de corresponderende toon aan klankkwaliteit en klankschoonheid, nergens wordt een toon onder de hitte van pianistische velociteit niet besprenkelt met een verkoelend druppeltje helder water, nergens wordt een toon niet verlicht, soms helder, soms diffuus, nergens verdwijnt een vereenzaamde  toon in de schaduw van de zonovergoten stemvoering. Onvoorstelbaar!

Symbiose tussen mens en klavier

Levit heeft een  aanslag die het strelen van kristal, biscuit  en porselein combineert met het graveren en sculpteren van marmer en graniet. Ondanks een overdaad aan tremoli en een gejaagd tempo in de fameuze Burlesca van de 3de partita, behouden discant, bas en superius hun respectieve functies binnen het uitgelaten spel van een waanzinnig modulerende conversatie. Schitterend! Zijn virtuoze uitvoering van het  daaropvolgend aartsmoeilijk Scherzo overschrijdt ons  bevattingsvermogen. Het mijne althans… Preluderen, fantaseren (compositorisch à la Couperin en Froberger), de subtiele en galante danspassen van een Bretoense Passepied, het suggestieve en magisch-virtuele van het Tempo di Minuetto uit de 5de partita, niets is deze toetsenman vreemd. Igor Levit goochelt met toetsen en charmeert met tonen. Igor Levit heeft ons een memorabel getuigenis geschonken van symbiose tussen mens en klavier, van voordracht en overdracht van intimiteit, van uitzinnige vreugde en deelbare hartstocht. Igor Levits spel is een pianistische straling van elektrische en magnetische oscillaties, de omzetting van de potentiële energie van de piano en Bachs muziek in de recht evenredige, kinetische energie  van zijn eigen goddelijk talent als pianist. Magnifiek, magnifiek, subliem, meesterlijk!

Tenzij het de bedoeling was de piano te stemmen volgens de middenstoonstemming met de didymische of syntonische komma, of de piano te stemmen volgens de gelijkzwevende stemming of evenredig zwevende temperatuur, is het feit dat dit meer dan wonderbaarlijk gebeuren zich afspeelt aan een piano die bij momenten niet optimaal gestemd is, vooral de sol van het klein-octaaf, mij een raadsel. Soit. Who cares? Dit belet niet dat de beschrijving van zo’n immense lust voor het oor enkel met superlatieven in extremis kan. Bravo en nogmaals bravo!

Tags: BarokDuitse barokmuziekIgor LevitJohann Sebastian Bach (1685-1750)Nominatie Gouden LabelPianoSony Classical
Vorig artikel

Shéhérazade voor kids

Volgend artikel

Ontruiming van een gebouw van het Koninklijk Conservatorium

Redactie

Redactie

Ook interessant:

New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Volgend artikel
Gerald de Hemptinne, Conservamus, Conservatorium Brussel

Ontruiming van een gebouw van het Koninklijk Conservatorium

2014 Genee International Ballet Competition

The International Genée Ballet Competition 2014

Eve Ruggieri, Chopin, l'imposssible amour

Eve Ruggieri: Chopin, L’impossible Amour

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.