Zonder hoogtevrees

Soprane Olga Peretyatko en Sony Classical presenteren een recital-cd vol met uitstekend repertoire voor haar knappe belcanto-stem.

**** Olga Peretyatko was reeds een sopraan om in het oog (en oor) te houden, en bevestigt met Arabesque – haar tweede, bijzonder gevarieerde opname voor Sony Classical – al het goede. Dit is een coloratuurzangeres die alles heeft om verder in goede zin te evolueren.

**** Olga Peretyatko was reeds een sopraan om in het oog (en oor) te houden, en bevestigt met Arabesque – haar tweede, bijzonder gevarieerde opname voor Sony Classical – al het goede. Dit is een coloratuurzangeres die alles heeft om verder in goede zin te evolueren.

 

De naam van deze Russische sopraan verscheen al eens in een tekst van KC toen ik in april 2012 haar vertolking in Rossini’s Il Turco in Italia in Amsterdam besprak. Ik haal met plezier even opnieuw aan wat ik toen schreef: “Vocaal kregen we vooral spetterende Rossini te horen van Olga Peretyatko, een jonge sopraan die met veel verve haar rol speelde en zong. Haar stem is licht en soepel en ze gaf haar personage de nodige pit en pikanterie mee. Een zangeres om in het oog te houden.” Peretyatko haalde op het concours Operalia in 2007 een tweede prijs en bracht in 2011 al een eerste cd bij Sony uit. Haar carrière lijkt ondertussen goed van de grond te komen en Sony presenteert haar nu met een recital-cd volgezongen met uitstekend repertoire voor haar knappe belcanto-stem.

 

Natuurlijk en spontaan

 

Het programma met de sierlijke titel Arabesque varieert van Mozart tot de minder bekende Russische componist Alexander Alabieff, via populaire en nauwelijks ooit gezongen aria’s van bijvoorbeeld Eva dell’Acqua of Luigi Arditi. Het programma op zich is al de moeite van het ontdekken waard. Wie kent immers Vasco da Gama: een werk voor solisten, koor en orkest dat Bizet voor zijn deelname aan de Prix de Rome schreef? Peretyatko zingt er de aria “Ouvre ton coeur” uit, een charmant, dansend stukje. In de cantate van Rossini herkennen we de stretta uit de finale-aria van La Cenerentola “Non piu mesta accanto al fuoco”.

 

Hoge noten treft ze zuiver, bijvoorbeeld in haar Donna Anna uit Don Giovanni; Susanna uit Le Nozze is speels en licht. De waanzinsaria uit I Puritani zingt ze elegant en geloofwaardig. Met coloratuur heeft ze geen moeite, ze neemt vlot de loopjes, speelt met snelle noten, heeft ademcontrole en reserve. Alles klinkt natuurlijk en spontaan. Het orkest begeleidt degelijk onder leiding van Enrique Mazzola. Een coloratuurzangeres zonder hoogtevrees, die alles heeft om verder in goede zin te evolueren. Het enige minpuntje dat ik bij deze cd wil opmerken, is van technische aard: het is jammer dat haar stem niet presenter is opgenomen.

 

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC