Het Belgische ensemble Zefiro Torna neemt ons mee in een tijdloos universum met een herinterpretatie van de populaire 17e-eeuwse gebroken consortmuziek. Melodieën van fluitist Jowan Merckx kregen van componisten Marnix De Cat en Martin Valcke een nieuw arrangement voor fluit, viool, viola da gamba, violone, harp en luit. De nieuwe geschreven muziek draagt sporen van barok- en traditionele muziek uit heel Europa. De muziek die soms melancholisch, soms lenig en feestelijk is, fascineert door zijn ingenieus bewerkte textuur en nodigt uit tot dansen.
Het Engelse Broken Consort was rond 1600 een van de meest populaire instrumentale kamermuziekvormen. Exquise auteurs of componisten als Thomas Morley, Peter Philips, William Byrd en John Dowland schreven hele boeken vol lessons voor dit ensemble bestaande uit blazers, strijkers en tokkelinstrumenten. Hun bewerkingen van populaire deuntjes en dansachtige pavanes en galliards dienden vaak als amusement tijdens theatervoorstellingen. Composities als “Hold fast” of “Follow me” zorgden voor een humoristische noot, terwijl het langzame “Tears” en “Lamentations of a Sorrowful Soul” tot contemplatie brachten. De instrumenten boden extra symboliek: violen en gamba’s werden gebruikt voor harmonieuze liefdesscènes, fluiten voor angst en dood en tokkelinstrumenten voor feestelijke gelegenheden.
Jowan Merckx, fluitist van het Belgische ensemble Zefiro Torna en een gevestigde muzikant in de wereld van traditionele en oude muziek, is gefascineerd door eeuwenoude tradities. Hij componeert deuntjes en melodieën die sporen dragen van traditionele muziek uit heel Europa of die geïnspireerd zijn door middeleeuwse, renaissance- en barokmuziek. De titels van zijn stukken verwijzen naar een plaats, een gebeurtenis, een filosofische reflectie of een gemoedstoestand. Soms zijn ze gewoon een woordspeling, een van Jowan’s guilty pleasures.
Voor het programma TIME CRAWLS werden de Vlaamse componisten Martin Valcke en Marnix De Cat gevraagd een selectie melodieën uit Jowan’s omvangrijke oeuvre te arrangeren voor een gebroken consort met fluit, viool, viola da gamba, violone, harp en luit. De Cat en Valcke lieten hun inspiratie de vrije loop. Ze schreven tijdloze, intrigerende en opwindende muziek. Ze bouwden voort op de melodieën van Jowan en voegden een extra dimensie toe aan de “roots” gebonden muziek. Ze ontwierpen uitgekiende polyfone en contrapuntische configuraties, versterkten het danskarakter en tekenden een filmisch klanklandschap.
De nieuw gecomponeerde consortmuziek wordt uitgevoerd door een internationaal collectief van uitmuntende musici, die naadloos schakelen tussen oude, hedendaagse en geïmproviseerde muziek. Raadselachtige werken als ’t Wolfsuur, Time crawls en le Lac profond fascineren door hun verfijnde tonale taal. Ingenieus vervaardigde pavanes, bourrées, gigues, enz. laten niemand onbewogen en nodigen uit ten dans.