• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, mei 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Yoram Ish-Hurwitz – piano

Redactie by Redactie
28 juni 2012
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Isaac Albéniz Iberia volume 2, boek 3 en 4 Yoram Ish-Hurwitz
Share on FacebookShare on Twitter

***** saac Albéniz (1860-1909) – amper 49 jaar oud geworden – is vooral belangrijk vanwege zijn pianomuziek en in het bijzonder de grootse, twaalfdelige Iberia-cyclus die hij schreef tussen 1905 en 1908. 

***** Isaac Albéniz (1860-1909) – amper 49 jaar oud geworden – is vooral belangrijk vanwege zijn pianomuziek en in het bijzonder de grootse, twaalfdelige Iberia-cyclus die hij schreef tussen 1905 en 1908.

Of hij de meest representatieve Spaanse componist is, durft professor Jacinto Torres, eminent Albéniz-specialist, te betwijfelen: “Albéniz heeft Spanje door en door gekend maar kwam tot het bedroevende inzicht dat het land de laatste parels  aan zijn koloniale kroon aan het kwijtspelen was en in een middeleeuwse duisternis zou hervallen. Iberia schreef hij trouwens in… Parijs.”

Wat zeer weinig mensen weten, is dat Albéniz drie jaar aan het conservatorium van Brussel studeerde: compositie bij François-Auguste Gevaert en piano bij Louis Brassin. In Parijs had hij Vincent d’Indy en Paul Dukas als leraars. Ook bij Liszt wilde hij in de leer, maar zover is het nooit gekomen. Zelf werd hij later een gerenommeerd concertpianist en een graag geziene pedagoog.

Heeft Albéniz invloed gehad op de flamenco of was het omgekeerd? Ook hier twijfelt professor Torres. Sterker zelfs, zijn onderzoek heeft uitgewezen dat “de moderne flamenco zoals we die nu kennen, wel oeroude elementen gebruikt maar in feite vrij recent is. Het is een verstedelijkt en vooral vercommercialiseerd ‘product’ geworden dat nog slechts refereert aan de oertijd. En die moderne versie is ontstaan… ongeveer gelijktijdig met de muziek van Albéniz”. Wie dus wie beïnvloed heeft, is maar de vraag. Leuk om weten, zodat we onbevangen – met open ‘mind‘ en met de toch wel geliefde flamencoklanken in het achterhoofd – naar de vertolking kunnen luisteren van Boeken 3 en 4 uit Volume 2 van Iberia, door pianist Yoram Ish-Hurwitz. Tijd voor een kennismaking.

Yoram Ish-Hurwitz (°1968) is een Nederlandse pianist van Israëlische afkomst. Hij begon zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en studeerde daarna twee jaar lang aan de befaamde Juilliard School in New York, bij de Hongaarse pianist György Sándor. In 1988 won hij de tweede prijs op het Eduard Flipse Pianoconcours in Rotterdam. Sindsdien treedt hij vaak op in Nederland, waaronder verscheidene keren in het Concertgebouw Amsterdam. Daarnaast is hij geregeld te gast bij verschillende orkesten en gaf recitals in onder meer Noorwegen, Duitsland, Slovakije, Italië, Tsjechië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Niet meteen een beginneling dus… 

Boek 3 bestaat uit 3 delen: El Albaicín, El polo en Lavapiés. De sfeer is meteen correct. Mede door het zuiderse ritme dat Ish-Hurwitz weet te vatten… inclusief de mysterieuze intervallen waarbij de vaak ophitsende flamenco even stilvalt. We schrijven dan wel 1905-1908 maar het werk zit boordevol dissonanten die eerder aanleunen bij Debussy en Ravel dan bij de toen reeds  wegkwijnende romantiek. El polo is een vederlichte wals maar bij Lavapiés haalt Albéniz het onderste uit de pianistieke kast. Niet overdreven snel maar wel moeilijk. Ish-Hurwitz brengt het trefzeker ten gehore, voldoende diep in de toetsen (met de linkerhand) zodat het duidelijk ‘leesbaar’ blijft.

Málaga (uit boek 4) is iets minder overtuigend. Het ligt niet aan de uitvoering maar aan de ietwat verwarrende compositie. Of we hierbij aan de stad aan de Costa del Sol moeten denken, laat ik in het midden.

Jerez is het langste stukje op de cd en vrij intimistisch. Dit is al bij al geen programmamuziek (ondanks titel en ondertitels) en u hoeft zich dus geen beelden voor ogen te roepen van de stad Jerez de la Frontera of van flamencodanseressen. Dit is allerminst commercie. Albéniz had intussen ontdekt dat je met opera – o.a. Pepita Jiménez en Koning Arthur – en met zijn oratorium Christus veel meer geld kon verdienen dan met pianomuziek.

Met Eritaña (oorspronkelijke titel Macarena) sluiten we af met een vrolijke noot. Gek wordt het niet, wel vol fijne humor. Een soort muzikaal spel met vraag en antwoord waar we graag aan deelnemen.

Opnametechnisch is dit eveneens een zeer gave productie. Voor de audiofielen: zowel Surround als SACD en DSD (direct stream digital). Het zal ergens wel goed voor zijn.

Tags: Isaac Albéniz (1860-1909)PianoRomantiekYoram Ish-Hurwitz
Previous Post

24 Intermezzi & Petite Suite

Next Post

Onbekende orgelmuziek

Related Posts

Tragiek met een boodschap van vrede
Recensies

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Lunalia 2023: William Blake: visionair
Concerten

Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek

7 mei 2023
Ian Bostridge en Oxalys: de ultieme intensiteit van een liedprogramma
Concerten

Ian Bostridge en Oxalys: de ultieme intensiteit van een liedprogramma

3 mei 2023
Middagconcert op Vrijdag Duo Estrella
Concerten

Duo Estrella in kunstenplek De Graaf

3 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Next Post
Georg Böhm - Orgelwerke - Bernard Foccroulle Ricercar RIC 319

Onbekende orgelmuziek

MacMillan, Choral Music, Hyperion

MacMillan te koesteren

Baiba Skride, Johannes Brahms, Violinkonzert, Ungarische Tänze

Johannes Brahms Violinkonzert – Ungarische Tänze

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (871)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (590)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.008)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.