• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Wisselende stemmingen

door: Tim De Backer
10 maart 2013
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Natalie DESSAY zingt Clair de lune van Debussy: het lijkt alsof ze met te veel engagement de inhoud klemtoon wil geven en zo haar stem geweld aandoet.
Share on FacebookShare on Twitter

Sopraan Natalie Dessay die in Debussy's Clair de lune niet helemaal slaagt in haar opzet. Mezzo Nora Gubisch die schittert in Ravel, een componist waarvan de liederen te weinig vertoklt worden. En Sara Mingardo met bewerkingen voor kamerensemble van liederen van Gustav Mahler. Drie cd-recensies in één.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

*** De cd Clair de lune is al een jaar geleden verschenen in het kader van het Debussy-jaar, maar wacht nog steeds op een plaatsje bij KC.

 

Hoe veelbelovend de sopraan Natalie Dessay ook is voor dit verfijnde Franse liedrepertoire, ze ontgoochelt hier bij een eerste en spontane beluistering. Dat is zeker de reden van het lange uitstel. Want daar kan je – met de grote bewondering die je voor deze zangeres hebt – niet goed mee om. Dessay is een zangeres die zichzelf al schitterend bewezen heeft in uitgebreid repertoire – ook aartsmoeilijke belcantopartijen als Mozart en Händel – en bovendien een uitstekende actrice is. Met dit exquise Debussy-programma keert Dessay nog eens terug naar de “mélodie”.

 

Op deze cd klinken de zeer hoge noten vaak uiterst genepen en geforceerd. Dessay lijkt haar stem erg onder druk te zeten en produceert zo een harde en scherpe hoogte die in sommige liederen (Apparition, Coquetterie posthume) gewoon onuitstaanbaar lelijk gaat klinken. Dat vind ik heel jammer om te zeggen over deze zangeres, voor wie ik een ontzettende bewondering heb. Het lijkt alsof ze met te veel engagement de inhoud klemtoon wil geven en zo haar stem geweld aandoet.

 

Pure coloraturen lukken nog wel (slot Pantomime) en kunnen – halsbrekend als ze zijn – nog bewondering afdwingen, net als haar frasering van de heerlijke poëzie waarop Debussy zijn "mélodies" componeerde, al is de tekst vaak niet verstaanbaar omwille van de stem die tegen de grens van de hoogte aanbotst.

 

Twee liederen springen er toch positief uit en zijn bijna het kopen van de hele cd waard: Flots, palmes, sables, een lied met prachtige harpbegeleiding (Catherine Michel), en het slotstuk: La Damoiselle élue op tekst van Dante Gabriel Rossetti voor sopraan, mezzo, koor en piano met de zeer mooie mezzo Karine Deshayes en Le jeune choeur de Paris. De keuze van het programma is wel heerlijk en dus kan je het alleen des te meer betreuren dat Dessay gewacht heeft met deze cd tot de 150ste verjaardag van Debussy’s geboorte….

 

***** De mezzo-sopraan Nora Gubisch brengt het liedoeuvre van Maurice Ravel onder de aandacht, een componist van wie de liederen te weinig vertolkt worden. Haar cd toont aan dat het liedoeuvre van Ravel niet alleen gevarieerd is, maar ook staaltjes van prachtige en aangename muziek bevat.

 

De Histoires naturelles behoren zeker tot zijn bekendste liederen en Gubisch brengt ze met een frisheid en natuurlijkheid alsof je ze voor het eerst hoort. Ook voor de Chansons madécasses, cinq mélodies populaires grecques en deux mélodies hébraiques heeft ze de ideale stem: vol en kleurrijk, warm en soepel. De tekstexpressie is perfect en aangepast aan het karakter van de liederen, nu eens ietwat folkloristisch dan weer meer ingetogen of vrolijk. Bovendien is Alain Altinoglu, de pianist die zich ook meer en meer als dirigent ontplooit, een ideale partner en een schitterend pianist. Een revelatie.

 

**** Tenslotte wil ik nog kort een Gustav Mahler-cd voorstellen, met bewerkingen voor kamerensemble van liederen aangevuld met zijn Quartettsatz en met de Berceuse élégiaque van Ferruccio Busoni in bewerking van Erwin Stein.

 

De Lieder eines fahrenden Gesellen horen we in de versie van Arnold Schoenberg, de Kindertotenlieder zijn bewerkt door Reiner Riehn. De contralt Sara Mingardo zingt met warme en mooie klank. Ze is niet steeds verstaanbaar, wat ook te maken heeft met het evenwicht met de instrumenten. Het ensemble Musici Aurei o.l.v. cellist Luigi Piovano zorgt voor een verzorgde en vooral spontane en weelderige vertolking van deze heerlijke kamermuziek. Een cd die geen must is, maar die plezier geeft bij het beluisteren. En daar doen we het toch voor.

 

Tags: Claude Debussy (1862-1918)Frans repertoireNatalie DessayPianoVocaal
Vorig artikel

Ivάn Fischer en François Leleux in Bozar

Volgend artikel

Muziek en taal: de strijd om betekenis

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren
Nieuws

Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren

7 november 2023
Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Volgend artikel
Frédéric CHOPIN: Allesbehalve opgezet toen Sand zijn prelude bestempelde als "harmonie imitative". Muziek is immers geen imitatie, maar is gewoon zichzelf.

Muziek en taal: de strijd om betekenis

Josephine B, Fakkeltheater Antwerpen

Josephine B.

Severin von Eckardstein

Severin von Eckardstein in Bozar

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.