• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Winterwandeling in het muzikale labyrint van Luciano Berio

door: Wynold Verweij
15 december 2021
in Evenementen, Nieuws, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Share on FacebookShare on Twitter

Luciano Berio, de Italiaanse omnivoor die via zijn composities voortdurend in discussie ging met de muziekcultuur, is het onderwerp van een gezamenlijk project van muziekcentrum De Bijloke Gent en MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]. Met het project Berio 360° brengt De Bijloke een selectie van zijn werken op het concertpodium en staat MATRIX in voor een webtentoonstelling.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Bekendmaking programma LUNALIA 2024

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Luciano Berio (1925-2003) staat bekend om zijn voortdurende zoektocht naar verbinding van het verleden met de toekomst. Zijn belangrijkste werken lopen van De Falla, via Brahms en Schubert naar Mahler, Ravel en Stockhausen. Bij zijn keuze van stemmen kwam hij regelmatig uit op de vocale stem, of liever gezegd op zijn voormalige echtgenote, de Amerikaanse sopraan Cathy Berberian. Bij Berio bestond er welbeschouwd maar één stem, die van Cathy.

Cathy Berberian

Zij was in staat het vocale met het theatrale te verbinden en daardoor grenzen te verleggen. Maar ook bij het instrumentale domein bestond de bestaansgrond van grenzen bij Berio vooral in de mogelijkheid die te overschrijden.

Zijn levenswerk Sequenze, is een 14-delige verkenning van de mogelijkheden van solo-instrumenten. Van de eerste (fluit, 1958), via de derde (vocaal, Cathy Berberian) naar de laatste (cello, 2002) wordt elk instrument tot op het bot uit elkaar gepeuterd. De uitvoerders worden telkens getest op hun virtuositeit en hun liefde voor hun instrument, een typerende aanpak van Berio. De Bijloke heeft aan 14 jonge musici de kans gegeven de Sequenze ten gehore te brengen in de marge van de reguliere concerten. Voor het programma zie https://www.bijloke.be/pQd3mcd/de-sequenza-s-zijn-incontournable. Berio reflecteert niet alleen op muziekgeschiedenis maar neemt ook de literatuur mee in zijn composities. Een voorbeeld is Sinfonia (1969), een muzikaal labyrint voor groot orkest en acht versterkte vocalisten, waarin de zangers vanuit de “commentaar techniek” citeren uit rijen literatoren, waaronder Samuel Beckett en Claude Levy-Strauss. Muzikaal staat het scherzo uit de Tweede Symfonie van Gustav Mahler centraal. De Bijloke heeft Sinfonia geprogrammeerd voor 27 mei 2022.

Communicerende vaten

De webtentoonstelling Berio 360°die MATRIX heeft ingericht en de concertreeks van De Bijloke functioneren als communicerende vaten. De samenwerking tussen De Bijloke en MATRIX is niet nieuw. Eerder dit jaar brachten zij de webtentoonstelling Steve Reich 360° en die formule bleek aan te slaan.

Melissa Portaels (MATRIX)

Melissa Portaels, namens MATRIX de eindredacteur en co-samensteller, zegt: “We merken dat het zeer goed werkt om informatie over muziek via een webtentoonstelling over te brengen omdat je dan verschillende media door elkaar kan gebruiken. Op die manier kunnen we de bezoekers op verschillende manieren prikkelen. Wij willen daarmee een stap verder gaan dan de traditionele concertinleidingen. Onze doelgroep bestaat zowel uit leken als kenners, en die willen we op een comfortabele manier onderdompelen in de wereld van Luciano Berio. Het is een tweerichtingsverkeer. Sommige mensen zullen ervoor kiezen om eerst een concert bij te wonen om zich nadien te verdiepen in de muziek die hun heeft aangegrepen. Maar dat kan ook omgekeerd: dat iemand eerst naar onze tentoonstelling komt kijken en van daaruit naar de muziek begint te luisteren. In beide gevallen beschouw ik onze opdracht dan als geslaagd.”.

Verschillende perspectieven

Portaels: “Dé uitdaging bij een webtentoonstelling is de vraag hoe je kan voorkomen dat een bezoeker snel weer wegklikt nadat hij is binnengekomen. Dat is een extra uitdaging omdat de bezoeker voor een fysieke tentoonstelling meestal een paar uur heeft uitgetrokken. Bij een webtentoonstelling kijk je van bij je thuis en zijn er veel prikkels om je heen. Voor mij is dan belangrijk dat wij de bezoeker verschillende tools aanreiken om op verschillende manieren informatie te vergaren. Dat doen wij bijvoorbeeld door documentaires die we gevonden hebben in een context plaatsen, door artikels die we hebben laten schrijven, door interviews. Door een combinatie van verschillende formats proberen wij bezoekers geboeid te houden. Belangrijk is ook dat wij ook niet één rechtlijnig verhaal over de componist brengen, maar zijn muziek vanuit verschillende perspectieven willen benaderen. We hebben dat ook in de tentoonstelling over Steve Reich gedaan. Je hoeft de tentoonstelling dus niet van A tot Z door te lopen maar je kan ook middenin beginnen.”.

Sequenze

“Die flexibiliteit is een voordeel. Dat werkt bijvoorbeeld heel goed bij de Sequenze. De sequenze benaderen wij vanuit drie verschillende perspectieven. Ten eerste in de long read die Paulien Driesen geschreven heeft. Het is de bedoeling dat die leest als een globale introductie van het leven en werk van Luciano Berio. Een tweede perspectief komt van de ervaringen van de muzikanten die de sequenze in De Bijloke uitvoeren. Het is heel interessant om die persoonlijke getuigenissen te lezen. Je leest dan vaak de bewondering voor én de worstelingen met het instrument.”.“En de derde keer is offline, namelijk een fysieke tentoonstelling in het Kabinet van De Bijloke. We zijn voor elke sequenza op zoek gegaan naar iets speciaals dat je kan meenemen naar een concert. Een voorbeeld is Sequenza IV voor piano. Hier zetten we de schijnwerper op het gebruik van de sostenutopedaal omdat die én een technisch hoogstandje is én veel in dat stuk wordt gebruikt. Er zijn maar weinig techniekers met veel expertise in deze pedaal, ze wordt immers in niet veel composities intensief gebruikt en bovendien kan het mechanisme van de sostenutopedaal van piano tot piano verschillen. We willen daarmee ook de virtuoos achter de schermen uitlichten. De sequenze zijn overigens ook als luisteraar een uitstekende manier om een instrument heel goed te leren kennen.”.

 

 

WAT: Berio 360°, concertreeks en webtentoonstelling, met een fysieke tentoonstelling in het Kabinet van De Bijloke (open 1 uur voor de aanvang van elk concert, tot 22 december). De webtentoonstelling loopt gedurende het gehele concertseizoen 21/22.

REALISATIE WEBTENTOONSTELLING: MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek] in opdracht van Muziekcentrum De Bijloke Gent

CONCEPT: Melissa Portaels en Rebecca Diependaele

ONTWERP en REALISATIE : Klaas Coulembier

LINK MATRIX: https://matrix-new-music.be/nl/online-expo-luciano-berio/

LINK DE BIJLOKE: https://www.bijloke.be/pQaB8tO/360–berio

FOTO’S: Centro Studi Luciano Berio, The Guardian, Edition Peters, Last fm, Niels Laveren

 

 

Tags: 20e-eeuwse muziekCathy BerberianDe BijlokeexpoLuciano Berio (1925-2003)MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]Melissa Portaels
Vorig artikel

De oneindige melodie van het getal Pi

Volgend artikel

Festival van Vlaanderen Mechelen – ZINDERING

Wynold Verweij

Wynold Verweij

Wynold Verweij heeft journalistiek als achtergrond. Hij was redacteur van NRC Handelsblad en correspondent in New York en Brussel. Na enkele omzwervingen in het bedrijfsleven en het advieswezen heeft hij zich toegelegd op studies filosofie en muziekgeschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gefascineerd door klassieke muziek die nu wordt gecomponeerd en is voortdurend op zoek naar nieuwe melodische mogelijkheden, uitdagende orkestraties en prikkelende esthetiek.

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble
New Releases

Forgotten Voices Rediscovered ⏐ Brundibár Ensemble

20 oktober 2023
Lets Radiokoor laat klankwolken donderen en stiltes fluisteren
Concerten

Lets Radiokoor laat klankwolken donderen en stiltes fluisteren

18 oktober 2023
Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten
Concerten

Het Festival 20·21 brengt een hommage aan een allegaartje van componisten

17 oktober 2023
Kunst, klank en caractère : Salon Satie
Concerten

Kunst, klank en caractère : Salon Satie

10 oktober 2023
Volgend artikel
Festival van Vlaanderen Mechelen  –  ZINDERING

Festival van Vlaanderen Mechelen - ZINDERING

Fluisterende gewelven en vibrerende stilte

Festival van Vlaanderen Mechelen werkt rond ‘de klank van stilte’

Zalige koormuziek voor Kerst

Zalige koormuziek voor Kerst

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.