• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Wiener Staatsoper : Un Ballo in maschera

door: Erna Metdepenninghen
24 januari 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Un ballo in maschera
Share on FacebookShare on Twitter

Tijdens het seizoen 2015-16 dat loopt van 4 september tot 30 juni stelt de Wiener Staatsoper vijf nieuwe producties voor: Macbeth (Verdi), Hänsel und Gretel (Humperdinck), Vec Makropoulos (Janacek), Tri Sestri (Eötvös), Turandot (Puccini) en een repertoire van 44 opera’s  (Duitse, Italiaanse, Franse, Russische, Tsjechische, Engelse) en 1 operette (de obligate Fledermaus voor de jaarwisseling) in bestaande producties die soms al erg lang meegaan.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Dit was het geval voor “Un ballo in maschera” die in januari 2016 op de affiche stond in een productie die in oktober 1986 voor het eerst voorgesteld werd. Het was de 85ste keer dat deze enscenering van Gianfranco de Bosio in decors van Emanuele Luzzati en kostuums van Santuzza Cali als kader diende voor de opera van Verdi en ze zag er wel vrij afgeleefd uit zowel wat de decors als de kostuums betreft. De idee om de handeling als theater in oude coulissen te laten spelen was oorspronkelijk misschien wel te verdedigen maar werkte nu echt niet meer. Bleven alleen over een stofferig en versleten decor en een eerder summiere personenregie vooral voor de koren en de kleinere rollen.

Het was dus de taak van de protagonisten en de dirigent om de opera te doen leven en het aftandse kader te laten vergeten. Jesus Lopez Cobos leidde het orkest van de Wiener Staatsoper met aandacht en vaste hand, misschien iets te strikt zoals in het grote duet uit het tweede bedrijf dat een bredere adem had mogen hebben. Maar het uitstekende orkest voldeed aan alle eisen van de partituur met mooie solomomenten onder meer van de cello en de houtblazers. De zangersbezetting had niveau et de solisten slaagden erin de emoties van hun personages over te brengen in een geloofwaardige interactie. De vocale palm gaat zeker naar de bariton George Petean (geen onbekende in onze operatheaters) die een sobere en menselijke Renato op de planken zette en met warme, homogene stem zong en een opmerkelijk, genuanceerde vertolking van “Eri tu” bracht. Ramon Vargas was een levendige, sympathieke Koning Gustavo, begon de eerder voorzichtig maar klonk vrijer vanaf het toneel met Ulrica met speelse, lichte toetsen om dan een mooi vocaal elan te geven aan de grote emotionele uitbarstingen waarin zijn zonnige stem straalde. Kristin Lewis was een getormenteerde Amelia en zong met vaste en ruime stem, lange adem en heel mooie pianissimi vooral in “Morro, ma primo in grazia”. Maria Nazarova was zonder twijfel een van de beste Oscars die ik ooit zag, evolueerde door de handeling als een guitige, spontane jonge knaap en zong met een frisse en soepele sopraan.  Monica Bohinec gaf Ulrica een sonore en expressieve mezzo-sopraan en Manuel Walser was een kordate matroos. Alexandru Moisiuc en Dan Paul Dumitrescu waren de zwaarlijvige samenzweerders met donkere stemmen. De koren zongen beter dan ze acteerden.

Tags: Giuseppe Verdi (1813-1901)Italiaans repertoireOperaRomantiekWiener Staatsoper
Vorig artikel

Le Nozze di Figaro

Volgend artikel

Volksoper Wenen : Die Czardasfürstin – Gräfin Mariza – Viva La Mamma

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Volgend artikel
Die Czardasfürstin

Volksoper Wenen : Die Czardasfürstin – Gräfin Mariza – Viva La Mamma

Il Segretto di Susanna  (B.Danjoux&A.C. Antonacci)

Opéra de Wallonie scoort met twee vergeten werken

Dr. Erik Scherder

Voor iedere muziekdocent die je ontslaat, moet je honderd politieagenten aannemen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.