Wie zijn wij

Ludwig
van mechelen

Artistiek Directeur

Ludwig Van Mechelen richtte in juni 2006 Klassiek Centraal op, dat hij als stichtend hoofdredacteur uitbouwde tot het belangrijkste webmagazine voor de klassieke muziek in de Lage Landen. Hij riep het Gouden Label in het leven. In januari 2017 werd hij Artistiek Directeur.

JEAN-paul
de cort

Secretaris-penningmeester


Jean-Paul De Cort
is gegradueerde in de boekhouding en werd Expert Boekhouder. Tijdens zijn vrije tijd zet hij zich in voor het goede doel zoals o.m. Kamiano Onthaal. Sinds december 2015 is hij penningmeester en vanaf januari 2017 ook secretaris van Klassiek Centraal vzw.

Peter
Kuipers

Webmaster / IT medewerker

Peter Kuipers is al jaren actief in en met alles wat met internet en IT te maken heeft. Hij adviseert over allerhande zaken met betrekking tot de online aanwezigheid van Klassiek Centraal. Hij is tevens bouwer en hoster van deze website. Onder zijn leiding zal Klassiek Centraal op allerlei wijzen steeds prominenter zichtbaar zijn op het internet via de site, sociale media en andere kanalen.

is Schrijven over klassieke muziek je passie?

Maak dan samen met ons het beste online-magazine van de Benelux …

TIM
DE BACKER

Recensent kamermuziek

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur weg. Tijdens zijn universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort … Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

     

lucrèce maeckelbergh

Recensent opera & lied

Lucrèce Maeckelbergh werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van Con Passione, een portret van de dirigent Antonio Pappano (uitgegeven 2006 bij Snoeck).

viviane
redant

Recensent ballet & dans

Viviane Redant genoot een opleiding bij Studio Herman Teirlinck en volgde een cursus dramaturgie aan de Universiteit Antwerpen. Ze werkte als regisseur-omroeper voor o.m. Radio 1, Radio 3 (Klara), zette zich in voor het theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, reizend Volkstheater, Fakkel) en deed tv-werk. Momenteel is ze freelance cultuurjournaliste.

erna metdepenninghen

Recensent opera & ballet

Erna Metdepenninghen is vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT (nu VRT en Klara). Van 1970 tot 2005 schreef ze over muziek, opera en ballet voor De Standaard. Ze was en is medewerkster van vaktijdschriften zoals Opera (Londen), Scherzo (Madrid) en Luister (Nederland). Ze werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006: voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

GUIDO
DEFEVER

Recensent ‘eigen’ musici

Guido Defever is gepensioneerd muziekproducer van achtereenvolgens BRT 3 (1971-1990), Radio 3 (1990-2000) en Klara (2000-2009). Hij verzorgde dezelfde inhoud in verschillende verpakkingen. Zijn aandacht is voornamelijk gericht op muziek van eigen bodem.

ALOÏS
VAN TONGERLOO

Recensent opera, cd

Aloïs Van Tongerloo (°1952) is gepensioneerd universitair docent Turks en Iraans. Zijn wetenschappelijke activiteiten zet hij voort aan de Georg-August-Universität van Göttingen. Op muzikaal gebied interesseren hem historische en moderne(re) opnames van Franse, Spaanse, Italiaanse en Griekse opera’s uit de periode 1830-1960. Daarnaast heeft hij ook oor voor de operette in zijn geheel, met ook hier vooral aandacht voor de minder bekende genres zoals de Italiaanse en Griekse operette, alsook de zarzuela.

Jacqueline
Van Rooij

Recensent opera

Jacqueline van Rooij genoot een muzikale jeugd. Na vakopleidingen in de klassieke muziek en een master Muziekwetenschap met de focus op opera en muziektheater kon ze meewerken aan het programma Opera Live van de NTR. Daarna deed ze productiewerk voor de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw Amsterdam. Ze recenseert voor Opera Informa, Place de l’Opéra en Zingmagazine. Voor Musico Reizen leidt ze opera-en concertreizen. Vanaf 2017 geeft ze muziekcursussen aan de Vrije Academie.

philippe
grisar

Recensent

Philippe Grisar is beroepshalve psycholoog en psychotherapeut en specialiseerde zich in de psychoanalyse. Hij werkt af en toe samen met het Goeyvaerts Trio waar hij teksten voor cd-boekjes en programma’s schreef en schrijft. Hij geeft lezingen, is  in allerlei kunstvormen geïnteresseerd en is gastdocent. Voor Klassiek Centraal recenseert hij voornamelijk hedendaagse muziek.

arlette hellemans

Recensent

Arlette Hellemans is romaniste en gaf les in het middelbaar onderwijs. Ze was al van zeer jong gegrepen door alle vormen van de schone kunsten en in het bijzonder door de klassieke muziek. Voor de Gazet van Mechelen schreef ze meerdere jaren recensies over muziek en ballet. Het Festival van Vlaanderen Mechelen en het Haydngenootschap Vlaanderen deden op haar beroep om de programmaboekjes te schrijven.

arne
herman

Recensent

Arne Herman behaalde een master Musicologie en bachelor Filosofie aan de KU Leuven en zijn masterdiploma klarinet aan het Lemmensinstituut. Bij Opera Vlaanderen wordt hij geëngageerd voor opera-inleidingen en dramaturgische teksten. Sinds enkele jaren geeft hij ook regelmatig concertinleidingen. Als doctoraatsbursaal (UA), doet hij onderzoek naar de veranderende orkestpraktijk van vandaag en de impact van klassieke muziek op de maatschappij.

gommaar
elst

Recensent

THOMAS
DE SMEDT

IT-medewerker

Recent Blog Posts

Learn from the top thought leaders in the industry.

Doornen die prikken in de ziel

Zoals alle opera’s van Leoš Janáček is ook Jenůfa een opera die door merg en been gaat. Met de zangers/acteurs die De Nationale Opera ons presenteert, werkt dat superheftig, ook al is de eigenlijke “couleur locale” waarin Janáček zijn opera situeert wel afgezwakt....

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor het laatste nieuws, recensies en artikelen uit de wereld van Klassieke muziek, Ballet en Dans.

Invalid email address
Na inschrijving ontvangt u een email om uw inschrijving te bevestigen.

Sponsors