• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Wereldschemer

door: Redactie
28 april 2014
in Evenementen, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Affiche Wereldschemer
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – In het met oranje, pluche, zachte zetels ingerichte knappe zaaltje van het Cultureel Centrum te Mortsel was het woensdagavond 23 april terugkeren naar het begin tot het einde van de Groote Oorlog, Wereldoorlog I. Het knusse gevoel verging. We zaten plots midden de natte loopgraven…

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Nominatie Gouden Label – In het met oranje, pluche, zachte zetels ingerichte knappe zaaltje van het Cultureel Centrum te Mortsel was het woensdagavond 23 april terugkeren naar het begin tot het einde van de Groote Oorlog, Wereldoorlog I. Het knusse gevoel verging. We zaten plots midden de natte loopgraven…

Auteur, acteur en voormalig geschiedenisleraar Wim Geysen schreef een emotionerende eenakter over de Groote Oorlog. 100 Jaar geleden begon deze als een kort conflict waar internationale lobby’s al meer een rol speelden dan ons wordt geleerd. Onwetende jongens van over heel de wereld betaalden met hun leven hun inzet voor een strijd waar ze amper wat van begrepen. Hun lijken liggen begraven, als (on)bekende soldaat in onder meer de ‘Vlaamse Velden’ waar ze op meestal gruwelijke wijze sneuvelden.

In doctor in de kunsten en componist / pianist Stefan Van Puymbroeck vond Geysen een ideale genoot om het verhaal van de vertellende Kempische boerenjongen Willem met op maat geschreven muziek extra kleur bij te zetten. Samen met Anthony Gröger en An Simoens, leden van het spraakmakende Kryptos Quartet, zuigen ze het publiek mee in de eenvoud van de kleine man, in het geweld van de oorlog, in de manipulaties van de grote heren, in het krijsende leed…

In het schemerlicht van het podium – dat zo de wereldschemer die WO I was meteen oproept – sleuren de musici het publiek meteen mee in de angst die oorlog met zich meebrengt. Tezamen met die angst, krijg je ook een gevoel van strijdbare euforische onoverwinnelijkheid, van wraak, van dood en verderf… Het openingsthema komt meermaals in heel ‘Wereldschemer’ terug als een leidmotief. Na de ritmische dissonante donkere inzet, vertoef je plots in de onwetendheid van diegenen die (nog) niet weten dat er een brandhaard is. Lieftallige zoetgevooisde noten doen je wegdromen tot het bombardement losbarst…

Willem zit aan tafel en begint te vertellen, over ‘onze Karel’ die nu een jonge volwassen vent is. Een slimme kerel trouwens, hij kan immers lezen én schrijven. Gedichten! De meisjes vallen voor hem die ‘het in zijne kop heeft’ en niet zoals Willem ‘in zijn handen’. Koning Albert spreekt zijn volk toe via de radio. Hij pept de jeugdige mannen op zodat ze zich vrijwillig ter strijd melden om ‘die smerige Pruisen’ te vernietigen. “Ze koken kleine kinderen in de olie!”. Je zou voor minder de wapens opnemen…

De broers trekken naar het slachtveld, wel 120 kilometer van huis, te voet. Ze schrijven een brief naar hun geliefde ouders. De musici en de acteur worden even verslaggevers en ze lezen de feiten uit de kranten, dag aan dag. Ja, de oorlog is nu echt bezig maar hij zal niet lang duren. Er wordt muziek gemaakt… De broers belanden in de loopgraven. Wat is het o zo helemaal anders dan verwacht! Willem schreeuwt het uit, hij wil weg! Naar huis naar ‘zijne pa die zijne rug zo slecht is’ en nu alleen de boerderij moet houden. Drie generaals geven voor hun volk – Engels, Russisch en Duits – een toespraak. We krijgen ze in de drie talen te horen maar het is telkens dezelfde redevoering die de mensen opjut om de slechte vijand te vernietigen en ja hoor, uw kinderen zullen later trots op u als vader zijn! Dan verenigen deze drie zich en roepen de toespraak die de Belgische generaals en officieren riepen naar de vele eenvoudige Vlaamse jongens : “Et pour les Flamands la même chose!”. Hierdoor sneuvelden er nog meer zinloos omdat ze het Frans niet begrepen.

De muziek speelt opnieuw… En daar zie je Willem in een gasaanval. Subtiel zie je groenbelichte rook opstijgen uit het oorlogsveld dat knap is weergegeven, met beperkte attributen, op het podium. Acteur Geysen is Willem, hij is die gewone boerenzoon die niets van politiek, van oorlog en internationale belangen kent maar des te meer van koeien hoeden. Hij lijdt. Hij haat en hij is blij verrast wanneer op een Kerstmis duidelijk wordt dat die ‘smeerlappen’ op 30 meter van hen ook menselijk kunnen zijn. Ze zingen kerstliederen, geven geschenken! Schoon was het pa en ma. Maar de oorlog gaat verder, tot ergens in 1918, die korte oorlog toch? De broers worden volop in de strijd gejaagd… “Karel? Karel!?!” Willem blijft helemaal alleen achter, niemand overleeft het… Roepend, snikkend en bevend, alsof op het eigenste ogenblik de broer valt en Willem hem vindt… Het gaat door merg en been en zo ook de muziek die het allemaal kracht bijzet.

Zoals Wim Geysen als een grootmeester zijn acteertalent op het podium neerzet, zo spelen de drie musici. Hun prestatie kan moeilijk verbeterd worden. Je krijgt met de tekst, de muziek, het acteren en het musiceren een palet dat alle menselijke emoties in zich draagt. Pakkend!

Dit is muziektheater van zeer hoog niveau en het is zeer zeldzaam het te mogen beleven. De jongeren in de zaal zijn mogelijk nog stiller dan de ‘ouderen’. Zoiets kan alleen door grote kunstenaars in hun vak op het podium tot leven gebracht worden. Alles past in elkaar, niet één element kan toegevoegd of geschrapt worden. Je krijgt er dagen later nog rillingen van…

Volg ons webmagazine voor de nog op te maken speelagenda van dit zeker te bekijken en te beluisteren werk dat geen betere titel dan Wereldschemer kon krijgen.

Ja, Wereldoorlog I, de Groote Oorlog weet blijkbaar artistieke zielen tot grote dingen te bewegen, elk naar hun kunnen. We zagen drie nieuwe producties: Arthur, ’14-‘18 en nu dit. Drie keer een Gouden Label. Is het toeval?

Tags: Hedendaags klassiekMuziek van eigen bodemNominatie Gouden LabelStefan Van Puymbroeck (°1970)
Vorig artikel

Puur Schumann

Volgend artikel

“Ausgewählte Lieder”

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Sawyers: Mayflower
New Releases

Sawyers: Mayflower

2 november 2023
Kruistocht:  Een jonge generatie tussen nachtmerrie en utopie
Evenementen

Kruistocht: Een jonge generatie tussen nachtmerrie en utopie

30 oktober 2023
Büşra Kayıkçı: Places
New Releases

Büşra Kayıkçı: Places

29 oktober 2023
George De Decker announces new album
New Releases

George De Decker announces new album

27 oktober 2023
Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden
Evenementen

Transit, of hoe luisteraars ook toeschouwers worden

24 oktober 2023
Volgend artikel
“Ausgewählte Lieder” van Robert Schumann: nauwkeurig geïnterpreteerd door Paul Armin Edelmann, maar helaas niet altijd even kleurrijk.

“Ausgewählte Lieder”

Gems from the Belgian Treasure Trove, Giocotari Piano Trio, Rasse, Ryelandt, Vreuls

Parels uit de Belgische schatkamers

Richard Strauss, Alpine Symphony  Saito Kinen Orchestra olv Daniel Harding

Richard Strauss, Eine Alpensinfonie

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.