Het Pop-up Theater van Studio 100 in Puurs is een immense loods, een lege doos. Er is niets, nada, niente. Daar een musical in neerpoten is beginnen van een leeg blad en tonnen verbeelding.
Scenarist en regisseur Frank Van Laecke overtreft zichzelf in dit universeel verhaal over landverhuizers. Magister magius in het kneden van ideeën en deze te transformeren naar een visueel spektakel en reis doorheen de tijd bijgestaan door een hele batterij specialisten in hun vakgebied.
Elke keer denk je: Van Laecke gaat zichzelf herhalen, maar niets daarvan: vonken gegarandeerd. In een grote spanningsboog neemt hij in een publieksgerichte dynamiek jong en oud op sleeptouw. Dit in een verhaal over armoede en een niet aflatende zoektocht naar een nieuw leven aan de andere kant van de oceaan. Hier was geen plaats, noch toekomst meer voor honderdduizenden mensen. Dus zoeken ze hun heil elders. Ze omarmden the American Dream: utopie, droom, nachtmerrie of welvaart? Een land waar ze de mensen en cultuur niet kenden en de taal niet spraken. Vertwijfeling wordt omgezet in lef, overlevensdrang. Wat zal het lot hen brengen? Breekbare stralen van hoop tussen de donkere schaduwen van het noodlot. Tussen 1873 en 1934 brachten de oceaanstomers van de Red Star Line honderdduizenden mensen naar De Nieuwe Wereld.
Er is een link tussen verleden en heden. Nog altijd zoeken mensen, op gevaar van eigen leven, hun geluk en toekomst elders. We worden er dagdagelijks mee geconfonteerd in de media. De Vlamingen die in het interbellum uitweken naar Amerika vormden maar een kleine minderheid. Uit die massa pikt Van Laecke twee Vlaamse families en vertelt hun wedervaren. Het verhaal start in Vlaanderen, verplaatst zich naar de boot -zowel interieur als exterieur- tot in Amerika. Je krijgt die twee werelden in beeld en daartussen die transitiewereld.
Leading Team
Als mediator helpt Van Laecke de acteurs en figuranten de speeltekst gestalte te geven, om het woord vlees te doen worden. Uiteraard is zo’n gigantische productie teamwork. Steve Willaert componeerde sfeervolle muziek in verschillende stijlidiomen uitgevoerd door Casco Phil, onder leiding van Benjamin Haemhouts. Jelle Cleymans leverde de knappe liedteksten, ook Gert Verhulst deed daarbij een duit in het zakje. De pittige choreografie is het werk van Martin Michel. Yan Tax ontwierp de prachtige kostuums. Xander Tillon, musical director en vocale arrangementen. Tijl Dauwe, creative director motion. Wouter Verhulst en Piet De Coninck, decor. Luc Peumans tekende voor het lichtontwerp.
De som van de delen maakt het geheel. Alle namen opsommen zou ons te ver leiden. In het geheel op en achter de scène een klein legertje van 300 geëngageerde personen. De loods krijgt een veelomvattende invulling met veel paden en verbindingen. Als regisseur moet Van Laecke veel ballen in de lucht houden. Er is niet alleen de personenregie maar daarbovenop de simultane beweging van de tribunes. Het moet een hels karwei geweest zijn om alles naadloos op elkaar af te stemmen.
Spectaculair universum
De toeschouwer ervaart het geheel op een fysieke manier door de tribunes die door de ruimte bewegen om de handelingen heen en kan de actie vanuit verschillende perspectieven volgen, van ver en dichtbij om maximaal effect te sorteren. Een podiumopstelling met telkens wisselende locaties in een uitgebeende scenografie. Bij aanvang van de voorstelling is er de gewone opstelling podium / publiek. Eens de voorstelling gestart gaan op een bepaald moment de tribunes lateraal tegenover elkaar staan om een rouwstoet te zien passeren, weer iets later scharen de tribunes zich in een kring om een intimistische scène en het gaat zo maar door. In een fictieve setting kruisen de levens van arm en rijk en worden opgenomen in een groter geheel.
De regisseur trekt het publiek in het unieke universum van de protagonisten. De opwinding over de reis bij het aan boord gaan. Een scala aan gevoelens wordt bespeeld. Verwachting en ook angst voor het onbekende en verdriet om wie ze moeten achterlaten. Het verschil tussen eerste en vierde klasse reizigers. Alles wordt beeldrijk in reliëf gezet. Je valt van de ene verrassing in de andere.
Via een grote loopbrug gaan de migranten aan boord. Amerika is voor hen de poort naar de hemel. De grote ledwalls in een uitgekiend koloriet zorgen voor sfeer. Donkere en exuburante kleuren wisselen elkaar af. Er wordt van de Onze-Lieve- Vrouwekathedraal in Antwerpen geswitcht naar de wolkenkrabbers van New York. Van de euforie naar de diepste miserie.
Er zijn straffe danscénes te zien met enkele weergaloze zwarte dansers. Van een volkse boerenkermis naar de swingende jazzkelders en de luxueuze revue Ziegfeld Follies op Broadway van de Roaring Twenties.
In de tekening en karakters van de personages verwerkt Van Laecke subtiel de geschiedenis: de progroms op de Joden, de drooglegging in Amerika, de fragiliteit van een mensenleven: goedgekeurd of afgekeurd worden. Dat liefde niet altijd zuiver op de graad is en eigenbelang al eens primeert. Het schrijnende contrast tussen luxe en armoede. Het is geen show om de show, maar een verhaal met diepgang en weerhaakjes. Van Laecke beheerst de kunst om scènes simultaan te laten verlopen in een schakeling van intiem en uitbundig.
In de hoofdrollen zijn enkele vertrouwde gezichten te zien: Jelle Cleymans als uitvinder Jan Leemans, Peter Van de Velde als fabrikant Walter Vandermeer en Carry Goossens in de rol van zijn hondstrouwe maar realistische Joodse boekhouder Jacob, Marleen Merckx als moeder Rosalie, Jan Schepens als havenarbeider Jef Steyaert en Hilde Van Wesepoel als zijn vrouw Zulma. Nieuwe gezichten zijn Charlotte Boudry als de rijke, verwende fabrieksdochter Louise en Lotte Stevens als Marie die voor de tweespalt staat: kiezen voor de zorg voor haar moeder of haar lief in Amerika volgen. Laura Seys als Martha Steyaert, de jonge arbeidster die bepoteld wordt door haar chef. Dit jong talent beschikt over prachtige stemmen. In een kleinere rol is ook nog Michiel De Meyer te zien, maar o zo raak getypeerd. Dirk Van Vaerenbergh als Odilon. Hartverwarmend is het spel van de jonge Casper Coudron. Elke acteur zit als gegoten in zijn rol. Bijgestaan door een honderdtal dansers, koorleden en figuranten maken ze het geheel tot een boeiend en meeslepend geheel. Frank Van Laecke is een spitsvondige scenarist. Hij werkt naar een anticlimax toe die door een vernuftige ingreep toch geheel anders uitpakt. Vakmanschap en meesterschap.
De spektakelmusical Red Star Line is een voorstelling die barst van vitaliteit: heel filmisch, energiek, inventief, uitgebalanceerd, boordevol raffinement en technisch vernuft. Klanken komen uit alle richtingen om muziek letterlijk te beleven. Een feest voor de zintuigen in een melodieuze spreidstand: de eenvoudige volkse melodieën van hier en de swingende ritmes van Amerika in een wildwaterbaan van muziek en dans. Superieure klasse op alle niveaus. Het publiek veerde na afloop recht voor een minutenlange staande ovatie.
‘Red Star Line’ een multimediale muziekvoorstelling waarin gebruik gemaakt wordt van een uitgebreid audiovisueel archief en hedendaagse LED-schermen. Het geheel sprankelt als een coupe champagne. Een veelzijdig spektakel met mensen van vlees en bloed en psychologische diepgang. Het geheel met een geweldige, stuwende vaart. Laat je omverblazen door de muzikale overrompeling en de beeldende, intieme scènes met een universele toets. Een niet te missen musical. Een mega-productie waar Studio 100 terecht fier mag op zijn.
Reeds 135 voorstellingen staan gepland. Er is een tweede cast van de hoofdrollen met Jonas Van Geel, Ianthe Tavernier, Peter Van den Begin, Frans Van der Aa, Charlotte Verduyn, Free Souffriau, Vera Mann, Goele De Raedt, Peter Thyssen, Ludo Hoogmartens en Nordin De Moor. Zij zullen alternerend spelen. Zonder enige twijfel zijn ze aan elkaar gewaagd.
Productie Studio 100
Script & regie: Frank van Laecke
Muziek: Steve Willaert
Uitvoering: Casco Phil, dirigent Benjamin Haemhouts
Liedteksten: Jelle Cleymans & Gert Verhulst
Choreografie: Martin Michel
Kostuumontwerp: Yan Tax
Musical director en vocale arrangementen: Xander Tillon
Creative director motion: Tijl Dauwe
Decor: Wouter Verhulst en Piet De Coninck
Lichtontwerp: Luc Peumans
Acteurs/zangers: Jelle Cleymans, Lotte Stevens, Peter Van de Velde, Carry Goossens, Marleen Merckx, Jan Schepens, Hilde Van Wesepoel, Charlotte Boudry, Michiel De Meyer, Dirk Van Vaerenbergh en de jonge Casper Coudron
Dansers, koor, figuranten