Wereldcreatie Jan Martens voor OBV op Cour d’honneur festival Avignon

Opera Ballet Vlaanderen is met een nieuw werk van choreograaf Jan Martens uitgenodigd op het festival d’Avignon dat gepresenteerd zal worden op de befaamde Cour d’honneur. Een primeur voor het gezelschap. 

FUTUR PROCHE, zoals de wereldcreatie zal heten, wordt een werk voor vijftien dansers, twee kinderen en klavecimbelspeelster Goska Isphording. In FUTUR PROCHE gaat Jan Martens verder in zijn onderzoek rond het choreograferen op hedendaagse composities voor klavecimbel zoals eerder in zijn solo ELISABETH GETS HER WAY en zijn eerste grote productie any attempt will end in crushed bodies and shattered bones. Deze laatste productie was vorig jaar al te gast in Avignon maar FUTUR PROCHE zal nu te zien zijn op de ereplek die de Cour d’honneur is.

© Joerie Thiry / STUK

‘Tijdens de pandemie had ik meer tijd om het klavecimbel te ontdekken,’ zegt Jan Martens. ‘Mensen kennen het klavecimbel vaak alleen maar als barok-instrument. Maar de gekozen composities voor FUTUR PROCHE tonen aan dat het repertoire zich wel degelijk vernieuwt en zich zelfbewust in de 21ste eeuw plaatst. Het instrument wapent zich als het ware voor de toekomst en sluit daardoor naadloos aan op het thema waar ik het in FUTUR PROCHE over wil hebben: hoe vinden we onszelf opnieuw uit nu we als Westerse wereld de scheuren beginnen te zien in onze vanzelfsprekend geachte onaantastbaarheid en rijkdom? De intenties zijn ambitieus: een nieuwe huid voor het ballet(-gezelschap), voor de Cour d’honneur, voor wat dans te zeggen kan hebben. 
Ik heb enorm veel zin om deze eerste samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen aan te gaan.’

Het is ook de eerste keer in zijn geschiedenis dat Opera Ballet Vlaanderen geselecteerd wordt voor het Festival d’Avignon en het is overigens achtendertig jaar geleden dat er nog een corps de ballet op de Cour d’honneur mocht optreden.

‘De intenties zijn ambitieus: een nieuwe huid voor het ballet(-gezelschap), voor de Cour d’honneur, voor wat dans te zeggen kan hebben. 
Ik heb enorm veel zin om deze eerste samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen aan te gaan.’

Met Jan Martens en FUTUR PROCHE start een nieuw hoofdstuk voor Opera Ballet Vlaanderen. Martens is één van drie choreografen die door artistiek directeur Jan Vandenhouwe wordt aangetrokken als associate choreographer om met de dansers van Opera Ballet Vlaanderen te werken. Jan Martens, blijft voor alle duidelijkheid, co-artistiek leider van GRIP.

‘De producties van Jan Martens zijn nooit vrijblijvend. In zijn danstaal maakt hij op een intelligente en transparante wijze de connectie met de wereld rondom ons. Minstens even belangrijk is zijn grote muzikale bagage,’ vindt artistiek directeur Jan Vandenhouwe. ‘Dat sluit naadloos aan bij het artistieke traject dat ik met Opera Ballet Vlaanderen wil uitstippelen. We blijven het talent van onze klassiek getrainde dansers op de wereldkaart zetten. Deze primeur dat we in wereldpremière mogen gaan op het Festival d’Avignon zegt veel over het internationaal vertrouwen in de kwaliteit van ons huis en de artiesten waarmee we samenwerken.’

FUTUR PROCHE zal in het najaar te zien zijn in DE SINGEL en in Opera Gent en gaat daarna op een internationale tournee.

In Avignon gaat de productie in wereldpremière op dinsdag 19 juli en is er nog te zien op 20, 21, 23 en 24 juli. Meer info: www.festival-avignon.com

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: