Wereldcreatie: De bekeerlinge

Opera Ballet Vlaanderen presenteert de wereldpremière van De bekeerlinge, een nieuwe opera van componist Wim Henderickx gebaseerd op de gelijknamige, gelauwerde roman van Stefan Hertmans in een libretto bewerking van Krystian Lada. Hans Op de Beeck staat in voor de regie, de scenografie en de kostuums. 

In de beklijvende roman De bekeerlinge (2016, uitg. De Bezige Bij) reconstrueert Stefan Hertmans het leven van een voorname jonge, christelijke vrouw uit de elfde eeuw, Vigdis, en haar verboden liefde voor de Joodse jongen David. We volgen Vigdis’ hachelijke tocht van haar geboorteplaats Rouen naar Monieux en zo naar Alexandrië. Opgejaagd door haar vader en zijn ridders komt Vigdis, die de Joodse naam Hamoutal aanneemt, terecht in een wereld van pogroms, kruistochten en religieus fanatisme.

De Belgische componist Wim Henderickx schreef de partituur voor deze nieuwe opera. Henderickx staat bekend om composities waarin hij een brug slaat tussen Oost en West en is dus de geknipte figuur om de verschillende werelden in De bekeerlinge op te roepen.

De Poolse regisseur en librettist Krystian Lada schreef op basis van de roman het Engelstalige libretto. De Belgische beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck neemt de regie, scenografie en kostuumontwerp op zich.

Wim Henderickx en Stefan Hertmans | © Filip Van Roe

Meer dan enkel een opera is De bekeerlinge ook een gemeenschapsproject. In samenwerking met Madame Fortuna en het ontmoetingscentrum Het Oude Badhuis brengen we inwoners vanuit alle hoeken van Antwerpen samen in een stadskoor. Maandenlang repeteerde deze diverse groep liefhebbers op de partituur om straks mee het internationaal geprezen Koor Opera Ballet Vlaanderen, leden van het Kinderkoor Opera Ballet Vlaanderen en de solisten op de planken staan.

Bij die solisten herkennen we de Belgische sopraan Lore Binon, die al regelmatig bij ons te gast was, in de hoofdrol. De andere solisten in de bezetting nemen verschillende personages voor hun rekening. De Duits-Italiaanse bariton Vincenzo Neri, recent nog bij ons te zien als Marcello/La Bohème, vertolkt ondermeer de rol van David. De Algerijnse sopraan Amel Brahim-Djelloul, die in Sidi Larbi Cherkaoui’s productie van Fauré’s Requiem de solopartij zong, zien we hier als onder meer de Chaperone. De Franse zangeres met sefardische roots Françoise Atlan zingt de rol van onder meer Lutgardis. De Spaanse tenor Daniel Arnaldos keert terug naar ons huis in de rol van onder meer Celebrant. Als Rabbi Obadiah zien en horen we voor het eerst in ons huis de Zuid-Afrikaanse bariton Luvuyo Mbundu, die toetreedt tot ons jong ensemble. De Duitse bas Guido Jentjens ten slotte vertolkt onder meer de rol van Gudbrandr.

De Belgische maestro Koen Kessels, die bij OBV de leiding had over La Strada (Luc Van Hove), L’ Amour de loin (Kaija Saariaho) en Satyagraha (Philip Glass), heeft nu ook de muzikale leiding over het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen dat voor deze partituur wordt aangevuld met enkele Oosterse instrumenten.

Het hele ontstaansproces vanaf de eerste vergaderingen van deze wereldcreatie vormen het onderwerp van een documentaire die Opera Ballet Vlaanderen maakte en die in verschillende korte afleveringen momenteel uitgezonden wordt op onze sociale media. Daarnaast zullen we naar aanleiding van De bekeerlinge verschillende interventies organiseren in de steden Antwerpen en Gent.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: