• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Was de haas maar een schildpad

door: Jasper Croonen
22 maart 2018
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Was de haas maar een schildpad
Share on FacebookShare on Twitter

Sinds mijn eerste kennismaking met het Pavel Haas Quartet, twee jaar geleden op het Novecentofestival in Leuven, staan ze met stip genoteerd als een van m’n favoriete uitvoerders. Voeg daar dan nog eens pianist Boris Giltburg bij, en je krijgt met deze vijf fantastische muzikanten bijna een garantie op een geweldig concert. Al bewees het vijftal door de keuze van hun werken dat het geheel niet altijd beter is dan de som van de delen.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Met een volledig Shostakovich-programma koos Giltburg naar eigen zeggen voor “tijdloze muziek”. Een vreemde uitspraak, want Shostakovich’ muziek is juist onlosmakelijk verbonden aan de Sovjetperiode. In zijn oeuvre merk je dan ook meteen hoe de Rus evolueert van een onder de duim gehouden staatscomponist, naar een muzikale rebel, die in zijn muziek verdoken kritiek geeft op de Sovjetunie. Door het programma omgekeerd chronologisch op te bouwen, maken we dus eerst kennis met deze dwarsligger.

Spek naar de bek van het Pavel Haas Quartet. Het Tsjechisch kwartet maakt vooral furore als het zich uitleeft in de Oost-Europese muziek: Bartok, Dvorak, Smetana en uiteraard Pavel Haas himself. Nu, net het expressieve karakter dat deze componisten zo typeert, vinden we ook terug in het strijkkwartet in fa kruis klein van Dimitri Shostakovich. Veronika Jarůšková en de haren grijpen je aandacht meteen. De vele staccato’s in het eerste deel, die de wringende harmonie in de verf zetten worden on point uitgevoerd. Ook wanneer Shostakovich’ werk in het lento-deel wat rustiger wordt, en het kwartet minder kan teren op hun typische vurige uitvoering blinken ze uit door een prachtige melancholische, bij momenten bijna snerpende uitvoering van de minimalistische melodielijn. Het laatste deel, allegro, is een schoolvoorbeeld van wat dit kwartet zo ongelofelijk goed maakt: vliegensvlug, expressief, luid en passioneel razen ze door het derde deel van het strijkkwartet. Dit was het Pavel Haas Quartet op z’n best.

Jammer genoeg was dat ook meteen het concert op z’n best. In Shostakovich’ trio in mi klein, wisselen piano, cello en viool elkaar voortdurend af als haantje-de-voorste, zodat uiteindelijk niet een van de drie muzikanten, maar wel de gezamenlijke kracht van het trio het applaus verdient. In principe een perfect stuk om zo’n kleppers van muzikanten samen op een podium te zetten, zonder dat ze elkaar overschaduwen. Toch zorgde dit eerder voor een te brave aflossing tussen het drietal. Niemand durfde zich voluit te smijten in z’n rol als voortrekker, wanneer dat nodig was. Van de strijkers miste ik vooral de energie, die ze in het slotdeel van het eerste werk juist wel tentoon hadden gespreid. Boris Giltburg schitterde eventjes: in het tweede deel, het allegro con brio zit een virtuoze passage waar de pianist zijn kwaliteiten ten volle tentoon stelde. Al kon hij meteen daarna met het begin van het largo niet echt overtuigen. Van die akkoorden moet de zwaarte afstromen, en ze werden té lichtvoetig gespeeld.

Met het kwintet in sol klein gingen we nog een stap terug in de tijd, en werd ook het grootste probleem met het programma duidelijk. Niet de muzikanten zijn schuldig aan de dalende lijn die in dit concert zat, wel de keuze van de werken. Zowel het expressieve Pavel Haas Quartet als de vingervlugge Boris Giltburg komen niet optimaal tot hun recht met deze relatief klassieke stukken. Door terug te werken naar een steeds braver wordende Shostakovich, krijgen de muzikanten niet meer ten volle de kans om al hun kwaliteiten ten toon te spreiden. Niet dat het daarna slecht wordt, allesbehalve. Het blijven vijf geweldige muzikanten. Gewoon jammer dat het toppunt al na een klein kwartier bereikt was.


  • WAT: Klara-festival
  • WIE: Boris Giltburg & het Pavel Haas Quartet
  • WANNEER: 10 maart 2018
  • WAAR: Brussel, Flagey
  • Foto: m.t.
Tags: Boris GiltburgDmitri Sjostakovitsj (1906-1975)KamermuziekKlaraPavel Haas QuartetRussische muziek
Vorig artikel

The Party

Volgend artikel

En travesti

Jasper Croonen

Jasper Croonen

Jasper studeerde musicologie aan de KU Leuven en journalistiek aan de VUB. Tijdens zijn studententijd was hij recensent klassieke muziek voor de dienst cultuur van de KU Leuven en presentator op radio Scorpio. Momenteel werkt hij als freelancejournalist.

Ook interessant:

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
Volgend artikel
En travesti

En travesti

Bilitis - Revue Blanche brengt muziektheater met verstilde erotiek in woord, beeld en klank.

Alles wieder gut: Mahler en Jörg Widmann in het Klarafestival 2018

Alles wieder gut: Mahler en Jörg Widmann in het Klarafestival 2018

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.