• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Wagner versus Verdi

door: Tim De Backer
13 februari 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Wagner - Verdi, Arthaus
Share on FacebookShare on Twitter

*** De twee operareuzen, Richard Wagner en Giuseppe Verdi, beide geboren in 1813, worden op deze dvd met elkaar geconfronteerd. De zes documentaires behandelen elk een bepaald thema. Interessant, dat zeker, maar de geboden informatie overstijgt over het algemeen niet wat de geïnteresseerde operaliefhebber over de twee componisten al weet.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

*** De twee operareuzen, Richard Wagner en Giuseppe Verdi, beide geboren in 1813, worden op deze dvd met elkaar geconfronteerd. De zes documentaires behandelen elk een bepaald thema. Interessant, dat zeker, maar de geboden informatie overstijgt over het algemeen niet wat de geïnteresseerde operaliefhebber over de twee componisten al weet.

Er zijn mooie beelden (Wagner in Venetië bijvoorbeeld of de geboortestreek van Verdi rond Busseto), boeiende getuigenissen van musicologen, biografen, regisseurs en zangers alsook fragmenten uit voorstellingen van Bayreuth, Parma, Salzburg, enzovoort. De eerste film, getiteld The revolutionaries, maakt duidelijk dat beide componisten op een totaal uiteenlopende manier een revolutionaire houding in de maatschappij innamen. Storend is dat de verteller van deze documentaire geregeld  zichzelf centraal in de film zet, opvallend met de laptop rondloopt en geniet van zijn eigen esthetische beelden. Verdi’s World geeft een authentiek beeld van de impact van Verdi als internationaal componist en als man die verbonden is met zijn geboortestreek en zijn landgoed. De aandacht voor de Casa di riposo die Verdi in Milaan voor arme bejaarde muzikanten liet bouwen, is een van de originele en ontroerende passages in de film.

Van genuanceerd tot geforceerd

The Wagner Religion bevat een interessante bijdrage van Udo Bermbach, een van de grote Wagner-biografen, en dit deel is ook een van de meest genuanceerde delen van de serie. And the Women is bij momenten geforceerd en clichématig, in The Chant wordt de band tussen vocale lijn en dramatische uitbeelding behandeld. Hier zijn vooral de tussenkomsten van zangeres Gwyneth Jones – nog steeds een prachtige vrouw – boeiend. Het laatste deel, And the effects of their music, vertelt over een wetenschappelijk onderzoek bij twee testpersonen om via elektro-encefalografie uit te zoeken hoe de hersenen reageren op de muziek van de ene en de andere componist. Het resultaat wordt genuanceerd beschreven en het komt erop neer dat de muziek van Verdi een meer relaxerend effect heeft dan die van Wagner. Het is eens een andere manier om het onderscheid tussen beide componisten uit de doeken te doen. Het procedé heeft zeker waarde, maar grenst ook aan spitsvondigheid waar de operaliefhebber zich niet veel aan gelegen laat.

De manier om van deze verschillende films van elk ongeveer een half uur één dvd-geheel te maken, is het gebruik van telkens dezelfde intro. Daarin debiteren Christian Thielemann (over Wagner) en Rolando Villazon (over Verdi) beide een oneliner. Het is volgens mij het meest aangewezen om de films gespreid te bekijken, iets wat best kan, want ze hebben geen band met elkaar.

Hoewel het op de hoes vermeld staat, kreeg ik op de Blu-ray-versie die ik bekeek geen keuzemogelijkheid voor ondertitels. Zo hoorde ik meestal in het Engels gedubde, Duitstalige personen. Hoewel heel persoonlijk was dit voor mij het meest irritante aan deze uitgave.

Tags: Arthaus MusikGiuseppe Verdi (1813-1901)Richard Wagner (1813-1883)Romantiek
Vorig artikel

Alcina en Tamerlano

Volgend artikel

De Schumann in pianist Fellner

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Volgend artikel
Till Fellner

De Schumann in pianist Fellner

Idomeneo in Rijsel

Idomeneo

G.F. Haendel, Music for Queen Caroline

G.F. Händel, Music for Queen Caroline

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.