• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, mei 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Wagner | Kaufmann

Tim De Backer by Tim De Backer
6 juni 2013
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 2 mins read
De Wesendock-liederen vormen de culminatie van de kwaliteiten die we in de opera-aria’s ontdekken.
Share on FacebookShare on Twitter

**** Is Jonas Kaufmann nu wel of niet de volmaakte Wagneriaan? Michel Dutrieue was in ieder geval niet onverdeeld gelukkig met de “sombere, uit hun context gehaalde monologen”. Lucrèce Maeckelbergh is daarentegen wel overtuigd: “zijn zacht baritonaal timbre zorgt voor evenwicht, en laat hem toe veel nuance in de frasering te leggen…” Maar oordeelt u vooral zelf.

Als het om Wagner gaat, lijkt men wel steeds op zoek naar de “ideale Wagner-tenor”. Bestaat die wel? De zangdeskundige Jürgen Kesting stelt dat de geschiedenis van de Wagnerzang een geschiedenis van misverstanden is. Laten we dan toch maar stellen dat Jonas Kaufmann een zeer goede Wagnertenor is. Want Wagner wilde zeker dat de zang in dienst staat van de dramatische betekenis.

 

Daaraan beantwoordt Kaufmann nagenoeg ideaal. Zijn nieuwste Wagner-cd biedt een mooie anthologie van opera-aria’s en als rariteit de Wesendonck Lieder, die meestal voorbehouden zijn aan vrouwenstem, maar ook al door zangers als Placido Domingo op het repertoire genomen zijn. Er is trouwens niets in de liederen op gedichten van Mathilde Wesendonck dat specifiek naar een vrouwenstem verwijst. Het cantabile van Kaufmanns stem komt er uitstekend in tot zijn recht. Hij vertolkt ze zeer poëtisch, nu eens met uiterste verfijning (Im Treibhaus, Träume), dan weer met een viriel aspect (Stehe still).

 

Culminatie

 

De liederen vormen de culminatie van de kwaliteiten die we in de opera-aria’s ontdekken. Kaufmann zingt met stralend heldere tenorstem. De klank hangt soms achteraan in de mond – op de rand van het kelige – maar hij drukt niet op de stem waardoor ze toch mooi en natuurlijk blijft. Zijn zacht baritonaal timbre zorgt voor evenwicht, en laat hem toe veel nuance in de frasering te leggen. Die vocale techniek leidt tot de kunst de partijen de inhoudelijke variatie te geven die ze vereisen.

 

De idiomatische dictie en de kunst de stem in dienst van het interpreteren te gebruiken, zou ik als het summum van Kaufmanns zangkunst bestempelen. Zo horen we Siegmund evolueren van verwondering naar heldhaftigheid en lyrische mijmering, Tannhäuser is opgewonden revolterend, de Graalsvertelling uit Lohengrin is ontroerend. Kaufmann kan hier gerust wedijveren met Wagnerzangers uit het verleden. Hij nam dit fragment ook eerder al op (2008) met het Mahler Chamber Orchestra o.l.v. Claudio Abbado (Decca 4781463). Het orkest van de Deutsche Oper Berlin onder leiding van Donald Runnicles is een sfeervolle partner voor de zanger, maar bereikt toch niet steeds hetzelfde niveau in finesse.

 

Tags: DeccaJonas KaufmannRichard Wagner (1813-1883)RomantiekVocaal
Previous Post

Die Feen – Richard Wagner 200 jaar

Next Post

Duitse kunst geëerd met dikke knipoog

Related Posts

Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Lunalia 2023: William Blake: visionair
Concerten

Muzikaal eerbetoon aan William Blake: genie of gek

7 mei 2023
Ian Bostridge en Oxalys: de ultieme intensiteit van een liedprogramma
Concerten

Ian Bostridge en Oxalys: de ultieme intensiteit van een liedprogramma

3 mei 2023
Middagconcert op Vrijdag Duo Estrella
Concerten

Duo Estrella in kunstenplek De Graaf

3 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Next Post
Het Johannesfeest: een chaotisch tafereel dat zeker het hele gedoe rond het eren van de Deutsche Meister waar het op uitdraait, sterk relativeert.

Duitse kunst geëerd met dikke knipoog

Igor Stravinsky, Vaslav Nijinsky, Nikolaj Roerich

Le Sacre du Printemps 100 jaar

Tomas Bisschop: “Het frappante aan heel de oudemuziekbeweging is dat ze ontstaan is vanuit een soort rebellie tegen het toenmalige muziekestablishment. Het grote gevaar is dat de beweging zichzelf ook als gevestigd gaat beschouwen.”

MAfestival wordt 50

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (872)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (591)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.008)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.