• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
vrijdag, september 22, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Waarneembare waanzin

door: Tim De Backer
25 juni 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Lucia di Lammermoor: pronkstuk van het Italiaanse belcanto gebracht door een sterrencast die niet teleurstelt.
Share on FacebookShare on Twitter

***** Als er één opera beroemd geworden is omwille van zijn waanzinscène, dan is het zeker Donizetti’s Lucia di Lammermoor. Dit pronkstuk van het Italiaanse belcanto is ook in talrijke opnamen vastgelegd, maar de opera is zo aangrijpend en rijk aan heerlijke melodieën, dat een nieuwe opname steeds weer aantrekt.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

***** Als er één opera beroemd geworden is omwille van zijn waanzinscène, dan is het zeker Donizetti’s Lucia di Lammermoor. Dit pronkstuk van het Italiaanse belcanto is ook in talrijke opnamen vastgelegd, maar de opera is zo aangrijpend en rijk aan heerlijke melodieën, dat een nieuwe opname steeds weer aantrekt.

De titelrol wordt door de mooiste coloratuursopraan van het moment vertolkt, Diana Damrau, die van bij haar openingsaria “Regnava nel silenzio” haar fragiel personage met haar ragfijne en glasheldere stem waarmaakt. De fameuze waanzinaria zingt ze in ontroerende dialoog met de onaardse klank van de glasharmonica. Haar coloraturen zijn feilloos en emotioneel gedragen. Van bij de eerste tonen van “Il dolce suono” krijg je kippenvel. Doorheen de opera laat Damrau je het hele scala van emoties van Lucia meebeleven, van extatische verliefdheid via droefheid tot spookachtige verwarring.

Weemoed

Ik geef grif toe dat Joseph Calleja een van mijn lievelingstenoren is en opnieuw overtuigt hij mij. Zijn heldere stem heeft een warm en karamelzacht timbre. Hun afscheidsduet op het einde van deel één is prachtig en aandoenlijk. Edgardo’s triestheid in de slotaria klinkt zo oprecht, dat je op het einde van de opera als luisteraar overvallen door weemoed achterblijft. Zijn stem contrasteert bovendien gepast met de bittere tenorstem van David Lee als de geforceerde bruidegom Arturo.

Ludovic Tézier ontgoochelt lichtjes als de hardvochtige broer van Lucia. Al past het bijtende in zijn stem bij het personage, ze wordt ontsierd door een lichte instabiliteit, die we nog niet hoorden in zijn vertolking van de partij in de Franstalige versie van de opera (met Natalie Dessay, o.l.v. Evelino Pidò, 2002, Virgin Records). Zijn duet met Edgardo in het derde bedrijf zit evenwel vol dynamiek. Als Raimondo Bidebent straalt Nicolas Testé (echtgenoot van Damrau) met fluwelen bas autoriteit en warmte uit.

Jesus Lopez-Cobos was in 1976 al de dirigent van een integrale opname met Montserrat Caballé en José Carreras (Philips), een versie die tot de referentie-opnamen hoort (naast die met Callas en Sutherland). Hij dirigeert hier een verfijnd spelend Münchner Opernorchester dat voor een onheilspellende atmosfeer zorgt en  tot een absoluut meeslepende uitvoering bijdraagt.

Tags: belcantoDiana DamrauEratoGaetano Donizetti (1797-1848)Italiaans repertoireJoseph CallejaLudovic TézierOperaWarner Classics
Vorig artikel

“Een viool maken, is een statement”

Volgend artikel

Say, wat vertel je me daar…?

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Wereldpremière Cassandra van Bernard Foccroulle bij De Munt
Nieuws

Wereldpremière Cassandra van Bernard Foccroulle bij De Munt

18 augustus 2023
Volgend artikel
Le Festival Musiq’3 blaast vijf kaarsjes uit: de feestelijke start van deze editie werd opgeluisterd door enkele Belgische topmusici.

Say, wat vertel je me daar…?

Demonische magie in drievoud

Aartsbisschop André Joseph Léonard

De zingende aartsbisschop…

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.