Instrumentaal vuurwerk
Vilém Veverka is voor de Amazing Haydn-getrouwen geen onbekende. Voor de derde keer en voor een vierde concert was hij al in het Mechelse. Één keer daarvan was dat aan de zijde van Kateřina Englichová. En, zoals haar naam suggereert, ze is mooi als een engel. En ze speelt als een engel.
Oorspronkelijk pianiste, speelde zij als soliste en kamermusicus een indrukwekkend palmarès bij mekaar of dat nu met originele, bewerkte of hedendaagse harpmuziek is, al dan niet speciaal voor haar geschreven. Zo verraste ze zondag een volle Hanswijkbasiliek met werk van Pearl Chertok (1918-1981) en met “Drei Jazz Stücke für Oboe & Harfe” van Josef Vejvoda (°1945). Sinds 2008 vormt ze een sprankelend, onafscheidelijk duo met Vilém Veverka.
Die veelzijdige “duizendpoot” boeit van de eerste noot tot de laatste die hij uit zijn hobo tovert. Hij staat, stapt, sluipt, gaat door de knieën, wiegt op de maat van de muziek, slaat even de maat, lacht, geeft toelichting, charmeert. Geen instrument kan een melodie zo indringend overbrengen als de hobo van Veverka. Geen wonder dat hij de officiële vertegenwoordiger is van Buffet-Crampon France, de specialist in het vervaardigen van houtblaasinstrumenten.
Carl Philipp Emanuel Bach, Benda, Smetana, Debussy, Ravel, Mozart, Haydn, ze passeerden allemaal de revue.
Een spontane staande ovatie werd beloond met twee bisnummers, waarbij het intens pakkende “Gabriel’s hobo” waarmee Ennio Morricone de film “The Mission” een extra dimensie gaf.
Nog twee Amazing Haydn-concerten te gaan:
Zondag 29 oktober komt het Atmos Quartett Wien en zondag 5 november confronteert het Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim van Johannes Moesus de toehoorders met Mozart en de “Mannheimer Schule”.
The flower of England
“Far from the madding crowd” en de eneverende verkeersellende, in de rustige Jan Bolstraat, organiseerden Frederika Mareels, celliste, en pianist Alessandro Cervino een huisconcert om “u” tegen te zeggen. Luitist Jacob Heringman en mezzo Clare Wikinson evoceerden de sfeer die heerste aan het hof van Queen Elisabeth I.
Onder het motto “The Flower of England” verzamelden ze liefdesgedichten van Sir Philip Sidney, die als hoveling, diplomaat, soldaat, geleerde, vertaler en dichter zijn toenaam “The Flower of England” alle eer aandeed. Een materie waarin Jacob Heringman en Clare Wilkinson thuis waren als vissen in het water. Dertig jaar al werken ze samen, hoewel Jacob over de plas woont en werkt en Clare al tien jaar in België verblijft, waarvan vier in Mechelen. Dit en een Belgische echtgenoot verklaren haar vlekkeloos, zangerig “Vlaams”.
Bovendien staafde ze haar toelichting met een afbeelding van elk van de drie sleutelfiguren van het recital. Dat waren, naast Sir Philip Sidney, zijn geliefde, Penelope Rich, en zijn artistieke zus, Mary Sidney, gravin van Pembroke.
Deze leerrijke, fijngevoelige Britse immersie werd gedragen door de fluwelen stem van Clare Wilkinson en de vinnige luitbegeleiding en solo’s van Jacon Heringman.
Wie even wegdroomde, werd geconfronteerd met veelzijdig grafisch werk van de Mechelse Kristien Hubrechts.
En terwijl het hopen is op een eventuele kennismaking met leven van en muziek rond de legendarische eerste vrouwelijke professionele celliste Lise Cristiani (Parijs 1827 – Tobolsk 1853), naar wie Frederika en Alessandro hun muziekcentrum noemden, staat hun woning open voor een jazzconcert op 10 december. Dit alles maakt deel uit van de Caputsteen Wijkconcerten.
Info op http://muziekcentrumlisecristiani.be
Vilém Veverka & Kateřina Englichová
Clare Wilkinson & Jacob Heringman