• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Volksoper Wenen : Die Czardasfürstin – Gräfin Mariza – Viva La Mamma

door: Erna Metdepenninghen
24 januari 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Die Czardasfürstin
Share on FacebookShare on Twitter

Van de drie Weense operatheaters (Staatsoper, Volksoper, Theater an der Wien) is de Volksoper het huis dat de traditie van de operette (Weense en andere) in ere houdt. Na pogingen van vorige directies om ook de operette aan een “Regietheater”-behandeling te onderwerpen (zonder succes trouwens) is men nu naar de vertrouwde, succesvolle formule teruggekeerd om die werken te presenteren zoals ze werden bedoeld met respect voor de karakteristieken en tradities van het genre.

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Maar tegelijkertijd presenteert men levendig, zinderend theater en geen museum-opvoeringen. Het beslagen ensemble van de Volksoper kent het klappen van de zweep en zingt, spreekt en danst als de besten tot grote vreugde van het publiek dat er niet genoeg van kan krijgen. Van de twee operettes van Emmerich Kalman die ik bijwoonde “Die Csradasfürstin” en “Gräfin Mariza” benaderde  “Die Czardasfürstin” waarschijnlijk het best de originele versie in de enscenering van Robert Herzl met mooie stijlvolle decors van Pantelis Dessyllas en epoque kostuums en uniformen (Silvia Strahammer), het geheel gekruid  met aangepaste balletnummers. Maar het was vooral het zangersensemble met zijn aanstekelijk enthousiasme en temperament dat ons in de greep hield, deed lachen en meeleven met de verwikkelingen van de protagonisten,  gedragen door de muziek van Kalman met ervaren hand gedirigeerd door Rudolf Bibl. Andrea Rost was een mooie Sylva Varescu met pit en een  zoetklinkende sopraan, bemind door de vlotte, geëngageerde Edwin van Szabolcs Brickner (eerste prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd 2008!) met aangename, soepele tenor. Boni Kancsianu werd op schitterende manier vertolkt door de sympathieke en energieke Marco Di Sapia en Mara Mastalir was een charmante en vastberaden Stasi even aangenaam om te bekijken als te beluisteren. De Feri Baci van Axel Herrig was een charmante “grand seigneur”.

In zijn enscenering van “Gräfin Mariza” veroorloofde Thomas Enziger zich meer vrijheden en gaf de operette musical-allures in het draaiend decor en de gevarieerde kostuums van Toto. Hij voegde een oude man (Mariza’s trouwe bediende Tschekko) aan het gebeuren toe,die het verhaal van de liefdesperikelen van Mariza en Tassilo aan een klein meisje vertelt dat af en toe in de handeling tussenkomt. Er waren nog enkele andere nodeloze maar gelukkig onschadelijke toevoegingen. Gedirigeerd door Gerrit Priesnitz aan het hoofd van het degelijke orkest van de Volksoper werd de kleurrijke partituur van “Gräfin Mariza” met Schwung en degelijke stemmen vertolkt door Ursula Pfitzner (Mariza), Tilmann Unger (Tassilo), Elisabeth Schwarz (Lisa), Boris Eder (Zsupan), Toni Slama (Populescu), Helga Papouschek (Prinses Bozena) en Günter Rainer (Penizek), een duidelijk prima op elkaar ingespeeld ensemble, het koor van de Volksoper inbegrepen.

Het repertoire van de Volksoper waarvan het seizoen startte begin september en eindigt eind juni biedt ook opera’s uit het internationale repertoire maar meestal in het Duits gezongen. Dat was ook het geval voor “Viva la Mamma” een bewerking van “Le convenienze ed inconvenienze teatrali” van Donizetti, een “farsa” in 1827 in Napels gecreëerd en reeds in het repertoire van de Volksoper sinds 1983. Dit keer werd “Viva la Mamma” in de Duitse versie voor de Volksoper door Alexander Kuchinka geadapteerd, gepresenteerd in een enscenering van de Mexicaanse tenor Rolando Villazon met decors van Friedrich Desplames en kostuums van Susanna Hubrich. Het  verhaal van de problemen van een klein operagezelschap, de rivaliteit tussen de prima en de seconda donna en de tussenkomst van Agata, de moeder van de tweede sopraan werd hier verplaatst naar de dag van vandaag en gesitueerd in een operagezelschap in de Oostenrijkse provincie dat de opvoering van een Italiaanse opera “Romulus ed Ersilia” voorbereidt.

De prima donna Corilla zingt erg goed maar gaat niet akkoord met de enscenering. Haar echtgenoot, die ook haar manager is, moeit er zich mee. De Russische tenor Vladimir verlangt een extra aria maar heeft problemen met de uitspraak van het Italiaans. (De fragmenten van de Italiaanse opera worden inderdaad in het Italiaans gezongen in deze Duitstalige opvoering). De tweede sopraan Luisa zou een Rondo willen zingen dat eigenlijk voor de mezzo-sopraan bedoeld is. De dirigent is de wanhoop nabij. De directeur vreest dat hij de beloofde subsidies zal kwijt spelen enz…Maar de komst van Madame Agata, de moeder van Luisa, die ervan droomt ook zelf eens op de planken te staan, zal alle problemen oplossen!

Villazon maakt er een vrij satirisch spektakel van (personage van de regisseur!), hilarisch (soms te veel) en schuwt de overdrijving en het chargeren niet maar het publiek amuseert zich kostelijk. De rol van Agata is geschreven voor een bariton en Martin Winkler was een sonore, pittoreske en komische mamma en “ would be” diva in al haar verschijningvormen. Corilla en Luisa, de rivaliserende sopranen, kregen de virtuoze zang en het dramatisch talent van Rebecca Nelsen en Mara Mastalir. JunHo You gaf de Russische, zelfbewuste tenor een stevige stem en Daniel Ochoa was de belachelijke echtgenoot-manager. Samen met de andere vertolkers vormden ze een vlot, goed geolied ensemble en presenteerden een vermakelijke theateropvoering, prima muzikaal ondersteund onder leiding van Wolfram-Maria Märtig.

Tags: 20e-eeuwse muziekEmmerich Kálmán (1882-1953)OperaOperetteVolksoper Wien
Vorig artikel

Wiener Staatsoper : Un Ballo in maschera

Volgend artikel

Opéra de Wallonie scoort met twee vergeten werken

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Volgend artikel
Il Segretto di Susanna  (B.Danjoux&A.C. Antonacci)

Opéra de Wallonie scoort met twee vergeten werken

Dr. Erik Scherder

Voor iedere muziekdocent die je ontslaat, moet je honderd politieagenten aannemen

Homage to Ria Bollen

Een te koesteren herinnering

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.