Bij de recent verschenen cd’s van vorig jaar zitten enkele vocale opnamen die op de site van Klassiek Centraal beslist aandacht verdienen.
Nominatie Gouden Label – De cd die me het meest heeft aangesproken, leert ons een prachtige jonge sopraan kennen: Pretty Yende. De titel A journey verwijst naar de stadia op de operaweg die de getalenteerde zangeres tot nu toe aflegde. Elk fragment betekent een mijlpaal in haar vijftienjarige operaleven en belooft een carrière die nog prachtige passages in petto heeft.
Haar stem bereikt een duizelingwekkende hoogte en haar coloraturen zijn als tinkelende klokjes. Of ze nu de trieste aria van Lucia zingt (Regnava nel silenzio) of de grappige Comtesse in Le Comte Ory van Rossini: ze treft steeds de juiste toon en je hoort de innerlijke overtuiging in haar stem. Ze is sensueel of melancholisch, maar even goed grappig en vol bravoure naargelang de inhoud van de aria. Ze is een Juliette vol intensiteit en dramatiek (Roméo et Juliette van Gounod) en klinkt ongelooflijk oprecht in de waanzinsscène van Elvira in I Puritani. Een cd die de liefhebber van belcanto vleugels geeft!
WAT: A Journey
WIE: Pretty Yende (sopraan) – Orchestra sinfonica Nazionale della RAI o.l.v. Marco Armiliato
LABEL: Sony Classical – 889853216925
**** Ook de nieuwste opname van Philippe Jaroussky is er opnieuw een om te koesteren! De contratenor heeft ondertussen een hele schare fans die dwepen met zijn uiterst verfijnde contratenorstem. Anderen houden niet van de zanger want ze vinden de stem te “vrouwelijk” – om het negatieve “verwijfd” niet te gebruiken. De zanger heeft hoe dan ook een duizelingwekkend mooie stem en zijn repertoire is altijd perfect gekozen om zijn stemtype niet alleen te verantwoorden maar ook tot zijn recht te laten komen.
Dat bewijst ook deze recent uitgebrachte cd – evenwel al opgenomen in 2015) – waarop hij Johann Sebastian Bach combineert met Georg Philipp Telemann: een mooie keuze waarin Jaroussky illustreert dat zijn stem zich uitstekend leent voor sacrale muziek die ook door andere stemtypes gezongen kunnen worden. De helderheid en lichtheid van de stem kleurt de cantates tot een streling voor het oor, en de licht theatrale toets maakt ze meeslepend en overtuigend. Theatraliteit en ingetogenheid komen zelden tot zo’n harmonie.
Deze opname is de eerste van de Franse contratenor met Duits werk en op de bijgevoegde dvd zie je met wat een overgave Jaroussky zingt en hoeveel zorg hij besteedt aan elke klinker en elke lettergreep, zonder ook maar ergens artificieel te worden. De stem is de persoon. Maar ondanks alle betovering, kan hij toch Andreas Scholl niet overtreffen… Het Freiburger Barockorchester is een schitterende partner.
WAT: Sacred Cantatas – Johann Sebastian Bach (1685-1750) en Georg Philipp Telemann (1681-1767)
WIE: Philippe Jaroussky (contratenor) – Freiburger Barockorchester
LABEL: Erato – 0825646491599
** De opname met twee mooie operastemmen, Sonya Yoncheva en Karine Deshayes, is dan net té theatraal om voor deze sublieme compositie van Giovanni Battista Pergolesi ideaal te zijn. Het grote euvel van deze opname vind ik dat het geheel te weinig sereniteit uitademt voor dit fijnzinnige religieuze werk. Dat heeft zeker ook met de aanpak van het Ensemble Amarillis te maken, dat eerder in een romantische stijl speelt en wat oppervlakkig blijft. De zangeressen hebben zeker elk een mooie stem, maar ze zingen beide veeleer in een opera-stijl: met bravoure, maar zonder ingetogenheid. Aangezien de cd een opname is van een live concert in het Théâtre des Champs Elysées, was de locatie misschien ook niet erg inspirerend. De twee instrumentale werken (van Francesco Durante en Francesco Mancini) zijn een mooie aanvulling, vooral omdat ze deze componisten uit de schaduw halen. Maar ze krikken het gehalte van de cd onvoldoende op.
De onovertroffen opname van Pergolesi’s Stabat Mater blijft voor mij de opname met contratenor Gérard Lesne en sopraan Véronique Gens met Il Seminario Musicale – al dateert die wel al van 1997. Van de eerste noot grijpt die je bij de keel en laat je niet meer los.
WAT: Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) – Stabat Mater
WIE: Sonya Yoncheva (sopraan) en Karine Deshayes (mezzosopraan) – Ensemble Amarillis
LABEL: Sony Classical – 8985369642
*** De cd waarmee de knappe mezzosopraan Marianne Crebassa zich voorstelt als “Boy” ontgoochelt me ook enigszins. Op haar eerste recital-cd biedt de jonge zangeres evenwel een bijzonder aantrekkelijk programma aan. Ze begeeft zich buiten de platgetreden paden van de “Hosenrollen”-partijen met vertolkingen uit de charmante opera L’Etoile van Chabrier – voor mij het hoogtepunt van de cd, ook omwille van de gevoelige begeleiding door het orkest – Psyché van Ambroise Thomas, Fantasio van Offenbach en Mozart van Reynaldo Hahn (waarbij Minkowski de spreekrol van Baron de Grimm speelt). Daarnaast uiteraard de te verwachten Mozartrollen met partijen die hij in zijn opere serie nog voor castraat componeerde (Cecilio in Lucio Silla en Sesto in La Clemenza di Tito) en natuurlijk Cherubino in Nozze di Figaro. Verder Gounod, Meyerbeer en Massenet.
De stem is jeugdig en soepel en ze brengt de soms guitige partijen spontaan tot leven. Crebassa is zeker een virtuoze zangeres, maar ik vind ze in de hoge tonen vaak schril en ik hou niet van het erg metalige van de stem. Bovendien speelt het Mozarteumorchester – op hier en daar een solo-instrument na – over het algemeen vrij routineus, wat ik bij dirigent Marc Minkowski nu net helemaal niet verwacht had.
WAT: Oh, Boy!
WIE: Marianne Crebassa (mezzosopraan) en Mozarteumorchester o.l.v. Marc Minkowski
LABEL: Erato – 190295927622