Vlammende koren en kopers

Mogen we u al warm maken voor de 11de editie van de World Choir Games, dat dit jaar in Antwerpen en Gent plaatsheeft van 5 t/m 15 juli.  Het grootste zangevenement ter wereld met 542 koren uit 70 landen en 21.000 deelnemers.

Samenzang is al duizenden jaren oud, misschien is het wel  een van de eerste manieren waarop mensen muziek maakten, én  het blijft mensen begeesteren. Ook in de maanden voor het evenement worden preludegewijs kleinere koorevenementen georganiseerd: de World Choir Games Flanders, onder het motto ‘Sing Together, Share Happiness’. De aftrap werd gegeven met het concert ‘De Vlam’ in Humbeek. Titel die niet zomaar gekozen is, er zit een verhaal achter. Het is een teken van verbondenheid naar analogie met de Olympische Spelen. De vlam wordt de komende maanden van concert naar concert gebracht.

Initiatiefnemer

d’Harmonie van Humbeek die in 2017 haar 180ste verjaardag vierde is niet aan haar proefstuk om concerten met net dat tikkeltje meer te organiseren. Ze kunnen in Humbeek terugblikken op bijna twee eeuwen musiceren met waarschijnlijk hoogte- en laagtepunten, maar tot op de dag van vandaag is men er wekelijks gepassioneerd met muziek bezig.

Om die 180ste verjaardag met Pomp & Circomstance te vieren werd ‘Het Paard’ gecreëerd. Daarvoor zochten ze inspiratie bij Homerus’ Ilias en Odyssee. Een verteller nam het publiek op sleeptouw met dit unieke verhaal, gelardeerd met kwalitatieve muziek. Het jaar daarop werd de sporthal omgebouwd tot een cinemazaal voor de productie ‘De Stoel’ met filmmuziek en vorig jaar werd gefocust op de ‘Big Bang’ met meer alternatieve muziek. d’Harmonie probeert elk jaar iets speciaal te doen om er een totaalbeleving van te maken. Ook nu waren de verwachtingen hooggespannen.

World Choir Games Flanders

Toen het bestuur hoorde van de organisatie van de World Choir Games in Vlaanderen, was de invulling van hun concert 2020 snel gemaakt. Een dertigtal koren werden gecontacteerd. Uiteindelijk paste het project in het programma van acht koren: Andante uit Perk, Andantino uit Vilvoorde, Basaltes en Solares uit Grimbergen, Carmina uit Meise, De Stem-Band uit Humbeek, Helicante uit Meise en Salvocalee uit Blaasveld.

Wanneer een harmonie met 66 muzikanten fortissimo speelt moet daar qua stem een serieus tegengewicht tegenover staan. Met een 200-tal zangers was er een mooie balans met het orkest. Acht koren met aparte visies en andere dirigenten allemaal met de neus in dezelfde richting krijgen, vergde heel wat repetities. Maar eind goed al goed.

Adem en ritme

Is er in Italië een complete shutdown, vorig weekend werd in Humbeek met overgave gemusiceerd en gezongen. Niet in de krachtgreep van het coronavirus maar van de muziek, adem en ritme.

Sing Together, Share Happiness

d’Harmonie van Humbeek olv Jurgen Peeters opende ‘De Vlam’ met de jubelende ‘Olympic Fanfare and Theme’ van John Williams in een arrangement van Pascal Devroye. Op deze feestelijke muziek brachten afgevaardigden van de verschillende koren lichtjes en een fakkel naar het podium. De symboliek die atleten van over heel de wereld samenbrengt in de Olympische Spelen wordt zodoende gespiegeld. Het hele gebeuren werd mooi in beeld gebracht op twee grote schermen. Gevolgd door het jazzy ‘Feeling good’ meeslepend gezongen door Maarten Schuermans. Dat klonk en oogde veelbelovend. Aansluitend nam hij de rol van host op zich.

In ‘Osakan Jubilee’ ontpopt hij zich tot stand-up comedian in een muzikaal gedocumenteerd verhaal, een Japanse versie van Romeo en Julia, maar té lang uitgesponnen. Wat meteen voor een dipje zorgde. In ‘Winds of Change’ van Randall D. Standridge kan d’Harmonie een groot scala aan nuance verklanken. Ook het immense koor, in een grote halve cirkel opgesteld achter de musici, laat zich voor het eerst horen in een mooie vocalise.

Klank uit zoveel stemmen is altijd even naar adem happen. Dirigent Bert Vervloesem dirigeert vervolgens het gelegenheidskoor in de festivalsong ‘Listen’, de Hymne van de 11e World Choir Games 2020 gecomponeerd door Kurt Bikkemberghs in tal van bezettingen, op tekst Percy B. Shelley en Kurt Bikkemberghs. Een fris en knap stukje hedendaagse koormuziek met een sobere instrumentale ondersteuning. Less is more, was hier de gulden regel. Als laatste werk voor de pauze kan het publiek zich nog laven aan het ‘Slavenkoor‘ uit Nabucco van G. Verdi. Muziek die de tijd overleeft. Belcanto in de puurste vorm.

In der Beschränking zeigt sich der Meister

Een geslaagde opvoering is de balans tussen muziek en een aantrekkelijke show. Het tweede deel opent met ‘Firework’ van Thomas Doss, compositie waarin d‘Harmonie kan demonstreren wat ze waard is, waaronder een indrukwekkende ritmesessie. Op de schermen worden prachtige vuurwerkboeketten geprojecteerd en het publiek krijgt niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk vuurwerk op de scène te zien. Ennio Morricone componeerde magische filmmuziek, onder meer voor de epische spaghetti western ‘The Good, the Bad and the Ugly’.

Voorafgaand aan ‘Moment for Morricone’ last de host een infantiel spelletje in met een 3-tal slachtoffers uit het publiek. Er zit geen rode draad in het concert. De interventies van de host springen alle kanten uit. Hij probeert er een humoristische noot in te brengen ten koste van het niveau van het geheel. Gelukkig is er de muziek. Het hoofdthema uit ‘The Good , the Bad and the Ugly’ dat gelijkt op het gehuil van een coyote, is een melodie met een paar noten die een veel voorkomend motief is en wordt gebruikt voor de drie hoofdpersonages, met een ander instrument dat voor elk wordt gebruikt.

De menselijke stem is een van de drie. Gevolgd door ‘Baba Yetu’ (wat Onze Vader in het Swahili betekent) from Civilization IV, een orkestrale gospelcompositie van Christopher Tin uit 2005. Een veeleisend werk dat zowel van muzikanten als koorleden extra concentratie vraagt. Vergezeld van prachtig beeldmateriaal. In deze beide composities vullen koor en harmonie elkaar perfect aan.

Vervolgens staat ‘Music’ van John Miles in een arrangement van Philip Sparke op het programma. Daar worden enkel jonge muzikantjes van het jeugdorkest JééCéé bij betrokken. De scène wordt in een diffuus licht gehuld en de 200 koorleden mogen met summiere choreografische bewegingen met mini-lichtjes voor wat festivalsfeer zorgen. Spijtig dat hier geen zang bij hoorde. Een lied dat op de Proms telkens voor een knaleffect en euforisch moment zorgt.

De koren komen nog aan hun trekken in ‘New York, New York’, de soundtrack van de gelijknamige musicalfilm uit 1977 die vooral bekend werd dankzij crooner Frank Sinatra. Als mooie afsluiter werd gekozen voor ‘Pomp & Circomstance’ van Edward Elgar.  De inspanningen van muzikanten, koorleden en alle mensen achter de schermen zetten het publiek in elk geval in vuur en vlam. Als toemaatje werd nog ‘O Happy Day’ gezongen.

Heel de avond stonden vierstemmige koren op het podium die unisono zongen. Ik weet wel, dat lijkt eenvoudig, maar om een grote groep werkelijk als één te laten zingen in vocale harmonie, daar kruipt tijd en werk in. Pas in dit bisnummertje werd er meerstemmig gezongen. Dit zorgde voor een extra vibe. Jammer dat dit niet meer aan bod kwam of met tussenvormen. Het plezier van het zingen en musiceren met veel potentie en energie bleef overeind, en daar was het hem in de eerste plaats bij dit ‘koorVLAMevenement’ om te doen.


  • WAT: World Choir Games Flanders – ‘KoorVLAMevenement’
  • WIE: d’Harmonie van Humbeek én 8 koren ‘DE VLAM’
  • WAAR & WANNEER: vrijdag 6 maart,
  • FOTO’S: © de Vlam

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: