Vlad Weverbergh wekt Vlaams classisisme

Henri Joseph De Croes, Concerto for Clarinet en Partias, Vlas Weverberg, Aliud

**** We kennen allemaal de grote namen uit voornamelijk de Duitse classisistische periode. Ze leverde niemand minder dan het grootste muzikale wonder aller tijden, Wolfgang Amadeus Mozart. 

**** We kennen allemaal de grote namen uit voornamelijk de Duitse classisistische periode. Ze leverde niemand minder dan het grootste muzikale wonder aller tijden, Wolfgang Amadeus Mozart. Hij schreef onder meer onvergetelijk en onbeschrijfelijk mooie werken voor klarinet, een van zijn geliefde instrumenten. Wie ook voor klarinet schreef was zijn bijna leeftijdsgenoot Henri Joseph De Croes (1758- 1842), geboren en getogen in Brussel. Een pracht van een stad die hoe dan ook, zeker in die tijd toen ze nog veel mooier was dan vandaag en ze ook veel meer natuur kende, kunstenaars wel moest inspireren.  Zo was het ook bij De Croes al bleef hij niet zijn hele leven lang in Brussel gekluisterd. Hij overleed in Regensburg.

Omdat we zijn muziek maar zeer zelden horen op concerten en nog minder in opnames, besliste Vlad Weberbergh, een van onze betere klassieke klarinettisten, een cd op te nemen met niets dan De Croes. Weverbergh wordt begeleidt door het Süd-West Deutsches Kammerorkester Pforzheim  onder leiding van Sebastian Tewinkel. Je kan luisteren naar het Concerto voor klarinet (allegro, andante en rondo) en partias waar Weverbergh samen speelt met Jaan Bossier (klarinet), Diederik Suys en Sander Geerts (violen) en Jan Buysschaert (contrabas).

Het concerto mag gerust geplaatst worden naast werk van meer bekende collega’s van De Croes. Je moet natuurlijk geen Mozart verwachten maar het moet ook niet altijd de duurste diamant zijn waar je naar kijkt. En wie zal ontkennen dat je met een beperkter aantal middelen niet iets bijzonder genietbaar kan afleveren, zeker als bekwame vaklieden aan het werk zijn? Henri Joseph De Croes was zo een vakman in hart en nieren en hij kende zijn grenzen. Het goede daaraan is dat er niks gezocht en gewrongen in zijn concerto ligt. Het vloeit lieflijk doorheen de ruimte en maakt je gewoon gelukkig. Als dan een minstens evenwaardig vakman de klarinet speelt en meestapt in het verhaal van de componist, goed gevolgd door een begeleidend orkest en dirigent, dan kan niets meer stuk. Pretentieloze dienaars van de muziek zijn in deze de componist van toen en de uitvoerders van heden. Mooi toch?

De partia’s zijn intiemer dan het brave concerto, er is meer ingetogenheid en tegelijk iets naïef vrolijk, jeugdig. Luister bijvoorbeeld naar het Andante 16 nr. 1 of het Allegro 16 nr. 12 om maar iets te noemen.

Even lekker lui wegzinken in de zetel en je boek ter zijde leggen? Ja hoor, zet dan deze cd op.

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC