• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, juni 5, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Vlaanderen op zijn best

Redactie by Redactie
18 april 2013
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
Share on FacebookShare on Twitter

**** Eén goed idee volstaat soms om succes te boeken. Maar wat is tegenwoordig succes? Op het vlak van cultuur en in klassieke muziek – graag kunstmuziek genoemd – is het in Vlaanderen meestal huilen met de pet op. Hier strijken sommige artiesten-die-naam-niet-waardig grote sommen geld op (al was het maar om plakjes ham tegen zuilen te kleven), terwijl voor veel anderen (vooral muzikanten, zo blijkt) het armoe troef is. Voor een debat over subsidies is hier geen plaats, maar we zullen deze abnormale toestanden blijven aanklagen. Eén punt toch: waarom worden aan ‘dingen’ die in sui generis zeer veel geld genereren (voetbal) toch nog subsidies toegekend? 

 

**** Eén goed idee volstaat soms om succes te boeken. Maar wat is tegenwoordig succes? Op het vlak van cultuur en in klassieke muziek – graag kunstmuziek genoemd – is het in Vlaanderen meestal huilen met de pet op. Hier strijken sommige artiesten-die-naam-niet-waardig grote sommen geld op (al was het maar om plakjes ham tegen zuilen te kleven), terwijl voor veel anderen (vooral muzikanten, zo blijkt) het armoe troef is. Voor een debat over subsidies is hier geen plaats, maar we zullen deze abnormale toestanden blijven aanklagen. Eén punt toch: waarom worden aan ‘dingen’ die in sui generis zeer veel geld genereren (voetbal) toch nog subsidies toegekend? 

 

Folies de Flandre

Een gekke titel misschien. Het was ook een gek – maar niet eens zo’n slecht – idee om deze cd ineen te boksen. De ondertitel is “Triptych For Cello”, maar dat zet u op een verkeerd been want er is ook flink wat piano en gitaar te horen. De cd bestaat uit drie maal drie brokjes muziek rond telkens één componist en een epiloog. Cellist Wouter Vercruysse (°1981) treedt op in het gezelschap van collega’s Ann Van Hecke en Renaat Ackaert, pianist Alexander Besant en gitaristen Micheline Mortier en Joris D’Haene.

Wouter Vercruysse speelt solo in drie eigen composities die voortdurend naar Vlaamse volksliederen verwijzen. De allereerste klanken zijn die van “daar zat een sneeuwwit vogeltje” waarop gevarieerd wordt dat het een lieve lust is. Zeer knap. In Bird from Isfahan komen nog andere bekende deuntjes aan bod, soms slechts fragmentarisch, soms zeer duidelijk op de voorgrond. In IJslandvaart refereert Vercruysse aan de heroïsche reizen die van uit Oostende ondernomen werden door Vlaamse vissers en zoals u kan raden, zijn hier oude zeemansliederen in verwerkt. In Giantesque is de structuur Ottomaans maar de klank doet aan een sitar denken en dus aan India.

Ook Robrecht Kessels (°1969) is cellist maar verlaat betreden paden en toont ons zijn liefde voor muziek uit Latijns-Amerika (in het algemeen) en uit Cuba (in het bijzonder). De sfeer in achtereenvolgens Sailagotro (voor celloduo en piano), Tringo (voor cellotrio) en Pionago (voor cellotrio en piano) liegt er niet om. We zijn op reis op Cuba, zo u wil ook Ernest Hemingway achterna.

Voor Armand Coeck (°1941) hebben we al jaren stille bewondering. Wat die man uit zijn gitaar tovert is… betoverend. Hier horen we composities van zijn hand. In achtereenvolgens Saudades (voor cello solo), Fantasia en Cantus Angelorum (cello solo en gitaarduo) is het niet meer dan logisch dat ook hier zuiderse klanken domineren. De gitaar is niet voor niets hét instrument waarmee, juist ja, flamenco en veel andere zuiderse muziek begeleid wordt. Let wel: dit is geen goedkoop imiteren van wat men, in al of niet commerciële toestanden, te horen krijgt… maar originele muziek waarvoor je even rustig moet gaat zitten en desnoods twee keer luisteren eer je het in de smiezen hebt.

De epiloog refereert aan een Vlaamse meester uit de 15e eeuw: Johannes Ockeghem. Zoals de hele cd is ook Ma Maistresse, in een bewerking voor cello en twee gitaren, bijzonder boeiend maar  brengt tegelijk rust over ons heen.

Een puike productie die uw aandacht zeker verdient.

Tags: Armand Coeck (°1941)celloKoen KesselsMuziek van eigen bodemWouter Vercruysse
Previous Post

Vrij en toch integer

Next Post

ENCORE

Related Posts

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Tragiek met een boodschap van vrede
Concerten

Tragiek met een boodschap van vrede

27 mei 2023
Concerten

Freunde & Freundjes

16 mei 2023
Next Post
CoverentwurfS15.jpg

ENCORE

4784890.jpg

Valentina Lisitsa

cd30_p.jpg

Harp, een verleidingsinstrument

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (876)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (593)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.012)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.