• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Visioni Ed Estasi

door: Ludwig Van Mechelen
20 mei 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Wim Henderickx
© Milan Henderickx

© Milan Henderickx

Share on FacebookShare on Twitter

Hoe verwoorden wat je eigenlijk niet verwoorden kan? Wim Henderickx maakte het de recensenten niet gemakkelijk met de allereerste (en hopelijk nog meermaals te herhalen) opvoering van ‘Visioni Ed Estasi’ tijdens het slotconcert van de Tenso Days én van Mechelen Hoort Stemmen.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Het Festival van Vlaanderen-Mechelen is sinds 2013 partner van het Europese netwerk Tenso, wat betekent dat het – als sluitstuk van Mechelen hoort Stemmen – een internationaal hedendaags koorfestival organiseert met leden van dit netwerk, allen kamerkoren die tot de Europese top behoren. Na deelname aan een Tenso meeting (2013, Barcelona) kreeg festivaldirecteur Veerle Declerck de goesting voor een compositieopdracht waar amateurs en professionelen elkaar in konden vinden. Als opdrachtgever vroeg ze, in samenspraak met drs. Leo Samama, aan Wim Henderickx voor dit werk te zorgen. Het zou uitgevoerd worden in het raam van de Tenso Days, waarin het Festival van Vlaanderen – Mechelen jaarlijks een compositie-opdracht aan een Vlaamse componist geeft (de jonge garde Joris Blanckaert en Joachim Brackx, gingen Wim Henderickx vooraf). Dankzij de samenwerking tussen het FvV Mechelen en Tenso, konden de Mechelse koren rekenen op de steun van internationale topkoren bij deze wereldcreatie.

Het is mogelijk niet bij iedereen geweten, maar componist Wim Henderickx betrekt graag ‘amateurs’ in zijn werken. Hij brengt ze samen met professionelen en doet ze samen musiceren. Het brengt de basis zoveel dichter bij de top en die basis heeft vele contacten buiten de muziek die uit sympathie komen luisteren en zo muziek leren kennen en waar er altijd wel vonken naar overslaan. Die vonken steken anderen aan en zo groeit de interesse vanuit de basis naar die wonderlijke wereld van meer dan 1.000 jaar klassieke muziek, over de grenzen heen.

Grenzen, voor Wim Henderickx liggen ze ver. Tot in de toppen van de Himalaya waar hij thuis is in de boeddhistische kloosters én waar de diepe ‘oooohmmmm-klank’ hem diep raakt, gekoppeld aan de ijlheid van de omgeving. Die zintuiglijke ervaringen geeft Henderickx weer in tal van zijn werken. Ook zo met Visioni Ed Estasi waar wij de wereldpremière mochten van meemaken.

Er kon niet beter gevonden worden dan de Sint-Romboutskathedraal om dit werk te realiseren. Het grootse en toch intieme van dat monument en de aparte ruimtelijke akoestiek waren voor Wim Henderickx gesneden koek om een werk te componeren waar iedereen zich op een of andere wijze kon in terug vinden, van leek over politicus, priester of boeddhistisch monnik tot gewoon benieuwd muziekliefhebber.

Negen Mechelse amateurkoren en drie professionele koren met internationale faam zongen samen. Alleen dat al is een ervaring om nooit te vergeten. Twee sterke dirigenten – Diederik Glorieux voor de amateurkoren en James Wood voor de professionelen en de gehele samenzang – dompelden de ruim 200 zangers, de mensen van de elektronica én het publiek onder in een klankenbad, om de woorden van bas Wilfried Van den Brande te parafraseren. Een juiste verwoording: bad. Het publiek zat omsingeld, als in een badkuip gezeten, door de zangers die de rol van het water vervulden. Zoals u weet kan water bijzonder rustgevend werken maar ook enorm stromen. Bijna niet nader te omschrijven windstilte en haast orkaankracht zaten verenigd in dit werk dat een wereldreis maakte beginnend daar ergens ver weg op een of andere eenzame ijskoude berg…

Het (ver)beeldend verhaal gezongen

Zeer voorzichtig zet de elektronica in (jammer dat Wim Henderickx het orgel hiervoor niet gebruikte want ik meen dat dit zeker kon), de ‘amateur’-koren haken in, uiterst terughoudend hoor je de vrouwenstemmen waarop de mannen aansluiten met die oosterse diepe ‘oooohmmmm-klank’. Je waant je meteen op eenzame hoogte, koud en warm tegelijk. De professionele koren stappen schoorvoetend, geluidloos naar hun podium, de zangers nemen plaats. Zij nemen de zang over en de amateurs stappenop hun beurt langs de kerkzuilen om daar aan weerszijden plaats te nemen. Alle zangers zingen nu en de kathedraal wordt geëerd met een weelde aan harmonische anders-tonaliteit (atonaal is hier een absoluut verkeerd begrip). Van een aan boeddhiste zang gelieerde inzet vloeit het werk in een soepele beweging over naar de middeleeuwse Vlaams Polyfonie zonder die polyfonie zelf te worden. Dit is een adembenemende verwezenlijking en vraagt genie van de componist. Later krijgen we verwijzingen naar avant-garde maar het is geen avant-garde en zo gaat het werk door met zang, pakkende solopartijen, elektronische begeleiding die nooit in de weg staat, spreekkoren en ‘windkoren’ waarbij de zangers zacht sissend blazen, beetje de oe-klank maken, en je in hoge toppen doen vertoeven.  Zijn het de toppen van de kathedraaltorens, die van de hoogste bergen of die van de ruimtelijkheid in de gotische kerk die verwijst naar het goddelijke?

Dat ‘iets’ waarmee Henderickx het werk afsluit zoals het begon maar dan in omgekeerde beweging, is goddelijk zonder dat je daarom moet geloven in welke godheid dan ook. Religie zonder religieus te zijn? Religieus zonder religie? ‘Goddelijk’ is dit werk van visioenen in extase. Wim Henderickx opent zijn wereld van het mystieke dat in zowat alle religies heerst en hij laat je het ervaren op zijn eigenste wijze die grenzeloos is. Soms doet hij er wat lang over en blijft wat ‘hangen’ in een of andere verre oosterse tussenstap – hij kan niet verbergen dat hij daar een deel van zijn ziel verloren heeft – maar hij is ook terug thuis, deel van onze wereld. Kortom, wie dit concert niet kon bijwonen heeft een unieke ervaring, die verder gaat dan ‘zomaar een koorconcert’, gemist.



Professionele koren

Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss
Helsinki Chamber Choir o.l.v. Nils Schweckendiek
Musicatreize o.l.v. Roland Hayrabedian

Amateurkoren

Groot koor onder leiding van Diederik Glorieux
Cantus Amici voorbereid door Urbain Van Asch
Koraal voorbereid door Sien De Smet
Jongerenkoor Conservatorium Mechelen voorbereid door Kristel Verpoten
Les Amis de P. voorbereid door Bart Callebaut
Salvocalee voorbereid door Wim Salvo
Viermaliks voorbereid door Hans Scholliers
Vokalis voorbereid door Kristel Verpoten

Elektronica

Wim Henderickx & Jorrit Tamminga

Tags: Festival van VlaanderenFestival van Vlaanderen Mechelen/KempenHedendaags klassiekMuziek van eigen bodemWim Henderickx (1962-2022)
Vorig artikel

Bachs Wohltemperierte Klavier

Volgend artikel

In Flanders Fields

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten
Evenementen

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

19 september 2023
De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen
Nieuws

Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen

14 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Volgend artikel
In Flanders Fields, eerbetoon aan Jeanne Brabants

In Flanders Fields

Un Ballo in maschera

Orfeo ed Euridice, deSingel Antwerpen

Orfeo ed Euridice

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.