Vilém Veverka betovert Mechels Haydnfestival

Auteur Thomas Lomelino

Op zondag 24 september werd het startschot gegeven van het Mechelese ‘Amazing haydn’ festival. Het eerste evenement op de kalender was ‘de Praagse Herfst’, gespeeld door het Tsjechische Martinu Quartet en ging door in het nooit eerder als concertzaal gebruikte auditorium van het Diocesaan Pastoraal Centrum in de Merodestraat te Mechelen.

Bij aanvang maakte de organisatie zelf al duidelijk dat er enige twijfels bestonden over het functioneren van de akoestiek in deze zaal. Het was namelijk een primeur dat deze ruimte gebruikt werd als concertzaal. Deze twijfels werden bij aanvang van het concert onmiddellijk ontkracht. De muzikale klanken kwamen hier voluit tot hun recht. Ik kijk er naar uit om meer concerten in deze zaal bij te wonen.

Het eerste nummer op het programma was het eerste kwartet in C voor hobo, viool, altviool en cello’ van Franz Vincenz Krommer. Vanaf de eerste tot de laatste noot zorgde dit muzikale meesterwerk voor een ‘kippenvelmoment’ van jewelste. De hobo en strijkers werkten in harmonie samen en slaagden erin om het hele publiek te betoveren. Het beloofde aldus een mooie herfstavond te worden.

Nadien werd ‘Mazurka en Nocturno’ voor hobo, twee violen en cello van Bohuslav Martinu gespeeld. Bij aanvang werd meteen duidelijk dat dit werk eigenlijk niet thuishoorde in het programma. De compositie is een hele warboel en kwam rommelig over. Dit verbrak de fijne sfeer waarmee het concert van start ging. Gelukkig was het laatste nummer voor de pauze het strijkkwartet in G opus 77 van Joseph Haydn. Dit stuk slaagde er in de verloren sfeer terug te vinden.

Na de pauze verbrak het Martinu Quartet de stilte met het ‘String Quartet nr. 4 in D’ van Anton Wranitzky. De cello en de violen voerden hierbij een prachtige dialoog, waarbij ieders rol zeer wel vervuld werd. Als knaller van een afsluiter werd Mozarts ‘Kwartet in F, KV. 370, voor hobo, viool, altviool en cello’ gespeeld. Tijdens dit meesterwerk leek de hobo van Vilém Veverka net Mozarts toverfluit uit zijn opera. Want ja, dit werk van Wolfgang Amadeus Mozart en de speelwijze van Veverka, dat is betovering. Je vertoeft in een andere wereld.

Na het optreden kreeg het publiek nog een dankwoord van de grote ster van de avond, Vilém Veverka. Als extraatje herhaalden hij en het kwartet nog een deel van Mozarts kwartet.


  • WAT: Openingsconcert ‘Festival Amazing Haydn’
  • WIE: Martinu Quartet en hoboist Vilém Veverka
  • WAAR & WANNEER: Diocesaan Pastoraal Centrum Mechelen, Zondag 24 september 2017
  • FOTO’S: © Klassiek Centraal

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: