• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
vrijdag, september 22, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Vier Jaargetijden op accordeon

door: Ludwig Van Mechelen
21 februari 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
The Four Saesons, Vivaldi, Nihad Hrustanbegovic, accordeon
Share on FacebookShare on Twitter

***** De Vier Jaargetijden van de rosse pastoor Antonio Vivaldi (1678-1741) hebben iets gemeen met Bach zijn Goldbergvariaties. Alle muzikanten willen ze op hun instrument uitvoeren, dat het nu een viool, een saxofoon, een marimba of in deze een accordeon is. Kan dat zomaar? Niet altijd, maar soms zeker wel…

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Via onze Facebook Fanpagina kwamen we in contact met de in Nederland wonende Bosniër Nihad Hrustanbegovic, accordeonist. Hij nam de Vier Jaargetijden op en presenteerde de CD tijdens een druk bijgewoond en toegejuicht concert in het Concertgebouw van Amsterdam.

Net als de cd met de Goldbergvariaties op accordeon, moeten we met deze uitvoering onze oren laten gewennen. Er is een wezenlijk verschil om de vermelde Bach of de Vivaldi te verteren. Beide werken zijn aartsmoeilijk en worden soms onderschat en te vluchtig uitgevoerd, maar Vivaldi’s jaargetijden liggen vlotter in het oor dan Bachs variaties. Je mag er bovendien van uitgaan, dat het orkestwerk uitvoeren op accordeon (of ander toetsinstrument) hoe dan ook meer inspanning vraagt, dan de bekende variaties van Bach op een ander klavierinstrument dan bvb. een klavecimbel te spelen, precies omdat ze voor een klavier zijn geschreven en niet voor een orkest zoals de Vier Jaargetijden.

Hrustanbegovic is gegaan voor een zo getrouw mogelijke weergave van de originele partituur. Een opdracht om ‘u’ tegen te zeggen want een orkestwerk transcriberen om het solo op accordeon te spelen zonder de partituur geweld aan te doen, het is een opdracht die nooit eerder iemand zo nauwgezet voor zijn rekening nam.

Het moet gezegd dat de accordeonist zijn verregaande studie van de partituur en van de literatuur over deze Vier Jaargetijden resultaat afgeworpen heeft. Het barokke karakter boet totaal niet in. Bovendien maakt Hrustanbegovic gebruik van de registers en perkt de bourdon in waardoor de vele details die het werk zijn unieke karakter geven, ten volle tot hun recht komen. De accordeonist weet over heel de lijn goed weer te geven wat Vivaldi allemaal in zijn Vier Jaargetijden stopte. Dat is meer dan wat vrolijke of donkere melodieën en akkoorden. We gaan het hier niet nog eens uit de doeken doen, maar wie meer wil lezen over de inhoud van Vivaldi’s werk, vindt behoorlijk wat info, in het Nederlands (goed punt!) in het tekstboekje van de CD.

Wie denkt dat een accordeon alleen maar goed is om folkloremuziek mee te begeleiden, heeft het fout en dat weten we al langer. Het moet echter nog eens benadrukt worden dat er een groot repertorium originele muziek bestaat, muziek van soms verbazingwekkend hoog niveau. In Oost-Europa is de accordeon kunnen doorgroeien tot concertinstrument, zeker na het einde van WOII. De vele nieuwe composities zijn er een bewijs van, maar de uitmuntend geschoolde accordeonisten willen ook wel eens wat anders dan hedendaags werk en onder meer om die reden gooide Nihad Hrustanbegovic zich op Vivaldi’s Vier Jaargetijden.

Gewaagd? Jazeker! Geslaagd? Jazeker! Aan elke muzikale eis van het genie Vivaldi wordt voldaan. Ach, soms hoor je wel eens ‘iets raars’, maar dat is dan het wisselen van het register (kan je soms horen zoals bij orgels). De reden waarom de accordeonist koos voor dit overbekende werk, is bewijzen dat accordeon meer aandacht verdient bij ons. Hij wil bewijzen dat zijn instrument een volwaardige plaats mag opeisen tussen de erkende concertinstrumenten. Welaan, die bewijzen levert hij en we mogen wensen dat zijn bewijzen mogen bekrachtigd worden voor hem, zijn collega’s en dat komende generaties de ingeslagen weg verder succesvol mogen bewandelen.

Tags: AccordeonAntonio Vivaldi (1678-1741)BarokConcertoItaliaans repertoireItaliaanse barokmuziek
Vorig artikel

Vier handen dienen pianoforte en…

Volgend artikel

Ciboulette

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse
New Releases

London – Circa 1740 ⎮ La Rêveuse

10 augustus 2023
Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11
New Releases

Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11

31 juli 2023
Castrucci: Sonaten for Violin & Bc
New Releases

Castrucci: Sonaten for Violin & Bc

14 juli 2023
Scarlatti: I Portentosi effetti della Madre Natura
New Releases

Scarlatti: I Portentosi effetti della Madre Natura

13 juli 2023
Volgend artikel
Ciboulette, Reynaldo Hahn, Fra Musica

Ciboulette

Chanel & Co Een biografie, Marie-Dominique Lelièvre

De stempel van Cîteaux op de stijl van Chanel

Quatuor Danel, anno 2015: na het vertrek van stichtend lid Guy Danel heeft het ensemble met Yovan Markovitch (uiterst rechts op de foto) sinds anderhalf jaar een nieuwe cellist.

Der Tod und die Mädchen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.