• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Vier decennia kwartetspel in Antwerpen

door: Tim De Backer
19 maart 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:6 minuten
A A
Vier decennia kwartetspel in Antwerpen
Share on FacebookShare on Twitter

Beseffen we soms wel eens hoe verwend onze oren zijn? Zoals tijdens het voorbije weekend bijvoorbeeld … Na het Zehetmair Quartett op vrijdag haalde deFilharmonie op zondag 12 maart het Emerson String Quartet naar België: een unieke gelegenheid om de éminence grise onder de Amerikaanse strijkkwartetensembles aan het werk te horen.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Nu viel het met die grijze haren best mee, ook al heeft het Emerson String Quartet ondertussen vier decennia kwartetspel achter de rug. We hebben het hier dus over niets minder dan een monument in de wondere wereld van de klassieke muziek. Twee saillante weetjes onderstrepen deze status. Eén: vorig jaar werd de veelvuldig gelauwerde Deutsche Grammophon-discografie van het viertal opnieuw uitgegeven in een boxset van maar liefst 52 cd’s. Twee: het Emerson String Quartet is één van slechts drie kwartetten in de American Classical Music Hall of Fame. deFilharmonie verdient een grote pluim omdat het erin slaagde dit wereldvermaarde ensemble naar de Koningin Elisabethzaal te halen, hun nog blinkend nieuwe Antwerpse thuishaven. Bovendien levert zo’n prestigieuze naam gegarandeerd een vol huis op, denk je dan, maar dat viel in dit imposante decor behoorlijk tegen. Aan het programma kan het nochtans niet gelegen hebben, want dat omvatte het beste – en tegelijk populairste – van wat het strijkkwartetcorpus zoal te bieden heeft: Mozart, Debussy en Beethoven.

Adembenemende beademingsmachine

“The one thing we have that keeps you going, is the greatness of the music”, stelt altist Lawrence Dutton in onderstaand filmpje. En groots, dat is Mozarts strijkkwartet in re-klein zeker (1783). Het werk is afkomstig uit de bekende reeks van zes kwartetten die de componist met veel respect aan Haydn opdroeg. “Il frutto di una lunga, e laboriosa fatica”, zo bestempelde Mozart het moeizame ontstaansproces van deze bundel. Ook voor een genie is talent soms ook gewoon hard werken. En voor het Emerson String Quartet? Dat bewees in deze muziek dat metier geen vies woord hoeft te zijn, wel integendeel. Het openingsdeel (Allegro moderato) werd tot in de fijnste puntjes afgewerkt, getuige onder meer de eens stuwende en dan weer dreigende motiefjes in zowel het tweede thema als de doorwerking. Het sérieux van deze beweging haalde het daarbij weliswaar op de speelsheid die óók in deze zingende muziek aanwezig is, maar net iets minder in de verf werd gezet. Tegen de geconcentreerde manier waarop het daaropvolgende Andante werd uitgelegd, was dan weer geen enkel verweer mogelijk. Vergeeft u mij deze ietwat vreemde beeldspraak, maar het kwartet leek wel een beademingsmachine: zo precies werd er samen gefraseerd. Paradoxaal adembenemend. In het trainerende menuet (Allegretto) werden de dynamische bakens op opvallend scherpe wijze uitgezet. Het expressieve slotakkoord bevestigde opnieuw het oog en oor voor detail, terwijl het contrast met het subtiel geplukte trio eens zo groot was. De finale tot slot (Allegro ma non troppo) bevestigde het vele goede. Want ook al pootte het viertal de tweede variatie opvallend traag en weinig spannend neer, en evolueerde het strijken soms naar glijden, toch werd er één thema en vier variaties lang met een treffende accentuering en bij momenten veel nuance gespeeld.

“Love of beauty is taste, the creation of beauty is art.” Het is één van de vele aforismen van (Ralph) Waldo Emerson (1803-1882), de Amerikaanse essayist en filosoof aan wie de strijkersformatie van vanavond zijn naam ontleende. En hoewel het creëren van schoonheid allicht niet Debussy’s enige drijfveer was bij het schrijven van zijn vernieuwende (en enige) strijkkwartet (1893), het resultaat is hoe dan ook zowel smaakvol als kunstig. Leek het Emerson String Quartet aanvankelijk in stijl door het eerste deel te zwalpen (Animé et très décidé), dan ontpopte het zich al snel tot een wervelend  en bijzonder geolied geheel. Met een even diepgaande als rijkgeschakeerde sonoriteit werd de eens elegante, dan weer rapsodische klankwereld van de componist geëvoceerd. De beide middendelen lieten ook toe om de geweldige, ‘ver-dragende’ akoestiek van de Elisabethzaal met eigen oren vast te stellen. De fijnste pizzicato’s uit de kundig getimede tweede beweging (Assez vif et bien rythmé) bereikten moeiteloos de achterste rijen van het parterre. Door de heerlijk bonte fluisteringen klonk het Andantino als een lange, meeslepende wensdroom. Zoveel kleur liet het publiek muisstil achter. Het laatste deel (Très modéré) was merkwaardig genoeg van een minder inzichtelijk allooi. Jawel, de unisono-passages klonken hecht en zorgden voor enkele meer beklijvende momenten, maar toch was het vergeefs zoeken naar een rode draad die deze muziek de gewenste spankracht verschafte. Een voor het overige prachtige uitvoering eindigde daardoor alsnog met enig onbegrip.  

Wissel van de wacht

Na de pauze maakte Eugene Drucker op de eerste stoel plaats voor Philip Setzer. Speelt het Emerson String Quartet in tegenstelling tot vroeger niet langer rechtopstaand, dan houden de heren wél nog steeds vast aan de wissel van de wacht tussen beide violen. Toen Beethoven diens vijftiende kwartet in la-klein componeerde (1825), kon hij slechts vermoeden welke overweldigende impact zijn laatste vruchten in het genre zouden hebben. Want algauw kregen deze werken een soort cultstatus én, zo lezen we in het programmaboekje, “tijdens de jaren 1830 en ’40 werden er zelfs genootschappen opgericht die tot enig doel hadden Beethovens late kwartetten te bestuderen en uit te voeren.” Tot op vandaag roept deze muziek bij elk ensemble gemengde gevoelens op: ontzettend moeilijk, zit er tegelijk ook alles in wat je maar wensen kan. U begrijpt: dit is voor elk professioneel strijkkwartet dé ultieme lakmoesproef. En het viel bij de Emersons ook meteen op. De grote eerbied waarmee het de partituur benaderde, bleek duidelijk uit de vele ogenschijnlijke kleinigheden die naar boven werden gehaald. Eens te meer werd een zeer gepolijste klank gecreëerd – de integratie van cellist Paul Watkins, sinds 2013 bij de groep, is zonder twijfel geslaagd. Aandachtig werd er ook naar elkaar geluisterd. En met een niet aflatende energie, fijnzinnig in het Allegro ma non tanto en fors in het Alla marcia (Assai vivace), volgde spanning op ontspanning. Het vlekkeloos geïntoneerde Heiliger Dankgesang – het emotionele hart van dit opus – was wars van elke gekunsteldheid. Sommigen kregen er zowaar koude rillingen van. Aan anderen gaf het een warm gevoel. Maar onberoerd liet dit sowieso niet. Het afsluitende rondo (Allegro appassionato), met zijn hemels klagende refrein, bleek een rusteloos vat vol beweging. De intensiteit werd een allerlaatste keer opgedreven. Het Emerson String Quartet had deze inspanningsproef met glans doorstaan.  

Met een koraal van Johann Sebastian Bach als opmerkelijke encore werd dit gastconcert uiteindelijk helemaal afgesloten. Zowel muziek als musici dwongen deze avond een immense bewondering af. Maar soms, en met name in Mozart, klonk het haast té perfect en miste het kwartet de gevoelige snaar. Ach, die verwende oren toch …


  • WAT: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Strijkkwartet nr. 15 in d (KV 421) | Claude Debussy (1862-1918)  – Strijkkwartet in g, (opus 10) | Ludwig Van Beethoven (1770-1827) – Strijkkwartet nr. 15 in a (opus 132)
  • WIE: Emerson String Quartet [Eugene Drucker (viool), Philip Setzer (viool), Lawrence Dutton (altviool), Paul Watkins (cello)]
  • WAAR: Koningin Elisabethzaal, Elisabeth Center, Antwerpen
  • WANNEER: zondag 12 maart 2017
  • CREDIT FOTO: Lisa Mazzucco

 

1 of 3
- +

1. Ralph Waldo Emerson

2. Claude Debussy

3. Ludwig Van Beethoven

Tags: BarokClaude Debussy (1862-1918)Emerson String QuartetEugene DruckerJohann Sebastian Bach (1685-1750)KamermuziekKlassieke periodeKoningin ElisabethzaalLawrence DuttonPaul WatkinsPhilip SetzerRalph Waldo EmersonStrijkkwartetWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Jérusalem, Verdi ‘à la française’

Volgend artikel

Luther en de muziek van de reformatie

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Volgend artikel
Luther en de muziek van de reformatie

Luther en de muziek van de reformatie

De moord op het Sluwe Vosje

De moord op het Sluwe Vosje

Voice.Academy is er ook voor ùw stem

Voice.Academy is er ook voor ùw stem

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.