Music Hall haalt dit seizoen de kaap van 30 jaar entertainment en laat die mijlpaal niet onopgemerkt voorbijgaan. Op het programma staan dus tal van bekende opera’s en musicals. ‘Srooge’ de musical, naar A Christmas Carol van Charles Dickens, katapulteert ons terug naar het Victoriaanse tijdperk.
Overal heerste armoede, ziekte en honger. Charles Dickens was een geweldige observator die doorheen de doffe miserie en ellende toch een sprankeltje hoop bracht: liefde en empathie kan de zon doorheen het noodlot laten priemen. Eigenlijk is er niet veel veranderd in de wereld, de Warmste week is daar het beste bewijs van. Mededogen een thema dat niemand onberoerd laat.
Artistiek team
Met een fris hoofd en onbevangen blik en een massa aan artistieke ideeën bogen Frank Van Laecke en Allart Blom zich over de verhaallijn en de liedteksten. Ook vandaag de dag staat de wereld bol van grilligheid en extremen, rijk versus arm, menslievendheid versus onverschilligheid. Dirk Brossé componeerde empathische muziek die het publiek meevoert in een wereld die het niet meer kent.
Met allerlei kleurschakeringen en modulaties brengt hij het verhaal tot leven. Emoties worden in de verf gezet. Inspiratie in overvloed. Dit trio boetseerde samen met de regisseur én een sterke cast het geheel tot een hartverwarmende productie om trots op te zijn. Regisseur Cornelius Baltus zorgde voor een sterke opbouw in een beeldrijke regie naast de dynamische choreografie van Vanni Viscusi.
Spel
Niemand minder dan Warre Borgmans kruipt in de huid van Srooge, de nukkige vrek. In deze rol kan hij al zijn demonen loslaten. Hebben, grijpen graaien is zijn levensmotto. Aan de hele sfeer rond Kerstmis heeft Scrooge een bloedhekel. Het decor is een kubus die open en dicht plooit en telkens een andere plek onthult: het bureau van Scrooge, zijn slaapkamer, de woning van een arme sloeber: alles in donkere terneerdrukkende tinten met als contrast het kleurrijke en warme interieur van Fezziwig, de levensgenieter knap vertolkt door Frank Hoelen.
In het openingslied ‘iedereen is gek’ kan Scrooge zijn gal kwijt. Misantroop tot in de toppen van zijn tenen. Wanneer hij een gehandicapte jongen een aalmoes weigert en zijn secretaris geld voor de operatie van zijn kind begint ‘s nachts zijn onderbewuste op te spelen. Geesten komen hem plagen. Daarbij worden grote poppen ingeschakeld die de verbeelding aanwakkeren. Waarom is Scrooge zo hemeltergend bot en asociaal? Beetje bij beetje, als de lagen van ui die afgepeld worden, komt het publiek het te weten. Ook zijn grote liefde Emily, prachtig gestalte gegeven en met een mooie klanktextuur gezongen door sopraan Anouk Rietveld, komt hem ’s nachts bezoeken.
Het bed wordt omgetoverd tot een troon waarmee ze door de lucht zweeft. Zijn personage wordt opgesplitst in zijn jonge ik en we zien het verleden passeren. Precies op Kerstdag is zijn geliefde jaren geleden overleden, vandaar zijn afkeer. Zijn al even vrekkige compagnon waart rond als eeuwige dolende ziel met ketenen en een groot slot rond zijn hals. Door de nachtmerries en de niet aflatende bezorgdheid van een neef geraakt Scrooge toch tot het besef dat hij zijn leven moet omgooien. Topacteur Warre Borgmans maakt van de rol een juweeltje, hij wentelt en draait als een duivel in een doosje, geeft van katoen maar laat ook genereus ruimte aan zijn tegenspelers, volwassenen en kinderen, om ook te stralen.
Muziek en spel vinden elkaar in een harmonieuze orde. ‘Scrooge’ de musical is een hoopgevende en fijne familievoorstelling voor jong en oud, een aanrader voor de kerstvakantie. Misschien één kleine kritische kanttekening: het spel van de kinderen voor aanvang van de voorstelling in de zaal komt zeer gekunsteld over, mist spontaneïteit. Zonder zou sterker zijn. Op de scène daarentegen voelen ze zich thuis als visjes in het water.
- WAT: Première “SCROOGE’ de musical
- WAAR & WANNEER: Stadsschouwburg Antwerpen, zondag 9 december 2019