• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, december 6, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Vestard Shimkus, een pianist-componist met inzicht

door: Matthias De Bel
19 september 2017
in Concerten
Leestijd:3 minuten
A A
Vestard Shimkus, een pianist-componist met inzicht
Share on FacebookShare on Twitter

In het kader van Brussels Chopin Days speelde de Letse pianist Verstard Shimkus op 15 september 2017 in het Koninklijke Muziekconservatorium van Brussel. Deze pianodagen worden nu al voor het vijfde jaar op rij georganiseerd en vormen zodoende een vaste waarde in het Belgische muzieklandschap. De organisatoren gaan er prat op dat er in dezelfde editie geen enkel werk herhaald wordt.

ookinteressant

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

De jonge Shimkus, geboren in 1984, bracht voor de pauze alle vier ballades van Chopin: een huzarenstuk want ze behoren tot het moeilijkste wat Chopin geschreven heeft. Maar eerst veegde hij de piano en zijn handen schoon met zijn zakdoek. Was dit misschien een vingerwijzing naar de vrij stoffige en vervallen toestand van het Brusselse Conservatorium? Wellicht niet. Veeleer zal dit een soort ritueel geweest zijn dat hij trouwens na elk stuk herhaalde om wat op adem te komen en zich beter te kunnen concentreren.

Vanaf de korte introductie in 4/4 van de eerste ballade dwong Shimkus gezag af. Daarna volgde het gedeelte in een wiegende 6/4 maat en daar begon hij ingetogen, bijna onderkoeld te interpreteren. Maar verder in het stuk, zeker bij de coda presto con fuoco in 2/2 maat, kreeg het publiek meer passie te horen. Het was duidelijk dat Shimkus hier over nagedacht had. Hij is immers zelf componist en een begenadigd improvisator.  Ook in de overige ballades kon men bij hem een duidelijke structuur horen die hij naar voren bracht met een doordachte uitvoering die steeds naar een hoogtepunt leidde op het einde van elke ballade.

Zo werd het beginthema van de tweede ballade eenvoudig uitgevoerd maar bij de reprise bracht hij hetzelfde thema dan weer met meer interpretatie. Ook in de derde ballade hoorde men eerst een lichtvoetig begin en daarna meer hartstocht. De vierde ballade kon mij nog het meeste overtuigen: hier hoorde ik vanaf het begin een natuurlijk rubato, die ik in de andere ballades wat gemist had en daardoor kreeg de uitvoering van deze ballade nog meer samenhang. Waarschijnlijk was Shimkus nu volledig ontspannen. Het viel op dat hij een korte schouderoefening uitvoerde tussen twee stukken. Schouderproblemen zijn immers een bekend probleem bij veel muzikanten, vooral bij pianisten, en ik kan hem niet anders dan gelijk geven om dit te voorkomen, al is dit wel wat vreemd om zien tijdens het concert zelf.

Na de pauze weerklonken drie van de 21 nocturnes, nrs. 1 tot 3. Met hetzelfde vanzelfsprekend rubato als tijdens de vierde ballade overtuigde hij me sterk. Bij de nocturnes kon ik geen enkel vals sentiment of aanstellerij ontwaren. Shimkus vertolkte ze zeer stemmig, zonder agressie, met een melodie die goed uitkwam en fijne versieringen.

De bekende postume Fantasie-Impromptu op. 66 speelde hij zeer virtuoos met een mooi gezongen melodie in het middengedeelte. Eindigen deed hij met het Scherzo nr. 2 op. 31 waar de pianist het hele palette gebruikte van humor, passie, delicatesse en virtuositeit.

Kortom, Shimkus getuigde van een groot inzicht in de partituur. Hij treedt hiermee in de voetsporen van beroemde  pianist-componisten als Rachmaninov, Liszt en natuurlijk Chopin. Hierbij kan ik enkel maar een pleidooi voeren om de tussenschotten tussen uitvoerder en componist tijdens de opleiding zo vlug mogelijk te slopen. Ook in een vervallen conservatorium dat u trouwens kunt helpen als u surft naar de website Conservamus.


  • WAT: Brussels Chopin Days, openingsrecital
  • WIE: Vestard Shimkus
  • WAAR & WANNEER: vrijdag 16 september 2017, Concertzaal Kon. Conservatorium Brussel
  • FOTO: mt
Tags: Brussels Chopin DaysConservamusFrédéric Chopin (1810-1849)Matthias De BelPianoPoolse muziekRomantiekVestard Shimkus
Vorig artikel

Chinese mezzosopraan Yajie Zhang wint 51 ste Internationaal Vocalisten Concours 2017

Volgend artikel

Van bij ons: Allereerste concerto voor saxofoon na 116 jaar teruggevonden

Matthias De Bel

Matthias De Bel

Ook interessant:

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Büşra Kayıkçı: Places
New Releases

Büşra Kayıkçı: Places

29 oktober 2023
Concerten

Solorecital pianist Lester Van Loock: ‘VUURWERK’

23 oktober 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Volgend artikel
Van bij ons: Allereerste concerto voor saxofoon na 116 jaar teruggevonden

Van bij ons: Allereerste concerto voor saxofoon na 116 jaar teruggevonden

Aanstekelijk OdeGand

Aanstekelijk OdeGand

Geslaagde verrijzenis uit de dood

Geslaagde verrijzenis uit de dood

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (915)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (678)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.085)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.