Verrukkelijk Strauss-paradijs

Christiane Karg: boetseert haar stem tot de fijnste schakeringen. Haar timbre klinkt natuurlijk en ze forceert de stem nooit.

Nominatie Gouden Label – Een recital zoals dit in deSingel met sopraan Christiane Karg en pianist Roger Vignoles is een ervaring die een liefhebber van het lied slechts af en toe meemaakt. Intelligente programmakeuze, met één componist, Richard Strauss, in een waaier van vroeg tot laat, een unieke stem en een uitstekend begeleider. Het resultaat was ronduit schitterend.

Nominatie Gouden Label – Een recital zoals dit in deSingel met sopraan Christiane Karg en pianist Roger Vignoles is een ervaring die een liefhebber van het lied slechts af en toe meemaakt. Intelligente programmakeuze, met één componist, Richard Strauss, in een waaier van vroeg tot laat, een unieke stem en een uitstekend begeleider. Het resultaat was ronduit schitterend.

De avond begon met de lezing die Roger Vignoles als afsluiting van zijn driedelige Strauss-lectures gaf, ingezet in mei 2014 naar aanleiding van het Straussjaar. Geen droge uiteenzetting van kennis, maar een verhaal over de liedcomponist Strauss vanuit de muzikale praktijk aan de piano en vooral vanuit het hart. De toehoorders kwamen niet alleen heel wat te weten over Strauss en zijn liedoeuvre, maar kregen vooral mee hoe de liederen emotioneel impact krijgen via Strauss’ typische pianoklank en tekstexpressie.

Natuurlijkheid in perfectie

Tijdens het recital bleef het verhaal van Vignoles over de orkestrale rijkdom in de pianopartituur allesbehalve dode letter. De zang van Christiane Karg was tegelijk een model van intens inzicht en vooral projectie van de tekst, dankzij haar uitzonderlijk duidelijke dictie en natuurlijk klinkende stem.

Het thema van het recital was letterlijk van het eerste tot het laatste lied van Richard Strauss. Het zette in met Weihnachtslied, een lied van de zesjarige Richard Strauss, en werd afgesloten met Malven, het allerlaatste lied dat Strauss schreef, voor de sopraan Maria Jeritza, nog na zijn Vier letzte Lieder. Pas na de dood van die zangeres komt het in 1984 opnieuw in de openbaarheid en wordt voor het eerst op een concert vertolkt door Kiri Te Kanawa en op plaat gezet door Jessye Norman. Deze twee titels maken duidelijk dat het recital niet aan elkaar hing van Strauss-toppers, maar integendeel koos voor een aantal van de minder populaire liederen, zoals ook Geduld of Am Ufer en de prachtige Lieder der Ophelia, met hun sfeer van waanzin en surrealistische evocatie van de geliefde.

Intens intiem

Daarnaast zong Christiane Karg ook de Vier letzte Lieder, die in deze pianoversie met Vignoles zo aangrijpend en intens intiem klonken, dat het publiek zich niet kon inhouden te applaudisseren, al hadden de vertolkers duidelijk de bedoeling er dat ene lied Malven nog aan vast te hangen. De manier waarop Vignoles de “Lerche” uit het slotlied Im Abendrot uit de pianotoetsen deed opstijgen, zal me nog lang bijblijven en voortaan zal bij elke orkestversie de fluit me aan zijn pianoklanken doen denken.

In juli 2015 kreeg Christiane Karg op deze site al een Gouden Label-nominatie voor haar cd Scene! (Berlin Classics 0300646BC). Het jaar voordien bracht ze een cd uit “Heimliche Aufforderung” (Berlin Classics 0300566BC) waarin ze een verrukkelijk Strauss-paradijs creëerde. Ook live boetseert Christiane Karg haar stem tot de fijnste schakeringen. Haar timbre klinkt natuurlijk en ze forceert de stem nooit. De hoogste noten zingt ze met souplesse, pianissimi zijn subtiel. Hoewel haar houding op de scène vrij statisch is, straalt ze tegelijk inleving uit en overtuigt ze met ingetogenheid en oprecht gevoel. Doorheen het recital ervaar je de betrokkenheid van de zangeres bij de leefwereld van Richard Strauss, in ideaal partnerschap met de pianist. Richard Strauss op zijn best.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: