Na vier boeken met de verhalen van Wagners opera’s en drama’s en drie boeken met verhalen van opera’s van Verdi heeft de Duitse auteur Rolf Stemmle zijn verzameling operaverhalen aangevuld met een vierde deel, dit keer gewijd aan Verdi’s Nabucco en Macbeth en zijn Simon Boccanegra.
Drie heersers, drie ontroerende verhalen over macht en de persoonlijke betrokkenheid van de machthebbers. Nabucco gelooft in zijn onoverwinnelijkheid, maar komt in een familiale intrige terecht en moet boeten voor zijn arrogantie. Raadselachtige profetieën verleiden Macbeth tot koningsmoord. Als nieuwe koning verliest hij de controle over zijn leven. Simone Boccanegra wil als Doge van Genua vrede tussen rivaliserende partijen, maar wordt het slachtoffer van wraak.
Over dit en nog veel meer heeft Rudolf Stemmle een nieuw boek geschreven. Zoals altijd slaagt de auteur er in om de handeling te vatten in vlot lezende verhalen. Geen musicologische analyse of ontstaansgeschiedenis. Met zijn verhalen leidt Rolf Stemmle muziekliefhebbers en liefhebbers van spannende verhalen door de inhoud van drie grote Verdi opera’s. Begrijpelijke en onderhoudende historische achtergrond wordt beschreven en complexe relaties worden uitgelegd. Als interessante aanvulling zorgt de auteur voor waardevolle gegevens uit literaire bronnen en situeert hij de diverse passages met de overeenkomstige aria, het overeenkomstig duet of koor in de betreffende opera.
Onderverdeeld in vier hoofdstukjes, Jerusalem, Der Gottlose, Die Prophezeiung en Das gestürzte Götzenbild, vertelt Rolf Stemmle eerst het verhaal over de vijandschap tussen twee zusters, Abigaille en Fenena, dochters van de Babylonische koning Nabucco. Hekelpunt in het verhaal is de liefde van Abigail voor Ismaël, de neef van de koning van Jeruzalem en zijn liefde voor Fenena. Na een nachtmerrie gaat Nabucco, slachtoffer van zijn eigen gezinsintrige, zijn kroon terug opeisen en wil hij Fenena redden. Abigaille vergiftigt zich maar vraagt haar zuster om vergiffenis. Nabucco geeft toestemming voor hun huwelijk, Fenena aanroept God en sterft.
Als tweede verhaal volgt Macbeth. In Der erbeutete Thron, In Zugzwang, Der Getriebene en in Selbstzerstörtes Leben, volgen we de lotgevallen van de veldheer en Schotse koning in de ban van voorspellingen van heksen en de boosaardigheid van zijn vrouw, Lady Macbeth. Die Hoffnung des Korsaren, Die Herzensentscheidung, In Dienst des Friedens en Rache und Versöhnung gaan over plannen om de Genuese gewezen zeerover en latere doge te vermoorden. Maria Boccanegra, zijn dochter, leeft onder de naam Amelia Grimaldi. Wanneer zij huwt met Gabriele Adorno, sterft de doge en roept de Genuese edelman Jacopo Fiesco, Gabriele Adorno uit tot nieuwe doge.
Stemmle’s teksten in de reeks Giuseppe Verdis große Opern eingängig erzählt, zijn niet onderverdeeld in akten en scènes. Hij vertelt de verhalen als doorlopende teksten zonder specifieke en belangrijke details te verwaarlozen. De plot of handeling en de personages plaatst hij in de oorspronkelijke, historische context. Stemmle’s verhalen lezen uitermate boeiend en zijn op het vlak van gecomprimeerde en toch uitgebreide operaverhalen, uniek in hun soort. Iedereen die Stemmle’s verhalen heeft gelezen kan daardoor van de prachtige muziek en de aangrijpende muzikale dramaturgie van Verdi nog intenser genieten. Warm, warm aanbevolen.