Verborgen schatten uit de Vlaamse barok

Willem Gommaar Kennis (1717-1789) I Christoffel Drymans (1738-1797)

**** Willem Gommaar Kennis is een Vlaams barokcomponist en vioolvirtuoos die vooral bekend is in de beiaardwereld. Hoezo? Omdat hij, de in zijn tijd Europese naam en faam genietende violist, zeker veel sneller kon spelen dan, pakweg, een beiaardier. Een wedstrijd tussen hem en Matthias Van den Gheyn was het gevolg en de beiaardier won de kamp der virtuozen.

Ooit hoorde ik al eens iets van deze Lierse Zoon uitvoeren, maar vraag me niet meer wanneer noch waar het was. Je hoorde zijn naam wel eens vallen op Klara of voorganger Radio 3, of las je er misschien wel eens een anekdote van. Maar als je op zoek ging naar muziek van hem, opgenomen op plaat of cd, dan werd het een nooit voltooide zoektocht want er was niets opgenomen. Was, want nu is er dus wel.

Nog veel minder bekend is Christoffel Drymans die, net als Kennis, werkzaam was in de Sint-Gummaruskerk te Lier. Je weet wel, die zeer mooie grote kerk in vlamgotiek met de beroemde peperbus als toren. Het is één van de vele parels aan de architecturale kunstkroon van Lier en twee parels aan de muzikale kunstkroon van Lier, die leer je kennen als je dit artikel leest, maar zoveel beter leer je ze kennen als je de cd die we hier bespreken aanschaft, beluistert en het tekstboekje leest.

De grote brok muziek op deze cd komt toe aan Willem Gommaar Kennis.

Onbekend is onbemind en wat bekend wordt, wordt bemind

Zoals het hoort voor een zangmeester van een kerk (later zou Kennis kapelmeester van de Sint-Pieterskerk in Leuven worden) krijg je kerkelijke gezangen. Zijn Salve Regina uit 1746 is een werk dat niet moet onderdoen voor gekende werken van tijdgenoten uit vnl. Duitsland en Italië. Het is een vijfstemmig werk waar de zangers worden begeleid door twee violen, een cello en een orgelpositief. Een kleine bezetting die tot taak had de Sint-Gummaruskerk als kathedraal te doen klinken. Of het in Kennis zijn tijd gelukt is, weten we niet, maar Bart Rodyns die vanop zijn orgel het Eurterpe Baroque Consort & de zangers van Utopia leidt, gaat er toch met de musici voor. Het redelijke korte Salve Regina wordt gevolgd door een Magnificat, opnieuw voor vijf stemmen en basso continuo. Is het omdat Lier de thuishaven is van het barokorkest dat er zo fijn gemusiceerd wordt alsof het Lierse kant is die geklost wordt?

In de Sonate en trio op. 2 nr. 1 genieten de zangers een pauze en luisteren we naar twee violen en basso continuo. Hier voel je dat de vioolvirtuoos in zijn sas is. Viool is zijn instrument en dat mag je geweten hebben. We horen dat nog meer in het voorlaatste werk op de cd, de sonate op. 3 nr. 6 die, wat mij betreft, hét hoogtepunt is van deze cd. Voor deze schitterende sonate die meteen groot repertoire mag/moet worden, is het nog luisteren naar het enige werk van Christoffel Drymans op deze cd.

Het is niet zo dat Drymans zeer weinig schreef, ook al is het oeuvre eerder beperkt, dat er maar één werk van hem op deze cd staat. De makers kozen voor zowat de sterkste werken van beide componisten bij deze ambitieuze opname die ook vorm kreeg in concerten die plaatsvonden in het raam van het Festival Van Vlaanderen Abdijen en Begijnhoven. Van hem luisteren we naar een Lamentatio voor vier stemmen en basso continuo. Met veel eerbied voor de lamentatie wordt het werk uitgevoerd.

Met feestmuziek sluit de cd af: Utopia en het Euterpe Baroque Consort doen je genieten van het Te Deum van Kennis, een werk voor vier stemmen en basso continuo.

Doe jezelf een plezier en koop deze cd ‘Vlaamse Trots’, trots die niet misplaatst is. Kennis was een beroemd musicus die vanonder het stof wordt gehaald en volgens het onderzoek was priester Drymans een muzikaal meer dan bezige bij. Laat deze cd het begin zijn van een heropstanding van de muziek die deze beide heren schreven voor die ontzettend mooie Sint-Gummaruskerk. En als je de cd hebt beluisterd, ga dan eens wandelen in Lier en ga de ‘Grote Kerk’ (naar de volksmond ‘De Groete Keirrek’) binnen. Het bezoek aan die bijna kathedraal zal je op zich al verbazen en als je je ogen even sluit, dan zal je de muziek van beide heren horen.


WAT: Flemish Baroque Treasures Unveiled / Verborgen Schatten uit de Vlaamse Barok
UITGAVE: Phaedra / In Flanders Fields 93 – PH 92093
WIE: Euterpe Baroque Consort, Utopio, leiding Bart Rodyns

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

[bsa_pro_ad_space id=3]

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC