Amazing Haydn focuste de laatste zondag van oktober op het Strijkkwartet, dat Alfons De Leus als de ‘underdog’ van de muziekgenres omschreef. Het hoogtepunt van het concert was ‘Der Tod und das Mädchen’. En dan zitten we bij Schubert en niet ver van de hellehond Cerberus, die Hades hielp het Dodenrijk te bewaren.
Martin Reining en Peter Baumgartner, eerste en tweede viool, altviolist Daniel Moser en cellist Thomas Wiesflecker, deze bezetting vormt al zeven jaar het huidige Atmos Quartett Wien. Voor hun eerste concert hier brachten ze niet één maar twee Haydns mee: Joseph en Michael.
Michael Haydns Strijkkwartet, Perger 120, nieuw voor de meeste oren, had nu niet de impact van die van zijn zes jaar oudere broer. Michael was een onuitputbare bron van kerkmuziek in het Salzburg van de aartsbisschoppen von Schrattenbach en Colloredo. Thema’s genoeg in zijn Strijkkwartet in g, maar iets te weinig structuur en doorstroming. Een aangename verrassing waren wel de vier variaties in het slotdeel.
Via een veelzijdig werkje dat zanger, musicalacteur, danspedagoog en componist Benedikt Berger de titel ‘Die 2 Jahreszeiten’ gaf, ging het naar een topper”, het ‘Kaiserquartett’. Wat Joseph Haydn bestemde als een geschenk voor keizer Frans II was het ook voor de luisteraars. En weer viel op hoe geolied het samenspel van Atmos was. Zo vlot, dat een vleugje Weense nonchalante charme ontbrak.
Chrysanten her en der in de stemmige Jezuïetenkerk herinnerden eraan dat de traditionele dodenherdenking naderde. Dus was ‘Der Tod und das Mädchen’ de ideale afsluiter. Ook hier vielen de sobere efficiënte aanpak en het puik samenspel op. Zelfs wie nog heimwee had naar het prille van het Lupus Trio Salzburg, naar het spontane van Vlad Weverbergh en zijn Terra Nova en naar het uitbundige van het duo Veverka-Englichova geraakte noot na noot onder de indruk van deze overtuigende prestatie. Atmos kreeg iedereen op de hand en kreeg verdiend een staand applaus. En het publiek, dat kreeg nog een vlotte, onverwachte traditional.