Valery Gergiev tóch in BOZAR: Lenige dirigent met feilloos Mariinsky Orchestra

Een uitgedund orkest en een uitgedund publiek, het corona maximum van 200 in de grote Henri Le Boeuf zaal van BOZAR.  En dat voor het fameuze Mariinsky Orchestra uit Sint Petersburg en zijn nog fameuzere dirigent Valery Gergiev. Voorwaar een ongewoon zicht in die fameuze zaal. Het is een wonder dat hij tóch komt, stond in het persbericht dat BOZAR verspreidde. Het concert was voorzien op 19 december, werd omwille van coronaproblemen afgelast, maar kon uiteindelijk toch doorgaan! Het was de uitdrukkelijke wens van Gergiev. Hij wou de langdurige samenwerking met BOZAR eren en het concert hoe dan ook als een kerstcadeau offreren, zij het met een uitgedund orkest.  En wat een geschenk werd het.

En ja, ik hoorde voor, achter en naast mij veel Russisch spreken. Het was nochtans geen exclusief Russisch programma. Ook Claude Debussy en Felix Mendelssohn stonden op het programma samen Sergei Prokofiev en Anatoly Lyadov.  Gergiev zien dirigeren is op zich al een godsgeschenk. Zonder partituur uiteraard. En hij doet het met heel zijn lijf: armen, handen, vingers, het vibreert allemaal mee. En ook het orkest doet dat.  Afgelopen jaar mocht ik meerdere keren die Prélude à l’après-midi d’un faune horen, in klein en groter orkestverband. Maar zo gebracht? Met zoveel nuances? Nog niet, nog nooit. Die Debussy van eind 19e eeuw moet toen toch nog disruptiever geweest zijn, zoals we dat nu zeggen, dan Stravinsky’s heidense Lentewijding uit het begin van die 20e eeuw. 

Een dansante 1e symfonie van Prokofiev volgde hetzelfde verrukkelijke pad, met in het begin die fraaie dialogen tussen strijkers en fagot. Speels en vreugdevol. Je hoort er zo een lichtvoetige Peter en de Wolf tussendoor lopen. Zonder pauze volgde een minder bekende Rus, Anatoly Lyadov, met een bij ons nog minder bekend maar heel sfeervol werk: Het betoverde meer. De instrumentatie kan concurreren met die Debussy, even betoverend gebracht en met dezelfde beheersing van klankvolume. Je hoort en ziet het glinsterende water en de zinderende sterrenhemel.  

Kers op de taart was voor dat magere publiek een kaskraker met vrolijke teneur. Mendelssohns vlotte Italiaanse symfonie. Maar evenmin als alle andere werken niet zomaar op routine gespeeld en rap afgehandeld. Wél vlug en uptempo, maar secuur en in volle aandacht. Je kan alleen maar genietend vol bewondering staan voor Valery Gergiev en zijn Mariinsky Orchestra. Ook uitgedund klinkt het grandioos!


INFORMATIE

  • WIE: Mariinsky Orchestra met Valery Gergiev
  • WAT: Claude Debussy, Prélude à l’ après-midi d’un faune; Sergei Prokofiev, Symfonie nr.1 (“de klassieke”) opus 25; Anatoly Lyadov, Het betoverde meer, opus 62; Felix Mendelssohn-Bartholdy, Symfonie nr.4, opus 90 (“de  Italiaanse”)
  • WAAR: BOZAR, Henry Le Boeuf zaal, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel  
  • WANNEER: 19 december 2021, om 17.30u  (en met een lichtjes ander programma ook om 19u) 

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: