Vader en zonen in feeststemming

Johann Sebastian Bach, Brandenburg Concertos, Concerto Köln

Vader en zonen Bach, ze zijn allemaal deel van een familie die generaties lang, nog voor sprake was van de beroemdste onder hen, Johann Sebastian, de muziek als kunstambacht beoefende en van vader op zoon en / of neef overdroeg. J.S. Bach sloot mooi aan bij die familietraditie die de wereld zo ontelbaar veel partituren luisterschoonheid schonk.

Vader en zonen Bach, ze zijn allemaal deel van een familie die generaties lang, nog voor sprake was van de beroemdste onder hen, Johann Sebastian, de muziek als kunstambacht beoefende en van vader op zoon en / of neef overdroeg. J.S. Bach sloot mooi aan bij die familietraditie die de wereld zo ontelbaar veel partituren luisterschoonheid schonk.

Johann Sebastian Bach – Brandenburgse Concerten – Concerto Köln interpreteert

**** Wie kent ze niet, die zo vlot aansprekende Brandenburgse Concerten van Johann Sebastian Bach (1685-1750)? Elke melomaan kan ze van achter naar voor mee neuriën. Wie dat nog niet kan? Die zal het al snel leren, bijvoorbeeld met de dubbel-cd die Concerto Köln dit jaar op de markt bracht bij Berlin Classics.

Mooi geordend van 1 tot 6 klinken de concerto’s op beide cd’s die je graag meer dan één keer achter elkaar afspeelt. Er wordt niet aan overacting gedaan, geen gedreun van te zware basso continuo’s (die lelijke mode schijnt stilaan af te lopen, wat een geluk!), geen ‘eigen Bach’ maar de Bach van Bach.

Dat is wat u, beste (toekomstige) luisteraar, van deze geslaagde opname te horen krijgt. Soms zou er wat meer ‘Franse’ frasering mogen ingelegd worden, wat meer uitbundigheid en minder Duits protestantse gereserveerdheid.

Men zocht een instrumentarium uit zoals Bach het kende. Het ensemble speelt zonder dirigent, iets wat zeer normaal was in Bachs tijd. De professionaliteit van de musici toen en nu moet dat toelaten. Je hoort niet de minste steek vallen. Alles past als de beste puzzel in elkaar, zo goed zelfs dat je de naden van de puzzelstukken met het blote oog niet zien kan.

Een mooie zuivere op de graat Bach, mag je wel stellen, is wat we voor u beluisterden. Een van de betere opnames, zoveel is zeker.

De zonen Bach – See Siang Wong interpreteert

***** De tijden zijn rustiger geworden op het ‘oude muziekfront’ en er mag terug gezondigd worden, bij wijze van spreken. Zo horen we opnieuw Bach en zijn zonen op minder historische instrumenten en op de moderne piano die Bach noch zijn zonen kenden. Het mag van mij.

De zonen van Bach moeten, net als hijzelf, niet echt meer voorgesteld worden. En wie (nog) niet voldoende over hen weet, heeft talloze bronnen om informatie in te winnen. Een van die bronnen, is het boekje bij deze dubbel-cd.

See Siang Wong – we kennen hem onder meer van het Gouden Label dat hij kreeg voor zijn Schubert-cd – speelt de piano, begeleid door het Kammerorchester Basel, gedirigeerd door Yuki Kasai. Op de eerste cd is het luisteren naar telkens één concerto van de vier broers Bach, Carl Philip Emmanuel (1714-1788), Wilhelm Friedemann (1710-1784), Johann Christian (1735-1782) en Johann Christoph Friedrich (1732-1795).

Het Kammerorchester Basel speelt op hedendaagse instrumenten en dat is, gezien er ook voor een moderne piano gekozen werd, het beste. Het geeft een andere helderheid dan de zogenaamde historische instrumenten, maar de ziel van de muziek blijft haar eigenheid bewaren. Pretentieloos vloeien de bewegingen, allemaal in ABA-vorm (snel – langzaam – snel), door. Er wordt duchtig gefraseerd en dit geeft een sterke optimistisch klinkende rijke kleurschakering in deze concerti. Het orkest weet bijzonder goed wat begeleiding is en telkens de piano aan zet is, neemt het wat gas terug. Een prestatie die we alleen kunnen loven, zeker omdat we ze niet voldoende op deze wijze kunnen horen, noch op cd, noch tijdens concerten.

Alle voorrang aan de Muziek

See Siang Wong speelt met grote virtuositeit en plaatst zich naast grote pianisten uit de geschiedenis die de Muziek alle voorrang geven. Wie dat kan en doet, die heeft begrepen waar hij mee bezig is en ja, dan speelt het geen rol meer of je speelt op historische of hedendaagse instrumenten. De werken blijven overeind en slepen je mee in hun verhaal. Koppel daaraan nog een zeer brede boog die het geheel overspant, een intense lyriek en absolute overtuigingskracht en je hebt een topproduct. Dat is alvast de eerste cd met die fraaie concerti van de vier broers Bach.

Cd 2 doet ons luisteren naar solowerken van opnieuw de vier componerende zonen van de grote Bach, die de cd met een bonus afsluit.

Hoe See Siang Wong het doet, weet ik niet, maar ook hier wordt het karakter van de muziek totaal behouden ook al werd deze geschreven voor klavecimbel en/of pianoforte (afhangende de verschillende werken). Het enige minpuntje is dat de cd wat teveel galm van de ruimte geeft waar de cd opgenomen werd. Daar trekken we een punt voor af (ja we zijn streng), maar neem gerust aan dat dit het luisteren niet stoort.

De pianist legt grootsheid naast een zeer kalmerende rust in de muziek en vraagt, zonder dwingend te zijn, je neer de zetten en te luisteren. Hij zet je aan om deze mooie muziek te absorberen en jawel, je kan met een diepe zucht van algemene tevredenheid, met een glimlacht op het gelaat, deze cd terzijde leggen eens beluisterd. Niet te ver, dat niet want je hebt de smaak te pakken en luisteren doe je opnieuw.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC