• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Utopolis: Ballet – op het grote doek

door: Viviane Redant
20 november 2015
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Afternoon of a faun
Share on FacebookShare on Twitter

Voor het eerst maakte ik kennis met een balletvoorstelling op het grote doek, en eerlijkheid gebied mij te zeggen: het viel best mee. Niets kan natuurlijk tippen aan lijfelijk een balletvoorstelling meemaken. Maar het is een mooi alternatief om voorstellingen van grote gerenommeerde compagnies, zoals het Royal Ballet vanuit het prachtige Covent Garden, mee te maken.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Daarnaast krijg je als toeschouwer nog wat randinfomatie mee,  zoals in dit geval een interview met de artistiek directeur van het Royal Ballet Kevin O’Hara, de respectievelijke choreografen Liam Scarletts’ Viscera (artist in residence bij het Royal Ballet), Jerome Robbins’ Afternoon of a Faun,  en de Cubaanse danser en choreogaaf  Carlos Acosta met Carmen. Hij begon in  1998 aan zijn parcours bij de compagnie, werd tot principal bevorderd in 2003 en groeide uit tot een van de belangrijkste dansers van zijn generatie én superstar van het Royal Ballet. Een charmante man op handen gedragen door collega’s én het publiek. Als afscheid van de mainstage van Covent Garden maakte hij zijn eigen choreografie van Carmen.

Voor de mixt bill, een vierluik,  werd muziek gekozen uit zowat alle windstreken. De avond opent met het ballet ‘Viscera’ op het eerste pianoconcerto van de Amerikaanse componist Lowell Liebermann, vervolgens  Debussy’s suggestieve muziek Afternoon of a Faun, Tchaikovski’s Pas de deux en  Carmen van Bizet.  De productie maakt deel uit van de Royal Ballet House Cinema.

‘Viscera’ is een abstract ballet van vijfentwintig minuten op muziek van Lowell Liebermann. Een werk met een complex en snel ritme dat werkelijk het onderste uit de kan vraagt van de veertien dansers.  Choreograaf Liam Scarlett danste jaren zelf als principal bij het Royal Ballet en heeft een intense connectie met  muziek. Sedert een tweetal jaar heeft hij het geweer van schouder veranderd. De jonge Liam Scarlett is als choreograaf een rijzende ster van hedendaagse balletten. Hij omschrijft de snelheid van het ballet zelf als  dansen in het oog van een storm, het corps de ballet beweegt in massa als een school vissen of een  zwerm vogels. Bijna hypnotiserend. Er is een hoofdrol weggelegd voor de prima ballerina’s Laura Morera en Marianella Nuñez. Met als contrast een sensuele  verstilde pas de deux, bijna in slow motion, waardoor de perfectie van elke pas en elk gebaar treffend en transparant tot uiting komt.

Als tweede luik volgden twee 20ste eeuwse klassiekers: ‘Pas de deux van Tchaikovsky, choreografie George Balanchine en vooreerst ‘Afernoon of a Faun’ gedanst door Vadim Muntagirov en Sarah Lamb. De choreograaf Jerome Robbins liet zich inspireren door een danser die in een repetitielokaal zijn lichaam aan het stretchen is en zijn bewegingen narcistisch observeert in de spiegel, nadien treedt een ballerina in hetzelfde spel van observatie. Ze bekijken elkaar niet, zijn alleen gefocust op hun eigen lichaam. Als je de interpretatie van Sidi Larbi Cherkaoui gezien hebt van ‘Afternoon of a faun’ is deze versie eerder saai en schraal en verzinkt ze erbij in het niet.

Tchaikovsky’s ‘Pas de deux’, choreografie George Balanchine, op de herontdekte muziek uit het Zwanenmeer, is dan weer andere koek. Dit ballet werd gecreëerd voor het New York City Ballet en is een van de meest virtuoze creaties van de legendarische choreograaf. Het is acht minuten lang een exposé van bravoure en techniek en een uitputtingsslag voor beide dansers. Adembenemend en schitterend. Klassiek ballet op zijn best.

De balletavond wordt afgrond met ‘Carmen’, muziek van Bizet gearrangeerd door Martin Yates.  Een compleet nieuwe versie met zang, verschillende dansstijlen en uiteraard de welbekende muziek.  Als afscheid danst principal Carlos Acosta niet alleen de hoofdrol maar neemt ook de choreografie, een inspirerend decor en kostumering voor zijn rekening. Verleiding, passie en noodlot zijn de sleutelwoorden. Zijn versie zit boordevol symboliek. De vrijgevochten Carmen ervaart de liefde als gevangen zitten, v astgeklonken zijn aan. Ketens waarvan ze zich snel ontdoet. De demon die haar op zijn horens spietst. Energie en visie spatten van het scherm. Prima ballerina Marianella Nuñez is de vleesgeworden verleiding.  Carlos Acosta liet naast zijn uitgepuurde techniek nog eens een indrukwekkend scala aan sprongen zien. Daarnaast weet hij zich ten volle in te leven in een personage.

Het publiek bedankte hem met een minutenlange staande ovatie, niet alleen voor deze creatie, maar voor zijn opmerkelijke succesvolle carrière.

Voelt u zich aangesproken? Een ticket kost € 20, studenten en 60+ betalen € 17.

In de prijs is een glaasje cava tijdens de pauze inbegrepen.

De opera- en balletavonden winnen alsmaar aan populariteit. Het aantal bezoekers verschilt van voorstelling tot voorstelling, maar doorgaans rekent Utopolis op een 100 à 200-tal bezoekers. Het is eigenlijk doodjammer dat het storm loopt voor flutfilms à  la ‘Kampioenen’, terwijl mooie spektakels relatief weinig kijkers lokken. De opera- en balletvoorstellingen worden vooral gesmaakt door een iets ouder publiek (50/60-jarigen). Ik kan deze voorstellingen ten zeerste aanbevelen aan een jonger publiek.

Tags: BalletDans
Vorig artikel

Beklemming en schoonheid bij de nonnen van Poulenc

Volgend artikel

The Songs of Brahms, volume 6

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’
Evenementen

Opera Ballet Vlaanderen, dans ‘New Ballet Mécanique’ & ‘Half Life’

9 oktober 2023
Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio
Nieuws

Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio

12 juli 2023
Recensies

JBA première ‘Miniaturen II’ indrukwekkend

20 juni 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
Volgend artikel
“The Songs of Brahms”: Bostridge is een meester in het scheppen van sfeer en verbeelding. Daarin wordt hij perfect door het pianospel van Johnson bijgestaan.

The Songs of Brahms, volume 6

Rossini’s Armida in de Vlaamse Opera Gent: het decor van het eerste bedrijf is een stadion, met atletiekpiste, dat de toeschouwer alleen maar met vraagtekens achterlaat.

Rossini’s Armida

Scherpdenkers in deSingel met psychiater-psychotherapeut Dirk De Wachter, het Quatuor Tana en sopraan Caroline Melzer.

Ode aan de kunsten

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.