• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Un Ballo in Maschera

door: Erna Metdepenninghen
20 januari 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Un Ballo in Maschera, Giuseppe Verdi, Royal Opera House
Share on FacebookShare on Twitter

Voor zijn nieuwe productie van Verdi’s “Un ballo in maschera” ontleende de Royal Opera een realisatie aan het Theater Dortmund die co-producent is  samen met Scottish Opera. De enscenering is van de Duitse Katharina Thoma die trouw blijft aan het originele libretto van de opera. 

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Dus geen koning Gustav van Zweden vermoord door Jacob Johan Anckarström maar de gouverneur Riccardo en zijn trouwe vriend Renato. Maar aangezien Katharina Thoma parallellen meende te zien tussen de wereld van Riccardo en de politieke onzekerheid van Europa op het einde van de negentiende eeuw verschoof ze de actie naar die periode. Het einde van een regime verklaart de fascinatie voor het bovennatuurlijke en de dood, aldus Thoma, die deze idee vertolkt door de handeling te omgeven met evocaties van kerkhoven en doden die zich van hun grafmonumenten losmaken en Riccardo vergezellen.

Niet erg overtuigend zoals trouwens de hele enscenering in zware, donkere decors van Soutra Gilmour, elegante kostuums van Irina Bartels en een treurige belichting door Olaf Winter. Thoma voegde een aantal onnodige details aan de actie toe zoals de nadrukkelijke aanwezigheid van het zoontje van Amelia of de gesuggereerde vrijpartij tussen Oscar de Renato’s huismeid, maar haar personenregie miste dramatische kracht en de evoluties van het koor waren meer dan eens belachelijk.

Overtuigende vertolking

Gelukkig gaven dirigent Daniel Oren en het voortreffelijke orkest van de Royal Opera  leven en kleur aan Verdi’s heerlijke partituur. Er was de grote lyrische adem in het liefdesduet tussen Riccardo en Amelia, de lichtvoetige tussenkomsten van de page Oscar, de sprankelende humor in de lach van Riccardo, de emotie in de smeekbede van Amelia om haar zoon een laatste keer te mogen omhelzen en het drama van Renato, gekwetst door het verraad van zijn vriend en vast besloten zich te wreken. Al deze emoties werden ook duidelijk geprojecteerd door de protagonisten die passie en expressiviteit combineerden met mooie, ruime stemmen en overtuigende vertolkingen.

De Maltese tenor Joseph Calleja zong zijn eerste Riccardo en gaf hem zijn warme, zonnige stem met stralende hoogte, een mooie vocale lijn en een geëngageerde vertolking. De Oekraïense sopraan Liudmyla Monastyrska was een imponerende Amelia, zowel door haar verschijning als haar stem maar detailleerde de partij met subtiele vocale nuances en echte emotie. De Russische bariton Dmitri Hvorostovsky gaf Renato veel allure, was de trouwe vriend die zijn heerser wil beschermen en dan de verraden en gekwetste man die alleen op wraak zint en vertolkte zijn emoties met sonore stem en een echt dramatisch elan. De Ulrica van Marianne Cornetti had veel présence, een expressieve maar wat flakkerende stem en problemen met het lage register. Lauren Fagan gaf Oscar jeugdige overmoed, een klare en soepele stem en een hartverwarmende vertolking. Goede prestaties waren er ook van Samuel Dale Johnson (Silvano), Anatoli Sivko en Jihoon Kim (Samuel en Tom) en van de koren.

Tags: Giuseppe Verdi (1813-1901)Italiaans repertoireOperaRomantiekRoyal Opera House Covent Garden
Vorig artikel

Fahrende Gesellen

Volgend artikel

Belgisch schandaal: functioneren Conservatorium in gedrang na brand

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Koninklijk Conservatorium Brussel

Belgisch schandaal: functioneren Conservatorium in gedrang na brand

Titelblad compositie van Henri Jacques Tobi

Terra Nova, een collectief 'partitas'

A Bouquet of Forgotten Flowers: een interessante aanwinst voor de Phaedra catalogus.

Ten onrechte vergeten

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.