• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Ultima Vez ‘TrapTown’ indrukwekkend totaalplaatje

door: Viviane Redant
2 oktober 2019
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Ultima Vez ‘TrapTown’ indrukwekkend totaalplaatje
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Wim Vandekeybus, stichter en bezieler van Ultima Vez, blijft zichzelf telkens heruitvinden. Voor hem geen hokjesmentaliteit, noch verlammend gemak. TrapTown neemt je op sleeptouw in een intrigerende wereld vol dansmythologie, naar een parallel universum waar theater en muziek, beeld en klank, dans en woord versmelten.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Met zijn visuele arendsblik zet  hij volop zijn talenten als cineast, choreograaf en regisseur in de etalage. De resistente danstaal van Vandekeybus zit zoals vanouds vol risico en conflict. Uit deze voorstelling spreekt een geweldig gevoel voor ruimte, mede dank zij de inbreng van het architectenduo Gijs Van Vaerenberg, gekend van het kunstwerk ‘Study for a Windmill’ in Itterbeek in het kader van De Blik van Bruegel en het doorkijk-kerkje ‘Reading between the lines’ in Borgloon én het labyrint in cortenstaal gemaakt voor C-Mine in Genk. Kunstwerk dat in deze voorstelling geïncorporeerd wordt.

De gangen lijken van bovenuit gefilmd op een drukke bijennest of vanuit het gewone perspectief op een gangenstelsel van een burcht, of de nauwe steegjes van een stad  waar personages in obscure hoekjes vrijen, samenscholen of rennen voor hun leven. De bewegingsdynamiek komt van de filmische soundtrack van Trixie Whitley en de Brusselse band Phoenician Drive. Het knappe tekstmateriaal van schrijver, film- en theatermaker Pieter De Buysser geeft het geheel context. Hij surft op de golven van de geschiedenis. Religie en nationalisme vormen de meest toxische mengeling. Allemaal talent van eigen bodem om fier op te zijn. Conceptueel creëert Wim Vandekeybus een waanzinnig knap spektakel,   waarin intelligent spel en gestileerde precisie van het filmische materiaal en de dansers samenkomen. Het wordt een  fascinerend en magnetiserend geheel.

Van A naar Z

De actie start op het voortoneel met een meisje dat duidelijk in de knoop zit met zichzelf. Het doek gaat op. Het decor oogt sober en futuristisch. TrapTown begint vrij ludiek. Een vrouw komt uit een lift, centraal gesitueerd. Een man verschijnt iets achter haar. Als een gentleman biedt hij haar voorrang en zegt  ‘After you’ . Dat wordt een speels steekspel, ironisch maar toch lichtvoetig. Ondertussen verschijnen de andere dansers op het toneel en positioneren zich in één lijn op het voortoneel. De achterwand wordt een immens panoramisch filmdoek. Een grote bijenkorf waarin mensen krioelen. De acht dansers, in een multicolore weelde,  staan er als leden poppen bij aan wie de wereld voorbij raast.

Dan ontrolt TrapTown zich als een gigantische parabel, geladen met een spirituele onrust, lyrisch maar ook koortsachtig. De  wereldgeschiedenis in een notendop passeert in anderhalf uur tijd en zit vol tegenstrijdigheden: macht en misleiding, opgang en verval, slavernij en overheersing, triomfen en nederlagen, vindingrijkheid versus onbezonnenheid. De mens als speelbal van het lot én heersers behept met een pragmatische levensopvatting en een geslepen geest. Vandekeybus vertaalt dit alles vermetel en intuïtief, sterk, soepel in een razende vaart. In de dans en de bewegingstaal put hij uit andere culturen die fragmentarisch passeren: capoeira, Tai Chi, Indische Griekse en Russische nationale dansstijlen worden samengevoegd tot één patroon. Wat er met het beeldmateriaal gebeurt is verbluffend en fascinerend. Een bombardement met beeld, muziek, dans volledig op elkaar afgestemd en gefinetuned met een geweldig gevoel voor ruimte in een raderwerk van energie en synergie. De wereld van vroeger en vandaag gespiegeld en getransformeerd. Ook de bijdrage van Trixie Whitley, achter de drums, op gitaar of als een Gatsby figuur uit de roaring twenties met een oude microfoon in zangcurves die op en neer gaan, geeft de voorstelling extra body en diepgang. TrapTown is op alle vlakken een hoogvlieger, niet  alleen als multimediaal kunstwerk maar ook wat de dansers met halsbrekende toeren presteren is fabuleus én de muziek die het geheel voortstuwt in een energetisch spel. Dat evenwicht vereist uitgebalanceerde tegenstrijdige krachten. TrapTown is een kruisbestuiving van verschillende kunstvormen: architectuur, woord, film, muziek, dans… die elkaar ontmoeten, versterken en een spraakmakend resultaat opleveren vol adembenemende momenten.


  • WAT: TrapTown
  • WIE: regie, film en choreografie Wim Vandekeybus, gecreëerd met en
    • uitgevoerd door Maria KO-legova, Tanja Marin Friõjónsdótter,
    • Kristina Alleyne, Sade Alleyne, Kit King, Flavio d’Andrea,
    • Alexandros Anastasiadis, Muffutau Yusef
    • Tekst: Pieter de Buysser
    • Muziek: Trixie Whitley & Phoenician Drive
    • Scenografie: Wim Vandekeybus & Gijs Van Varenbergh
    • Kostuumontwerp: Isabelle Ihoas
    • Geluidsontwerp: Charo Calvo & Bram Moriau
  • WEBSITE: www.ultimavez.be
  • WAAR & WANNEER: donderdag 19 september in CC Westrand  Dilbeek
  • FOTO’S: © Danny Willems en © Filip Claessens

     

    1 of 4
    - +

    1.

    2.

    3.

    4.

Tags: DansTrapTownUltima VezWim Vandekeybus
Vorig artikel

Liever een muziekklassieker van morgen

Volgend artikel

Internationale pers zag beste wereldpremières bij Opera Ballet Vlaanderen

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR
Interviews

Junior Ballet Antwerp viert eerste lustrum met o.m. een hommage aan James ENSOR

27 september 2023
Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio
Nieuws

Balletschool Mosa opent Jeanne Brabants Studio

12 juli 2023
Recensies

JBA première ‘Miniaturen II’ indrukwekkend

20 juni 2023
OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af
Nieuws

OBV: Wereldcreatie Jermaine Maurice Spivey, William Forsythe en Crystal Pite sluiten seizoen af

19 mei 2023
Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’
Evenementen

Junior Ballet Antwerp: ‘SIGNATURES’

1 mei 2023
DANSAND! in Oostende: 15 jaar beweging in de badstad 
Nieuws

DANSAND! in Oostende:
15 jaar beweging in de badstad 

18 april 2023
Volgend artikel
Internationale pers zag beste wereldpremières bij  Opera Ballet Vlaanderen

Internationale pers zag beste wereldpremières bij Opera Ballet Vlaanderen

Rijkdom en overvloed van Enescu Festival

Rijkdom en overvloed van Enescu Festival

Ildebrando D’Arcangelo, een duivels artiest

Ildebrando D’Arcangelo, een duivels artiest

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.