Triptyque

"Twee heel verschillende muzikanten ontmoeten elkaar en beseffen dat muziek niet beperkt is tot het genre dat ze toevallig uitvoeren. Ze raken de harten van hun luisteraars en beseffen zo dat muziek een universele taal is die alles overstijgt."

Marcel Ponseele

De drie delen van deze triptiek kunnen als volgt worden beschreven: het linkerpaneel – Misery – verbeeldt het tranendal; Transitio op het rechterpaneel verbeeldt een transformatie in het dagelijks leven, terwijl Transfiguratio, het centrale paneel, de schitterende kleuren van de transcendente gelukzaligheid uitbeeldt.

Jean-Paul Estiévenart is een Belgische jazztrompettist wiens carrière tot op heden verrassend dicht en divers is. Zijn spel wordt evenzeer gevoed door zijn passie voor de tradities en de geschiedenis van het genre als door moderne experimenten en vrije improvisatie. Zijn ontmoeting met de eminente hoboïst Marcel Ponseele leverde geen botsing van contexten op, aangezien zij beiden op dezelfde manier muziek beleven en erover praten. Ze hebben gekozen voor een selectie van werken – voornamelijk van Bach – waarin ze allebei reageren op de ander, waarbij ze de muziek waar nodig licht wijzigen om ruimte te laten voor improvisatie.

fuga-libera-20211116154444-logo

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Laatste berichten