Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

TrioFenix met Lucas Blondeel: Wenen aan de Leie

TrioFenix bestaat al zeventien jaar, een lange tijd waarin de musici het genre van het strijktrio meer aanzien hebben gegeven. Violiste Shirly Laub, altviolist Tony Nys en cellist Karel Steylaerts hebben sinds 2006 hun plaats veroverd tussen andere kamermuziekensembles. Een strijktrio heeft trouwens niet de status van een strijkkwartet. TrioFenix heeft zijn sporen verdiend met het klassieke repertoire en vooral ook met onbekend en weinig gespeeld werk voor strijktrio.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

Samen met pianist Lucas Blondeel speelden ze op 10 december een matineeconcert in het Kraakhuis van De Bijloke, onder de titel “Wenen aan de Leie”. Lucas Blondeel leidt in en praat de stukken aan elkaar. Zowel Mahler, Schönberg en Brahms hebben een link met Wenen, sinds de achttiende eeuw de muzikale metropool van Midden-Europa. We kennen Gustav Mahler van zijn grootse symfonieën en orkestliederen, maar op zijn zestiende schreef hij al een pianokwartet. Het klinkt als een oefening, waarin je zijn latere melancholische en bitterzoete toon en het genie al hoort.

Voor ze beginnen aan het strijktrio op. 45 van Arnold Schönberg vertelt Blondeel over dit late werk uit 1946, waarin de oude Schönberg heel precies de dodekafonische methode volgt. Het is bovendien heel complex en aartsmoeilijk om te spelen. Voor een groot deel van het publiek is de feilloze uitvoering wellicht even moeilijk te volgen, geen stuk dat je thuis voor het plezier oplegt. Het vergt dan ook veel moed en durf van het TrioFenix om dit op het programma te zetten.

Na de pauze gaat Blondeel terug aan het klavier zitten voor het bekende pianokwartet in g op. 25. van Brahms, het visitekaartje waarmee de jonge Brahms in het Weense muziekleven naam en faam kreeg. Na Beethoven de nieuwe koning van de Duitse muziek, prees Robert Schumann hem. Groots opgezet als een symfonie, motieven en thema’s voortdurend in elkaar vervlochten, hoekige en ritmische passages afgewisseld met lyrische frasen, één van Brahms’ eerste meesterwerken. Het klonk meesterlijk in het kraakhuis. Net als in de Mahler en Schönberg speelde TrioFenix precies, foutloos en kraaknet. Maar toch, hier en daar mocht het misschien wat meer onbehouwen zijn, wat meer passie en volume hebben voor het romantische geweld van de jonge Brahms.

  • WAT: Wenen aan de Leie
  • WIE: TrioFenix & Lucas Blondeel
  • WAAR  & WANNEER: De Bijloke 10 december 2023

Nieuwsbrief

Meer Lezen

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.

Doe Mee en Win kaarten voor FLOW FEstival in OOstende