***** Hoewel ik vooral naar 20ste, 21ste en af en toe 19de-eeuwse muziek luister, hou ik ervan om me af en toe ook ‘ns aan de renaissancemuziek te zetten. Die perfecte balans van de sonore samenklanken, zoals bijna geen enkele componist dat nadien nog heeft kunnen nadien, weet me steeds weer stil te krijgen en doet me telkens opnieuw zeer klein voelen.
En dat is dan, als het goed uitgevoerd is, door en door genieten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds fan van hedendaagse en 20e-eeuwse muziek, en ik frons m’n wenkbrauwen bij koren die enkel en alleen renaissance kunnen uitvoeren, maar de veelzijdigheid van een koor als Tenebrae, dat niet enkel hedendaagse muziek en nieuwe creaties uitvoert, maar ook nog ‘ns schitterend renaissance vertolkt, dat is toch het walhalla van de koorwereld. Volgens mijn overigens zéér bescheiden mening toch.
Tenebrae werd in 2001 opgericht door Nigel Short, zelf al sinds zijn kinderjaren korist en afgestudeerd aan het Royal College of Music in Londen. Hij is bij het grote publiek misschien vooral bekend als countertenor bij de Kings Singers in de jaren ’90. Naast de Kings Singers en Tenebrae dirigeert hij nog andere amateur- en professionele koren.
Tenebrae heeft een zeer bijzondere klank. De beste manier om dit uit te leggen is het simpelweg helemaal niet uitleggen en je de boodschap meegeven: ga meteen de cd halen! Maar in het boekje doet Tenebrae zelf een poging om het uit te leggen: ‘Tenebrae wil de passie van een groot kathedraal mengen met de precisie van een kamerkoor’. Dit is exact wat ze doen en ze slagen er fantastisch in! Het klinkt allemaal bijzonder goed (het geheel is ook buitengewoon goed opgenomen), iedere noot is loepzuiver geïntoneerd en het geheel spreekt van een uitstekende balans. U hoort het, dit is een absolute parel van een cd! Niet voor niets is het album genomineerd voor de BBC Music Magazine Awards (samen met nog een andere cd van hen, trouwens)!
De cd opent met het motet ‘Versa est in luctum’ van Alonso Lobo, op een prachtige, doch eenvoudige tekst, die onder andere door Tomás Luis de Victoria ook gezet is in zijn ‘Officium Defunctorum’, dat op de cd staat onder de titel ‘Requiem Mass, 1605’. Het jaartal is hier toegevoegd om verwarring met Victoria’s Requiem uit 1583 te vermijden. Na dit schitterende werk staan de lamentaties van de profeet Jeremiah van Lobo nog op de cd. In totaal komt dit neer op tachtig minuten fantastische muziek.
Dit is werkelijk een steengoede cd. Het programma is goed samengesteld, de uitvoering is magnifiek en de opname is subliem. Deze cd moet iedere koorliefhebber in huis halen.