• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

The Songs of Brahms, volume 6

door: Tim De Backer
20 november 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
“The Songs of Brahms”: Bostridge is een meester in het scheppen van sfeer en verbeelding. Daarin wordt hij perfect door het pianospel van Johnson bijgestaan.
Share on FacebookShare on Twitter

***** Als de onvolprezen liedbegeleider en -kenner Graham Johnson zich voor een verzameling lied-cd’s in een componist vastbijt, kan je er blind op vertrouwen dat er superkwaliteit geboden wordt. Dat is bij The Songs of Brahms niet anders. Het zesde volume is ongetwijfeld een (voorlopig) hoogtepunt van de reeks. Dat Ian Bostridge de zanger van dienst is, is daar uiteraard niet vreemd aan.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

***** Als de onvolprezen liedbegeleider en -kenner Graham Johnson zich voor een verzameling lied-cd’s in een componist vastbijt, kan je er blind op vertrouwen dat er superkwaliteit geboden wordt. Dat is bij The Songs of Brahms niet anders. Het zesde volume is ongetwijfeld een (voorlopig) hoogtepunt van de reeks. Dat Ian Bostridge de zanger van dienst is, is daar uiteraard niet vreemd aan.

Hoewel Johannes Brahms zich vaak door het volkslied liet inspireren, en zijn liederen dus vaak een zekere eenvoud en lichtheid hebben, bloemleesde Graham Johnson op deze cd hoofdzakelijk trieste en zwaarmoedige liederen. Brahms’ emotionele leven werd gekarakteriseerd door onmogelijke of misgelopen liefdes en laat het lied nu net een uitlaatklep bij uitstek zijn om daar uiting aan te geven.

Zo krijgen we het volledige opus 32: beschouwende poëzie vol wanhoop en dramatiek. De tekstexpressie van Ian Bostridge is uitstekend. In het eerste lied suggereert zijn stem de angst en het geëxciteerd zijn. In Ich schleich umher klinkt “düster” als pure treurnis en de donkere emotionaliteit ligt Bostridge bijzonder goed. Al heeft de stem nog steeds haar helderheid, ze is ondertussen iets zwaarder gaan klinken, maar kan nog steeds subtiel wisselen van kleur. Een voorbeeld? De frase “Denn sie müssen um zu schaden” in het lied Bitteres zu sagen, denkst du.

Tedere intimiteit

Ingehouden passie wisselt af met intimiteit. De stem is zacht en teder in het zeer mooie, ingetogen lied Du sprichst, dass ich mich täuschte. Bostridge is een meester in het scheppen van sfeer en verbeelding. Daarin wordt hij perfect door het pianospel van Graham Johnson bijgestaan. Zo gaat de charme van de stem in Liebesglut gepaard met de lichte pianotoetsen die het strelen door het haar evoceren. Ook de ironie in de liederen van Heine weet Bostridge perfect te treffen, vooral in het lied Es liebt sich so lieblich im Lenze, waarin het verdriet van de verloren liefde contrasteert met het gezang van de nachtegaal.

Hoogtepunt van introspectie is het zwaarmoedige lied Der Tod, das ist die kühle Nacht, waarin de ironie pure bitterheid wordt. Het tweede lied uit dit opus 96, Wir wandelten, wir zwei zusammen, ademt rust en stil geluk uit. Zelfs het naïeve Ständchen is onweerstaanbaar charmant. Tederheid en melancholie gepaard met natuurlijkheid en eenvoud maken de uitvoering van deze liederen door het duo Bostridge-Johnson hartverscheurend.

Zoals steeds wordt elk lied voorzien van de boeiende toelichting door Graham Johnson: een absolute meerwaarde. Een cd die ik onomwonden onmisbaar durf te noemen voor liefhebbers van Brahms en in het bijzonder van zijn liederen.  

Tags: Graham JohnsonHyperionIan BostridgeJohannes Brahms (1833-1897)LiedRomantiekVocaal
Vorig artikel

Utopolis: Ballet – op het grote doek

Volgend artikel

Rossini’s Armida

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Volgend artikel
Rossini’s Armida in de Vlaamse Opera Gent: het decor van het eerste bedrijf is een stadion, met atletiekpiste, dat de toeschouwer alleen maar met vraagtekens achterlaat.

Rossini’s Armida

Scherpdenkers in deSingel met psychiater-psychotherapeut Dirk De Wachter, het Quatuor Tana en sopraan Caroline Melzer.

Ode aan de kunsten

Duitsland - Biografie van een natie

Duitsland, wie kan het begrijpen?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.