• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

The Greek Passion

door: Erna Metdepenninghen
20 oktober 2015
in Evenementen, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
The Greek Passion
Share on FacebookShare on Twitter

In het Aalto-Musiktheater in het Duitse Essen is de Nederlander Hein Mulders  – een paar jaar casting-verantwoordelijke  in de Vlaamse Opera onder de directie van Marc Clémeur –  als intendant reeds aan zijn derde seizoen toe. In het internationale ensemble vinden we de namen van een aantal Nederlandse zangers naast enkele Belgische solisten zoals de sopraan An De Ridder en de bas Tijl Faveyts.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Als eerste première van het seizoen presenteerde het Aalto-Musiktheater  “The Greek Passion” de laatste opera van de Tsjechische componist Bohuslav Martinu (1890-1959). Hij schreef zelf het libretto gebaseerd op de roman uit 1948 van de Griekse auteur  Nikos Kazantzakis . De handeling speelt zich af in het Griekse dorp Lycovrissi waar een christelijk passiespel voorbereid wordt. Maar wanneer een groep vluchtelingen in het dorp aankomt en hulp vraagt, is de reactie allesbehalve  christelijk. De herder Manolios die de rol van Christus moet spelen en de weduwe Katerina die Maria Magdalena zal vertolken identificeren zich zodanig met hun Bijbelse rollen dat ze ook zo beginnen te handelen en de dorpsgemeenschap ontwrichten. Uiteindelijk zal Manolius door Panait, Katerina’s minnaar en de Judas van het passiespel, gedood worden en moeten de vluchtelingen  verder trekken. Het Aalto-Musiktheater presenteerde de opera in de tweede versie die in 1961 in Zürich in première ging en voornamelijk uit een aaneenschakeling van korte scenes bestaat en een breed palet van muzikale stijlen biedt, van Sprechgesang tot arioso met een belangrijke rol voor het koor (opgesplitst in het koor van de vluchtelingen en dat van de dorpsbewoners).

Alhoewel het thema van de opera vandaag meer dan ooit actueel is, heeft  de Tsjechische regisseur Jiri Herman er geen politiek theater van gemaakt met herkenbare hedendaagse aanknopingspunten. Het verhaal zou zich in gelijk welke dorpsgemeenschap kunnen afspelen en stelt de belangrijke vraag waarom die de hulpzoekende vluchtelingen afwijst. Daarom ook geen typische folkloristische aankleding (decor Jiri Herman en Dragan Stojcevski, kostuums Alexandra Gruskova) maar neutrale en tegelijk stemmingsvolle in elkaar verglijdende  scènebeelden en gevarieerde hedendaagse kledij die toch de nodige accenten zet. De personenregie was effectief en levendig en de verschillende karakters waren goed getekend. De koorregie was sober maar indringend en het geheel meer dan eens ontroerend.  Jessica Muirhead gaf overtuigend gestalte aan de verleidelijke weduwe Katerina die Manolius/Christus (een degelijke  Jeffrey Dowd) wil volgen en zong met ruime expressieve sopraan.  Baurzhan Anderzhanov gaf de priester Fotis gezag en menselijkheid en een nobele basstem. Zijn antagonist priester Grigoris had de autoriteit en kloeke stem van Almas Svilpa. Michael Smallwood was een prima Yannakos en Christina Clark een pittige Lenio met frisse sopraan.  De overige leden van de uitgebreide bezetting presteerden allen op niveau en de projectie van de Engelse tekst was meestal degelijk. De koren (instudering Patrick Jaskolka) zongen heerlijk en acteerden met overtuiging.  De Essener  Philharmoniker gaf Martinu’s  beklijvende partituur leven en diepgang  en wist te boeien onder de leiding van Generalmusikdirektor Tomàs Netopil, een dirigent ook meer dan eens te gast bij Opera Vlaanderen. Voor geïnteresseerden:  de productie staat nog tot eind mei op het programma.

Tags: Aalto-MusiktheaterBohuslav Martinů (1890-1959)EssenOpera
Vorig artikel

Prettig esthetisch genoegen in Kortrijk

Volgend artikel

Il Barbiere di Siviglia met een scheut Hergé…

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Il Barbiere di Siviglia, Giacomo Rossini, Jodie Devos, Lionel Lhote

Il Barbiere di Siviglia met een scheut Hergé…

La Vestale alg beeld.jpg

Gaspare Spontini’s La Vestale

Benjamin Britten & Mstislav Rostropovich

De Britten-Rostropovichconnectie

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.