• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Taking Five

door: Redactie
4 december 2014
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Taking 5.jpg
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Laten we er geen doekjes om doen. Als op deze cd vijf namen zouden prijken met internationale faam… zouden we van onze stoel vallen bij het horen van zo veel moois. Welnu, dit zijn vijf musici van eigen bodem – gepokt en gemazeld aan de conservatoria van Antwerpen en Gent en ex-studenten van briljante pedagogen in binnen- en buitenland. En jawel, van bij de aanhef – intro door de piano, onmiddellijk gevolgd door de respons van de hobo, de klarinet en daarna de fagot – voel je het aan: dit is topklasse.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Nominatie Gouden Label – Laten we er geen doekjes om doen. Als op deze cd vijf namen zouden prijken met internationale faam… zouden we van onze stoel vallen bij het horen van zo veel moois. Welnu, dit zijn vijf musici van eigen bodem – gepokt en gemazeld aan de conservatoria van Antwerpen en Gent en ex-studenten van briljante pedagogen in binnen- en buitenland. En jawel, van bij de aanhef – intro door de piano, onmiddellijk gevolgd door de respons van de hobo, de klarinet en daarna de fagot – voel je het aan: dit is topklasse.

Niet grijsgedraaid

Bijkomende troef van deze productie is het feit dat men geen ‘makkelijk’ succes gezocht heeft met een zoveelste versie van het ‘grijsgedraaide’ repertoire.

Ludwig van Beethoven (1770-1827) is natuurlijk een van de iconen in de muziekgeschiedenis, maar de muziek die je hier te horen krijgt, is niet iets dat je zelf in de badkamer zingt of godbetert door de luidsprekers in elke supermarkt hoort schallen.

Maar eerst worden we vergast op een kwintet voor blazers en piano van Fritz Spindler (1817-1903). In functie van zijn activiteit als leraar schreef de Duitse pianist, componist en docent Fritz Spindler veel pedagogisch pianowerk, heel wat kamermuziek en een paar puike operatranscripties. Niet zonder succes overigens, vanwege het toen populaire Duitse idioom. De man is echter compleet in de vergetelheid geraakt. Ten onrechte, want zijn muziek klinkt nog steeds verrassend fris.

Het Kwintet in F (opus 360) voor piano en blazers begint, zoals hierboven vermeld, met een ontroerende langzame expositie met (in hetzelfde deel) een uitwerking die Lebhaft und Munter is tot in de kleinste uithoeken.

Deel twee is Leidenschaftlich und frei im Vortrage. Hartstochtelijk is inderdaad deze solopassage voor piano, waarin Lies Colman zich voluit kan ‘geven’. Dit duurt maar twee minuten, maar is een en al passie, niet alleen een expressie van hartstocht maar ook van een metafysisch lijden. Prachtig. In feite een pakkende prelude voor het Sehr getragen und langsam derde deel waarin de hoorn in de eerste plaats de toon zet. Zeer boeiend ook hoe de overige instrumenten (klarinet, fagot, hobo) op een bedje van piano de prachtigste akkoorden laten horen.

Mässig bewegt, doch frisch – laat zich raden – is een vrolijke, als het ware humoristische conclusie waar de Freude ans Spielen vanaf druipt. Maar Spindler heeft een en ander in zijn mars want dit is na het eerste deel (11’) een afsluiter die ons 7’55” op het puntje van onze stoel houdt. Dit is nota bene een wereldpremière van dit werk op cd.

Jonge Beethoven

Nog sterk onder de invloed van Mozart schreef een nog jonge Ludwig van Beethoven – hij was toen 26 – zijn Kwintet  in Es (opus 16) voor piano en blazers. Een werk van pakweg 25 minuten waar vooral in de doorwerking van de ‘klassieke’ thema’s een nieuwe pianostijl te horen is. Het bijna heroïsche hierin wijst op een snel groeiende maturiteit van de componist. De latere herwerking tot Pianokwartet, met strijkers (opus 16/bis) mist de warmte van de blazers. Weet je wel: muziek uit de buik… met veel meer organen aan het werk dan bij het aanslaan van een pianotoets…

Van bij het begin “Grave-allegro ma non troppo” is het je reinste Beethoven. Maar de subliemste klanken en wonderlijke melodieën, afwisselend solo op elk van de vijf instrumenten of in diafane dialogen, zijn te horen in het Andante cantabile. Beethoven zat zelf aan de piano bij de allereerste uitvoering van dit werk. Een uitstekende gelegenheid om aan het publiek te laten horen wat hij zoal uit een piano kon toveren. Maar ook de blazers zijn hier op hun best.

Verdere details over de manier waarop elk van de solisten briljant bepaalde passages vertolken, zou ons te ver leiden. Eén ding staat vast: kippenvel galore.

In cauda…

Dit keer geen venenum est. Het Rondo a capriccioso in G (opus 129) voor piano solo. Beethoven schreef het tussen 1795 en 1798 maar werkte het niet af. Vermoedelijk heeft Diabelli het vervolledigd en postuum uitgegeven – vandaar het late opusnummer. Beethoven noemde het “Rondo alla ingharese”, wellicht een samentrekking van ongarese (Hongaars) en zingharese (in de stijl van zigeunermuziek). Voor Anton Schindler, vriend van Beethoven, was het “Die Wut über den verlorenen Groschen, ausgetobt in einer Caprice” (waarin austobben staat voor uitrazen). Veel woede vinden we er niet in. Wel een nog relatief jonge Beethoven die het, allicht in een vlaag van colère, in de hoek kieperde. Hij was toen druk bezig met o.a. zijn eerste pianoconcerto’s, zijn eerste pianosonates en zo veel meer. Het is wel degelijk capricieus en (bij Beethoven) zeker niet van de poes. Lees: virtuoze pianistiek.

Opdracht

De cd is opgedragen aan Sir Walter Boeykens, mentor, vriend en vader. Iets waarbij ik me in naam van Klassiek Centraal en in naam van de luisteraars graag bij aansluit. 

Tags: Fritz Spindler (1817-1903)KamermuziekLudwig van Beethoven (1770-1827)Nominatie Gouden LabelPianoRomantiek
Vorig artikel

Piano Plethora (Deel II)

Volgend artikel

Luisa Miller

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Volgend artikel
Gregory Kunde, Patrizia Ciofi en Nicola Alaimo in Verdi’s Luisa Miller: een heerlijk lyrische voorstelling die muzikaal spanning opbouwde en steeds meeslepender werd. Nog tot en met 7 december in Luik.

Luisa Miller

Repetitie deFilharmonie, Filharmonisch Huis Antwerpen, Wim Henderickx

Creatie en herdenking: Henderickx, Celis en Sjostakovitsj

Goeyvaerts String Trio ontvangt Edison Klassiek Kamermuziek

Een Edison Award voor het Goeyvaerts String Trio: over inspiratie, transpiratie en waardering

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.