Niets beter om terneerdrukkende tijden even te vergeten dan een pittig nieuwjaarsconcert. Symfonieorkest Vlaanderen pakt uit met een eigenzinnig nieuwjaarsconcert met een brede spanwijdte van klassiek tot hedendaags. Over enkele weken is het carnaval. De samensteller van het programma liet er zich duidelijk door inspireren.
In de zaal een overwegend ouder publiek. Toch is het fijn om te zien dat enkele grootouders vergezeld zijn van hun kleinkinderen. Zo maken ze kennis met de rijkdom van muziek.
Het Symfonieorkest Vlaanderen wordt gedirigeerd door Risto Joost uit Estland. Deze gastdirigent heeft brede erkenning gekregen voor zijn werk, zowel in de opera als op het concertpodium. Met zijn expressieve stijl van dirigeren weet hij de orkestleden te begeesteren en een fantastische beurt te laten maken. Met flair gidst hij het orkest door een bonte bloemlezing van de beste feestmuziek.
Als start de sprankelende ouverture Le Carnaval Romein, opus 9 van Hector Berlioz waarin een mooie partij voor de Engelse hoorn is weggelegd. Ook de solo van de althobo springt er uit. Het is een van de mooiste die ooit voor dit instrument geschreven is. Dit stuk was oorspronkelijk bedoeld als inleiding tot de tweede akte van Berlioz’ opera Cellini, die echter volledig flopte. De ouverture wordt, gelukkig maar, nog regelmatig uitgevoerd.
En dan iets wat je in een nieuwjaarsconcert niet zou verwachten: een 25 minuten durend percussieconcert, Frozen in Time van de Israëlisch-Amerikaanse componist Avner Dorman. Het stuk werd voltooid in 2007 en kende in december 2007 zijn wereldpremière met het Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, onder leiding van Simone Young. Solist, Martin Grubinger. De muziekcriticus Anne Midgette van de Washington Post omschreef het werk als “Breed, aantrekkelijk, adembenemend en virtuoos”. Verfijnd genoeg om een publiek van klassieke muziekliefhebbers aan te spreken en benaderbaar genoeg om mensen aan te spreken die nog nooit naar een concert zijn geweest.” Dat klopt van A tot Z. Het is muziek van een immense intensiteit gebracht door een uitzonderlijke instrumentalist. De jonge Christoph Sietzen is een muzikale wonderknaap. Hij ging in de leer bij die andere grote percussionist Martin Grubinger. Sietzen maakte op twaalf jarige leeftijden zijn debuut op de Salzburger Festspiele. Dat spreekt voor zich. Frozen in Time is ronduit een overdonderend concerto voor slagwerk en orkest dat drijft op een explosieve mix van kleuren en energieën. Een apart klankenpalet soms strelend en fluweelzacht en op andere momenten onstuimig met een duizelingwekkende vaart en waanzinnig tempo met vleugjes grunge, Indische tala’s, een verdwaald Mozart-thema, ritmes uit de Afro-Cubaanse jazz en een stevige geut Broadway. Percussionist Christoph Sietzen schakelt razendsnel tussen marimba, drums, koebellen, vibrafoons, Afrikaanse percussie… De instrumenten staan in U-vorm rond hem opgesteld. Het is soms reppen van het ene naar het andere instrument. Met een ontwapenende naturel speelt hij de moeilijkste passages. Sietzen weet het publiek te hypnotiseren met zijn intrigerende vertolking. Een vuurwerk voor oog en oor.
Vorige
Volgende
Christoph Sietzen is niet alleen een percussionist zonder weerga maar ook een beetje een showman. Hij pakte het publiek compleet voor zich in. Wist het te begeesteren. Muziek als een verjongingskuur. Ik heb zelden een ouder publiek zo uitgelaten en dankbaar weten reageren. Het kriebelde weer alsof ze twintig waren! Er volgde nog een serieus toemaatje samen met drie percussionisten van het orkest, twee ervan speelden samen met hem op vibrafoons, één achter het slagwerk en een achter de piano. Een stukje Ragtime. De kloppers gaan weer een razendsnel tempo over de klankstaven en Sietzen zorgt tijdens het spelen voor nog wat benenwerk en draai om zijn as. Muziek spelen met lijf en leden. Zelfs de dirigent stond in de coulissen vergenoegd en vol bewondering te kijken naar deze virtuoze topinstrumentalist. Aangestoken door zijn jeugdige vuur en vakmanschap liet het publiek zich gaan in een overdonderend en langdurig applaus.
Oorwurmen
Na de pauze komt het gekende nieuwjaarsrepertoire aan bod, te beginnen met twee composities van Johann Strauss jr., de Ouverture uit Die Fledermaus én Mein Herr Marquis. Je waant je zowaar in de Golden Hall van het Musikverein in Wenen. Van Camille Sant-Saëns “De Zwaan“ uit Le Carnaval des Animaux een prachtstukje voor harp en cello. Van Johann Strauss jr., volgt nog Der Carneval in Paris, opus 100 “Galopp”. Uit het oeuvre van Franz Léhar Aria “Meine Lippen, sie küssen so heiss” uit Giuditta. Als pointe finale Carnival Ouverture van Antonin Dvorák.
Dirigent Risto Joost en het orkest kregen als uiting van waardering een minutenlange staande ovatie.
WIE: Christoph Sietzen [percussie], Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Risto Joost
MUZIEK: Hector Berlioz, Avner Dorman, Johann Strauss jr., Camille Sant-Saëns, Franz Léhar, Antonin Dvorák
WAT: Carnavalesk
WAAR: Blauwe Zaal, deSingel (Antwerpen)
WANNEER: zondag 22.01.2023 – 15.00u