Geraffineerd
Op een week tijd heeft het studentenorkest van het conservatorium Gent dit concert samen met de Belgische dirigent Michel Tilkin voorbereid. Gewaagd en hoog gegrepen, want Le tombeau de Couperin van Maurice Ravel vraagt heel geraffineerd orkestspel. Ragfijn, elegant, soms ook snedig moeten strijkers, blazers en slagwerk uit de verf komen.
Hetzelfde raffinement vinden we ook in de Pulcinella-suite van Igor Stravinsky, dat goed bij Ravels tombeau aansluit. Niet de revolutionaire Stravinsky van de Sacre du printemps, maar een werk uit zijn neo-klassieke periode, toen hij in zijn rijpe jaren met bewondering terugkeek en refereerde naar de barok. Ravel en Stravinsky waren trouwens goede vrienden. Stravinsky heeft ongetwijfeld veel van de meester orkestrator Ravel geleerd. Waren er bij de houtblazers hier en daar wat onzuiverheden, klonken de strijkers wat te log, dit is aanvaaardbaar bij een studentenorkest. Je voelt doorheen het hele concert de ervaren, kundige en strakke hand van dirigent Tilkin.
Na de Ravel komt de jonge Duitse pianiste Gabriela Kühlcke op voor het tweede pianoconcert van Saint-Saëns. Deze compleet andere muziek dan Ravel, is voor het orkest minder veeleisend dan de veelkleurige Ravel. Gabriela Kühlcke, die aan het Gentse conservatorium in juni na vijf jaar afstudeerde in de pianoklas van Vitaly Samoshko, speelt het concert met bravoure en diepgang.
Platforms
De Miryzaal van het Gentse conservatorium is een prachtige concertzaal, vooral voor kamermuziek. Met een symfonieorkest is het podium aan beide zijden tot de muur gevuld. Het klinkt even helder als met kleinere ensembles. Enkel jammer dat er voor de blazers geen platforms zijn waarop ze wat hoger zitten, zodat ze beter zichtbaar zijn vanuit de zaal. Nu zie je de hobo of fluit enkel achter de violen verscholen zitten. De hoorns en andere koperblazers daarachter zie je helemaal niet, alhoewel ze in sommige delen van de Pulcinella een hoofdrol spelen.
Is er al een valse noot bij dit boeiende concert, dan wel het slordige en povere programmaboekje en communicatie. Op een geplooid A4-tje lezen we enkel de Engelstalige bio’s van dirigent en pianiste, niets over het orkest, niets over de werken. Op de website stond het concert trouwens enkel met de orkestwerken van Ravel en Stravinsky aangekondigd. De concerten in de Miryzaal verdienen beter.