Goggles wint Supernova 2022

Afgelopen zondag in deSingel vond de finale van Supernova plaats, de aanmoedigingsprijs voor veelbelovende kamermuziek ensembles in België. Vier ensembles streden voor de twee eretitels van Supernova 2022. Een van deze gelukkige winnaars is Goggles. Tijd om dit duo te leren kennen!

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Hebben jullie elkaar leren kennen tijdens masterclasses of op het conservatorium, waren jullie voorheen vrienden of zochten jullie een specifiek instrument om mee samen te musiceren?

We hebben elkaar gevonden in het conservatorium van Gent waar we beide studeerden enkele jaren geleden. Voor haar masterproef was Esther op zoek naar een slagwerker en kwam toevallig uit bij Wim. Deze eerste samenwerking rond het werk Dialogues van Lior Navok (°1971) verliep heel vlot en we voelden beiden een muzikale klik. Repetities waren toen -en zijn tot op vandaag- heel ambitieus naar de partituur toe. Elke noot, elk teken van de partituur wordt onder het vergrootglas gehouden en geanalyseerd.

Daarnaast waren we ook toen al erg gefascineerd door het zoeken naar de mogelijkheden van interpretatie. Hoe kan dat ene accent het beste tot uiting komen? Zou de componist geen onderliggende boodschap hebben met die staccato op die bepaalde plaats? Naast de gedeelde liefde voor deze zoektocht, verlopen onze repetities ook altijd optimaal. We zijn erg verschillend maar zeer complementair. We kunnen de gekste dingen bij elkaar uitproberen, eindeloos praten over bepaalde muzikale keuzes, voelen ons vrij om oneindig te experimenteren, en kunnen ook gewoon goed lachen. Lachen neemt bij ons een groot deel van onze repetitie in! 

Hoe lang spelen jullie al samen? En in welk hoekje van België bevindt zich jullie thuisbasis als ensemble?

Na de eerste samenwerking op Esther’s masterproef, hadden we beiden eerst wat andere prioriteiten. We zagen elkaar wel op de repetities en concerten van het Nemø ensemble waar we allebei actief in zijn. Ondertussen begon het idee van een duo voor slagwerk en zang langzaam te groeien en uiteindelijk richtten we Goggles op in januari 2020. Een eerste residentie vond plaats in de HERMES studio in Wijnegem. We begonnen te sleutelen aan onze eerste avondvullende voorstelling. 

Hoewel Brussel (Esther) en Gent (Wim) altijd een voorname uitvalsbasis is spenderen we de laatste tijd onze repetitie uren voornamelijk in de academie KADE podiumkunsten te Deinze, waar we beide les geven.

Wat was jullie motivatie om mee te doen aan deze competitie?

Het doel van Goggles is om hedendaags klassiek toegankelijker te maken naar een breder publiek. We proberen in te zetten op een theatrale, vaak humoristische, insteek zodat we het publiek een ervaring kunnen aanbieden en hen meenemen in onze bijzondere klankwereld. 

Het winnen van de competitie betekent voor ons dat we een stapje dichterbij dit doel kunnen komen. Het geeft onze huidige positie in het landschap een grote boost en op die manier vergroten we ons bereik. Daarbij is Supernova een wedstrijd die zich vooral op de culturele centra richt. Wij zijn ervan overtuigd dat er ook daar voor ons een publiek te vinden is. Het is ons doel om hedendaags klassiek uit zijn elitaire niche jasje te trekken. We richten ons tot de CC-ganger en hopen hem een unieke en vernieuwende ervaring aan te kunnen reiken! We zijn er namelijk van overtuigd dat het speelse en theatrale karakter van onze muziek bij een heel breed publiek aansluiting kan vinden. 

Hoe hebben jullie het repertoire bepaald? En hoe reflecteert of verschilt dit competitierepertoire met jullie gebruikelijke repertoire?

We kiezen het repertoire dat we spelen op basis van de inhoud van het stuk. Wat vertelt het stuk ons? Hoe reflecteert het over bepaalde onderwerpen die wij belangrijk vinden? Omdat ons repertoire vaak technisch en muzikaal uitdagend is, kunnen wij maanden repeteren aan één stuk. Deze veelvuldige repetities zorgen er voor dat een stuk écht kan rijpen en dat we geprikkeld worden om concertante partituren visueel te maken. We trachten een muziekstuk steeds op onze eigen manier te interpreteren en op het podium te brengen. We vinden het belangrijk om theatraal te denken en nemen de vrijheid om een stuk scenisch en visueel te benaderen. 

Voor Supernova wilden we trouw blijven aan onszelf en aan ons duo waardoor we ons repertoire niet onmiddellijk hebben aangepast. In de halve finale speelden we zelf een stuk voor isomo, keukenklopper en strijkboog! Dat de jury dat wist te appreciëren was voor ons heel erg bijzonder! Naar de finale toe, besloten we toch wat water bij de wijn te doen en kozen we ervoor een arrangement te maken van een Duits lied (Auch kleine Dinge – Hugo Wolff). We wilden de jury overtuigen dat we niet enkel het groot theatraal lawaai zijn, maar dat we ook intieme, kleine dingen konden brengen. Daarbij hebben we het lied van Wolff ons helemaal eigen gemaakt en zijn we ook daar op zoek gegaan naar het theatrale karakter ervan. Het was voor ons een spannend moment in onze finale, omdat het ons eigen arrangement was. Gelukkige hoorden we nadien dat het lied erg goed ontvangen werd. 

Naar de toekomst toe, ligt er een spannende partituur op ons te wachten. Lior Navok, zie boven, schreef een mini-opera speciaal voor ons duo, Lollipop Lotta. We hopen dan ook dat de visibiliteit die deze wedstrijd ons geeft, ons kan helpen om dit stuk op het podium te brengen. Het is een opera voor tieners en zorgt met het thema ‘influencers’ zeker voor een aanknopingspunt met deze doelgroep. We zouden voor dit project graag samenwerken met échte influencers en op die manier hedendaags klassiek laten samenvallen met wat er speelt in de leefwereld van tieners en het rijk der social media. 

Tot slot gaan we ook zelf creërend aan de slag. De theatrale wereld van Alexander Schubert spreekt ons erg aan. Tijdens de lockdown hebben we bij hem inspiratie op gedaan en zijn we in een residentie periode aan de slag gegaan om een muziektheatervoorstelling in elkaar te steken, NO EXIT. De theatraal elektronische wereld van Schubert spreekt ons erg aan en geeft ons een totaal andere insteek om hedendaags klassiek open te trekken naar een breder publiek. 

Veel ideeën, oneindig dromen, daar is Goggles goed in!

Naar welke prijs kijken jullie het meeste uit en waarom? De tournee, het podium van Klarafestival met de live radiouitzending of de cd-opname?

Aangezien Goggles opgericht werd in januari 2020, een paar maanden vooraleer het culturele leven op slot ging, kijken we eerlijk gezegd het meeste uit naar de tournee. We willen de scène op! Onszelf laten zien en gezien worden! 

We dromen ervan ons publiek te verrassen en hen mee te nemen in alle verhalen die we hen te vertellen hebben. Daar kijken we zo naar uit. Dat we de tournee in de Bozar tijdens het Klarafestival mogen beginnen, hadden we ons zelfs nooit kunnen indenken! Het is een gegeven dat nog steeds surreëel aanvoelt maar waar onze beide harten van overlopen!

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: