*** De cd met een herfstig-poëtische foto op de cover is genoemd naar het eerste lied, “Stimme der Sehnsucht” van Hans Pfitzner. Ook de rest van het programma is laat-romantisch met Richard Strauss en Gustav Mahler.
*** De cd met een herfstig-poëtische foto op de cover is genoemd naar het eerste lied, “Stimme der Sehnsucht” van Hans Pfitzner. Ook de rest van het programma is laat-romantisch met Richard Strauss en Gustav Mahler. Het is repertoire waarvoor Stotijn haar karakteristieke stem inzet, niet altijd met de fraaiste klank, maar wel met de passende subjectiviteit.
De sfeer van de Pfitzner liederen is duister en Stotijn laat een pijnlijk timbre horen en ze rekt haar stem tot de preciese expressiviteit. “Lockung” evoceert het mystieke van een eenzaam maanbeschenen woud. “Nachtwanderer” wordt een al even ijzingwekkend lied als Schuberts Erlkönig. In de Straussliederen zijn het vooral die met een fin de siècle sfeer die ze het meest doorleefd vertolkt. In “Befreit” op tekst van Dehmel of “Nachtgang” van Bierbaum legt ze aangrijpende sensualiteit in haar stem, die niet altijd homogeen klinkt, maar dat geeft net dat bijna expressionistische aan haar vertolking.
Interessant in de programmakeuze is uiteraard de cyclus “Kindertotenlieder” van Mahler in de pianoversie. Ook hier neemt Stotijn ons mee naar de intimiteit van het ondraaglijke verdriet dat Mahler inspireerde bij het verlies van een kind, ze zingt bitter en duister. Het Strauss-lied Morgen daar achter komt een beetje misplaatst. Stotijn wordt ondersteund door een gevoelige partner, de subtiele pianist Joseph Breinl.